Snailman
Ska jag gå efter din bild, så kanske det vore bra om du torkade rent fönsterbågen där gummilisten träffar, det ser ju väldigt smutsigt ut där på din bild?

Har du inga dräneringshål i karmen där vattnet kan rinna ner och sen rinna ut genom hålen på utsidan av karmen?
 
TrumJalle skrev:
Ledsen att ta upp en så här gammal tråd men jag har likadana fönster, Fönstergruppens K-line med AUBI-beslag där ett av fönstren nu börjat läcka in vatten.
Jag har ännu inte provat att dra in spänningen i beslagen men det verkar ju inte ha löst det för TompaW ändå.

Jag undrar därför helt enkelt vad som kan tänkas lösa felet om justeringen av inspänningen inte gör det?

Jag har försökt kontakta KAN Fönster i Orsa som har tagit över verksamheten men de har ännu inte svarat.
Det var en märklig lösning. Mina PVC-fönster har en yttre och en inre tätningslist. I nederkant finns en kanal där ev inträngade vatten kan samlas och rinna ut genom två dräneringshål. Det finns ingen möjlighet för vattnet att läcka in såvida inte dräneringshålen blivit igentäppta.
Är det svarta en tjock gummilist?
 
Njea, det ser nog smutsigare ut kring fönsterbågen än vad det faktiskt är. Ytan är slät och fin och det mörka är snarare en missfärgning efter den svarta listen och det går nog bort med lite mer noggrann tvätt.

Det är två yttre och en inre tätlist. De två yttre är de som syns i bild (den inre är fäst i fönsterkarmen). I mellanrummet mellan första och andra listen finns en liten kanal med dräneringshål. Det är inte dräneringshålen som orsakar problemet, det är jag rätt säker på. När jag manuellt häller vatten i kanalen mellan listerna så rinner vattnet så fint ut genom dräneringshålen.

Jag har nu provat att spänna beslagen och det blev en avsevärd skillnad i tröghet att vrida vredet. Förhoppningsvis fixar det otätheten, åtminstone till dess att materialutmattningen tar över.

Jag har försökt markera lite tydligare på min bild hur lister och dränhål sitter:
Detaljbild av fönsterhörn med två tätlisters placering och dräneringshål markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Aha, nu ser jag. Mina fönster har en djupare "ränna" eller vad man ska kalla det. Och den inre tätningslisten sitter fast på fönsterbågen, inte på karmen. Sen är det två ovala hål som mynnar utåt under list 1 på bilden.
Hoppas det funkar bättre nu när du justerat.

Ser nu på bilden att det ser ut som de har missat att svetsa i hörnet in mot glaset. Det är inte där det tränger in vatten?
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.