Två av mina fönster läcker in vatten när det regnar mot dem. Vattnet tar sig in mellan karm och fönster. Om jag öppnar fönstret kan jag se att vattnet ligger på karmen och rinner ut mot hörnen och sedan in på väggen.

det finns två hål i karmen, är det dräneringshål för vattnet?
kan det vara så att fönstret är felaktigt monterat?
dåliga tätningar? Går tätningarna att byta ut?

tacksam för tips och idéer på hur jag ska få bukt på detta!

Med vänlig hälsning,
 
Snailman
som jag förstått det ska det vara dräneringshål nertill i karmen som vattnet kan rinna ut genom till avlånga hål på utsidan av karmens nederdel (krukar vara nån sorts skyddskåpa på dessa
 
Är dräneringshålen vända utåt?
 
Du har inte en smyg eller liknande på utsidan som täcker över dräneringshålen som går från insidan av karmen till utsidan?
 
Nu vet jag var dräneringen sitter, och det verkar vara rätt monterat. Problemet verkar vara att det är dåligt fall mot dräneringshålen. "Kanalen" där hålet sitter blir överfull vid kraftigt regn och så rinner det över, inåt.

får test rengöra ordentligt. Man kanske kan borra ett eller två nya hål? :|
 
Om det är hyfsad kvalitet på grejerna borde det sitta justerbar spanjolett på fönstren. Dvs låskolvarna i fönsterbågen. Dessa går att vrida så att bågen spänner hårdare mot karmen när man stänger det. På så sätt bör du slippa få in vatten där över huvud taget.
 
Så är det på mina fönster. Har dock aldrig behövt justera dem. Även om det skulle vara bakfall, så kan det inte rinna in. Vad har du för fönster?
 
Skall kolla upp om det går att justera, vore det bästa att hindra det från källan. Dem är installerade av Fönstergruppen, vet inte mer än så :)


Tack för tipsen!
 
Tompaw skrev:
Skall kolla upp om det går att justera, vore det bästa att hindra det från källan. Dem är installerade av Fönstergruppen, vet inte mer än så :)


Tack för tipsen!
Då är det K-Line fönster du har. Med winkhaus-beslag, dessa är justerbara.

Dina fönster har dessutom dubbla yttre tätningslister och 95% av fallen då dessa läcker beror det på för lite spänning mellan karm och båge.

För att justera nyper du bara tag i låskolvarna, drar ut och roterar.
 
erik_n skrev:
Då är det K-Line fönster du har. Med winkhaus-beslag, dessa är justerbara.

Dina fönster har dessutom dubbla yttre tätningslister och 95% av fallen då dessa läcker beror det på för lite spänning mellan karm och båge.

För att justera nyper du bara tag i låskolvarna, drar ut och roterar.

Kollade och såg att det sitter aubi beslag. Googlade att man justerar stängningstrycket genom att rotera kolven med en 4 mm insex. Högst tryck skulle man få om markeringen pekade inåt rummet. Tycker dock inte att det trycker särskilt bra ändå, finns det några bra trix för att öka trycket ytterligare tro?
 
Tompaw skrev:
Kollade och såg att det sitter aubi beslag. Googlade att man justerar stängningstrycket genom att rotera kolven med en 4 mm insex. Högst tryck skulle man få om markeringen pekade inåt rummet. Tycker dock inte att det trycker särskilt bra ändå, finns det några bra trix för att öka trycket ytterligare tro?
Ok, då har dom bytt sen jag jobbade där :)

Mitt bästa tips är nog att du ringer till dom. Dom heter Wasafönster nu, prata med Jimmy eller Anders och hälsa från Erik på SVEA Fönster så får du bra service!
 
Hur har det gått m de läckande fönstrena?
Jag har fått samma problem m mina fönster från fönstergruppen, vatten kommer in innanför dräneringsrännan, och läcker sedan in i hörnen på fönstrena.
Hur kan detta åtgärdas. Ge mig gärna tips och råd.
Hade en fönstermontör över, men han kom inte på vad felet är.
 
Trodde det löste sig efter att jag blåst rent dräneringen, men ack. Senaste tidens kraftiga regnväder med vinden mot fönsterna visade motsatsen. Droppar fortfarande in. Så tyvärr har jag inga ideer och tips att komma med :)
 
Kolla på utsidan när nån öppnar och stänger så att fönstret lägger an rakt mot karmen. Om du är säker på att fönstret stänger bra så kan du prova att tilta fönstret och själv hälla vatten för att kolla om det läcker ner vatten mellan glas och båge. Det ska ju trots allt inte komma vatten in i karmen.
 
Ledsen att ta upp en så här gammal tråd men jag har likadana fönster, Fönstergruppens K-line med AUBI-beslag där ett av fönstren nu börjat läcka in vatten.
Jag har ännu inte provat att dra in spänningen i beslagen men det verkar ju inte ha löst det för TompaW ändå.

Jag undrar därför helt enkelt vad som kan tänkas lösa felet om justeringen av inspänningen inte gör det?

Jag har försökt kontakta KAN Fönster i Orsa som har tagit över verksamheten men de har ännu inte svarat.

Vattenläckage vid ett fönster med AUBI-beslag, korrosion och potentiella fuktskador synliga på tröskeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.