Vintern har gått hårt åt putsen och då jag tidigare med gott resultat har gjort egna lagningar så tänkte jag nu ge mig på årets skador som är lite knepigare.

Huset: skånelänga tidigt 1900-tal, spritputsad. Den äldsta putsen är troligtvis kalkputs, men sedan dess har det gjorts lagningar och bättringar med olika grader av cementhaltig puts. Ytbehandling: kalkning ungefär vart tredje år. Även grunden kalkas med lite kimrök i kalken.

Jag retar mig på alla cementhaltiga partier p.g.a att kalken inte suger fast i underlaget ordentlig, så helst skulle jag vilja ha hela huset omputsat. Men, eftersom det inte är något realistiskt alternativ så vill jag åtminstone nu göra lagningar med puts som inte innehåller cement. Då infinner sig frågan vad man ska använda: hytraulisk eller icke-hydraulisk kalkputs.

En annan fråga är hur man någotsånär återskapar den knottriga ytan. Ska man blanda i något för att det ska bli knottrigt? Och sedan ”kasta” på? Många lagningar har gjorts tidigare utan man bemödat sig göra knottror, så olika väggpartier har lite olika struktur. Fördelen är att mina lagningar inte behöver bli så perfekta., men jag vill i alla fall försöka göra knottror.

Jag har några konkreta frågor vilka jag illustrerar med bilder:

1) Väggyta. Här har putsens ytskikt lossnat i stora sjok, men det ser också ut som ett hål går på djupet. Jag antar att jag måste ta bort allt som är löst och sedan lägga på nytt ytmaterial. Hur mycket våld bör man använda för att bedöma vad som är löst eller inte? (jag är räd för att hela väggen kan släppa!) Vilken slags puts (hydrauliskt kalkbruk eller ohydrauliskt). Hur får jag ytan knottrig?

2) Parti av grunden I. Kan det funka att trycka in puts i sprickorna eller måste jag ta bort allt och gjuta ny grund just här? Just detta parti gjordes i ordning för ca 20 år sedan av en murare. Han konstaterade då att det inte var någon riktig stengrund under denna tillbyggnad utan bara tegelsten. Han gjöt på denna grundsockel och använde därvid cementhaltig puts. Även väggytan putsades om med KC. Anledningen till att det åter har blivit skador är att det är en problematisk avrinning från taket här (jag trodde jag hade fixat det, men avrinningen funkar korrekt bara när det är vindstilla …. ) Vad gäller grunden så undrar jag både vilket material som är lämpligt samt hur jag ska gå tillväga för att laga detta. Vad gäller väggytan ovanför så undrar jag om man kan kasta på lite knottror där dessa försvunnit, samt om det går att använda en kalkputs ovanpå en denna kc-puts.

3) Parti av grunden II. Här är husets ursprungliga grund av granitsten som putsats och kalkats. Jag har haft hjälp av murare att täta springor för att stänga ute mössen, och dessa lagningar har inte hållit så bra då de har gjorts med puts som varit hårdare än originalet. Som synes har han också putsat mot den duk som ligger ovanpå dräneringsgruset, något som inte har hållit så bra. Min fråga: Bör jag försöka krafsa undan gruset vid grunden för att komma åt att putsa och täta alla hål i grunden så långt ner som möjligt, eller bör jag bara laga putsen ovanför markytan och låta bli att täta springorna mellan stenar längre ner för att tillåta fuktvandring.

Tack för att du tog dig tid att läsa! :rolleyes:
 
  • 1.Väggyta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.Grund I.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.Grund II.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hejsan!
Svårt att ge vettiga råd bara sådär men det finns några generella "tumregler" som i alla fall jag tycker att man bör använda sig av.
- Puts inte med lufthärdande kalk mot mark, det har svårt att stå emot den ofta fuktiga miljön (markfukt och inte minst snö och tö).
- Om du ska knacka och laga så finns det inget "tvång" när det gäller att laga "bom". Laga bara där det sitter löst, där det finns tydliga sprickor i direkt anslutning till ytan som är "bom".
- När du lagar så gör det ordentligt - Om putsen är dålig så knacka upp (varsamt) in till murverket och bygg upp putsen på nytt.

När det gäller materialval är det ju alltid svårt, man vill ju inte använda material som är hårdare/starkare än det befintliga. Detta är dock viktigast att ta hänsyn till då man putsar utanpå gammal puts, vid omputsning är det inte riktigt lika känsligt.
Tänk också ett steg längre innan du väljer bruk: Vad har du tänkt att använda för färg? Fungerar den ihop med putsen du väljer?

Strukturen på bilderna ser ut att vara resultatet av appliceringen snarare än grovleken på ballasten, du får testa dig ram helt enkelt. Ett tips kan vara en sk "mölla" / stänkputsapparat av gammalt snitt, eller ett kvast eller liknande som du stänker med, finns exempel där man använt björkris och stänkt väggen med bruk...

Och slutligen:
Om du tar ett för SVAGT bruk så är det värsta som kan hända att lagningen släpper och faller ned.
Om du tar ett för STARKT bruk till lagningen så är det värsta som kan hända att den inte släpper från underlaget utan istället tar med sig delar av detsamma när den faller till marken.
 
  • Gilla
Nils i Svängen
  • Laddar…
Tack för ditt svar!
Efter att ha fördjupat mig i Målarkalks produkter så har jag kommit fram till följande:

* grunden ska lagas med Hydrauliskt Jurakalkbruk Kh 100/400. Möjligtvis använder jag det svagare KKh50/50/650 för att finputsa sockeln när jag har byggt upp den med det hårdare. (När jag knackade bort den spruckna foten såg det ut som att man hade använt två olika slags bruk)

* vad gäller putslagningar på vägg så tvekar jag mellan Hydraulistk Jurakalkbruk Kh 100/400 och alternativet våtblandat luftkalkbruk K1:4. Ett tredje alternativ är att göra en egen blandning av Hammarkalk kalkpasta + lämplig mängd murarsand.Jag tar gärna emot råd om för- och nackdelar med de olika varianterna, både vad gäller handhavande och slutresultat. Utgå från att jag är amatör - kan läsa en kokbok men saknar murarens vana i händerna! :)

* Med Sandkalk kommer jag att grundmåla ytor som tidigare lagats med KC-puts i hopp om att kalkmålningen då fäster bättre (det avråds från Sandkalk på spritputsade ytor, men jag testar först på ett undanskymt ställe).

* målat har jag tidigare alltid gjort med kalkmjölk, dvs kalkpasta utrört i vatten. Nu ser jag att det finns flera andra olika färdigblandade kalkfärger. Skillnaden verkar vara att vissa av dem har ballast av dolomit eller marmor i sig. Finns det några fördelar med det? En nackdel är priset + att man bär hem en massa vatten från butiken. Finns det några fördelar?

PS. Hur var det - skulle jag försöka putsa sockeln en bit under marknivån ? Funkar det med hydraulisk puts?
 
Redigerat:
* Jag skulle avråda från ett Jurabruk KKh 50/50/650 på sockel, det innehåller en stor andel luftkalkbruk. Bättre då att finputsa med samma typ av bruk som du grovputsat med men då istället välja 0-1 mm till finputsen (om du nu vill ha en finputs, det är ju inget tvång, går oftast att få grovputsen slät nog).

* Det är en stor skillnad mellan ett höghydrauliskt kalkbruk (Kh100/400, hårt och starkt) och ett lufthärdande kalkbruk (K1:4, förhållandevis poröst).
Bestäm först om du vill blanda ditt eget bruk eller om du vill köpa färdigt. Färdigblandat är dyrare men lite enklare, att blanda själv är inte SÅ komplicerat men ställer krav på att sanden håller tillräckligt hög klass, all sand gör inte det.
Välj sedan vilken typ av bindemedel. Oftast kan man få tag på både bindemedel och färdigblandade kalkbruk om man har tid att vänta på leveranser då sådant inte alltid finns på lager i bygghandeln. Oavsett vilket så brukar lämplig styrka vid lagning på fasad ligga mellan ett lufthärdande (typ K1:4) och ett medelhydrauliskt (typ NHL3,5).

* Rent generellt så innebär fyllnadsmedel i en kalkfärg att den täcker snabbare. färre strykningar för lite mer pengar, helt enkelt.

Att grunda lagningar kan vara en bra idé, att byta produkt på alla ytorna kräver dock en större rengöring, byt inte från kalkmjölk till något annat utan att först tvätta bort allt löst från fasaderna.

* Putsa bara ner till mark, under mark har du inte mycket glädje av putsen och den har svårt att hålla...

Men återigen: Allt detta är ju VÄÄÄLDIGT generellt och det varierar från byggnad till byggnad.
Så länge du inte lagar med för starka bruk och kan tänka dig att göra om det som eventuellt blir fel och faller ned så tycker jag nog att det bara är att sätta igång och "öva"...

Alltför många är alldeles för rädda för att göra "fel".
Så de anlitar en murare som kommer ut med ett cementbruk och gör "fel" istället...

Det är ditt hus och det är du som bryr dig, har du möjligheten att testa så gör det!
Så länge du handskas varligt med ditt gamla hus och bara sysslar med ytlagningar (alltså putsning och målning) så kan jag inte se något problem... :)
 
Tack för utförligt svar!
Upptäckte ett skrivfel i mitt tidigare inlägg: Jag tvekar mellan å ena sidan luftkalkbruk å andra sidan den mjukare hydrauliska jurakalken, den som heter KKh50/50/650. För reparationer på fasad och spritputs. Har du några synpunkter på vad som är att föredra?
 
Tycke och smak...
Lufthärdande kalkbruk är generellt lättjobbade och bra!
Man ska dock göra sina putslagningar i god tid, avslutat jobb innan augusti är är slut.

KKh50/50/650 är ett rimligt alternativ vid putsning på tegel, helt klart...
Framförallt om du gör jobbet sent på sommar/höst eller känner dig ovan och vill ha ett bruk som hårdnar lite snabbare..
 
Postar lite bilder på hur det ser ut när jag knackat bort det lösa på grunden. Helst skulle man ju vilja knacka bort ända så långt som sprickan går till höger och vänster om skadan, men sitter stenhårt.

Innanför putsen en blandning av natursten och tegel. Hur få putsen o fästa på stenen?
 
  • DSC00031.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00035.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Närmare besiktning visar att grundfoten har gjutits på och är i betong. Ska bli intressant att se om det går att laga med hydrauliskt kalkbruk. Problemet är väl framför allt att få det att fästa på graniten? Kanske man bör försöka anbringa något slags hönsnät? Kanske det går att nubba fast det i putsfogarna.

Just nu har vi diskussion om vi ska knacka bort allting fram till cementtrappan eller bara laga utifrån hur det ser ut nu. Knackar vi bort så är risken att vi inte får det att västa och så har vi förstört mer än vi lagat. Om vi låter det vara som det är så är frågan hur vi får sprickan tät så att det inte fortsätter rinna in vatten...
 
Det du har knackat bort går antagligen att laqa med ett hydrauliskt kalkbruk, tänk bara på att det måste vara ett bruk med en låg andel lufthärdande kalk, alltså ett höghydrauliskt kalkbruk.
Stänkgrunda innan putsning och prova dig fram, du bör kunna få vidhäftning på detta.
Hönsnät/kycklingnär går visserligen att använda men det gör ju nog inte så hemskt mycket nytta... Sen har du alltid risken att det börjar rosta upp i framtiden...
Jag skulle föreslå stänkgrundning och eftervattning i några dagar, "besiktiga" därefter gruyndningen och om vidhäftningen känns bra så slå på putsen.
Detta handlar ju trots allt om ganska begränsade lagningar och man får se det hela lite som ett läroprojekt om man är ny på detta med puts i allmänhet och sockelputs i synnerhet...
 
Dags för en uppdatering och en fråga:
Projektet drog ut på tiden, först för att det var ohyggligt svårt att få tag på rätt sorts kalkbruk :S, sedan på grund av allt regnande i sommar. :(

Hur som helst, de största skadorna blev lagade i somras och nu återstår egentligen bara att slå på stänkputsen. Det har dock gått 2 månader sedan sist. Kan det vara svårt att få "stänket" att fästa? Räcker det att jag förvattnar med kalkvatten, eller behöver man slamma på en första omgång puts av vällingliknande konsistens, på samma sätt som jag grundade innan lagning? Det gäller alltså luftkalkbruk som ska kastas på som stänkputs på de lagningar jag gjorde i somras.

Sedan detta med att eftervattna. Räcker det att blaska på kalkvatten med borsten? Eller behövs större mångder vatten?
 
Vidhäftningen beror på underlaget en mycket slät och "blank" / dåligt sugande yta kan vara svår att få vidhäftning på. Med en någorlunda porig puts under så skulle jag tro att det räcker med förvattning och inget mera för att få "stänken" att fastna.

Eftervattning handlar egentligen inte så mycket om mängder utan om att låta putsen torka långsamt...
Duscha/sprayta försiktigt vid behov, om det är väldigt fuktigt och/eller svalt ute behövs ibland nästan inget alls vid torr och varm väderlek kan det behövas ett par gånger om dagen.
Ett annat tips är att komplettera med skuggning.
Ställ en lämplig skiva eller liknande mot väggen där lagningen gjorts direkt efter fuktning, då förhindrar du snabb uttorkning...
 
Tack för ditt väldigt snabba svar och ditt tålamod!d^_^b

Detta med att kasta på knottrorna visade sig inte vara så enkelt. Har prövat med olika konsistens på bruket och det blir hursomhelst för stora blaffor. Inte alls likt den omgivande putsen. Är det för blött eller för torrt eller har jag inte "den rätta knycken".:(
 
Hej igen!
Jag skulle gissa att du har för torrt/tjockt snarare än att det är för blött.
Det kan hänga på "knycken" men det kan också hänga på att en annan sammansättning på sanden använts tidigare än den sand som finns i det bruk du använder nu...

Testa annars att blanda rättså tunt och "skvätt"/kasta/stänk på med en kvast eller liknande.
Testa med olika avstånd och så...
Sen finns det ju alla möjliga varianter, en av de mer uppfinningsrika jag hört talas om är väl att skaffa ett hyfsat finmaskigt nät av något slag (jag skulle gissa att 10x10mm maskor är lagom) och hålla upp mot väggen och sedan slå/kasta putsen igenom det för att få rätt struktur... ; )

Alla sett är bra utom dom dåliga...
Alla är inte helt fackmannamässiga men vintern närmar sig och det viktigaste är ju att du får någonting på väggen, annars får du ju vänta till nästa vår.
Kanske bättre att testa/chansa lite nu och så får du utvärdera till våren...
 
Lösare bruk alltså! Och kvast.
Läste någonstans att konsistensen ska vara som havregrynsgröt, vilket var ett villospår eftersom jag brukar göra ganska stabbiga grötar....

Jo, jag vet, vintern flåsar mig i nacken. Nu har jag dessutom fått slut på bruket, och eftersom det är betsällningsvara så dröjer det ytterligare några dagar....:(

Hade helst velat kalka också innan vintern, men läste sedan att putsen ska karbonisera en massa veckor först, så det är bara att glömma..... Hoppas putsen klarar sig ändå! Får se det som ett experiment o läroprocess.:)

Nu är jag dessutom handikappad. Tre pyttesmå hål i gummihandsken blev tre hudlösa fläckar på högerhandens fingrar. Ajajaj! Om någon säger att kalkputs är frätande så kan jag vara hålla med!:(
 
Ett tips när det gäller handskar (så här får man kanske inte säga egentligen?)
- Helt täta handskar med små hål är ofta värre än INGA handskar alls!

Använd hellre rejäla arbetshandskar än täta "diskhandskar" och var noga med att smörja med fet hudsalva innan och efter arbete.

Det är inte kalken som fräter bort huden i egentlig mening utan blandningen med kalk och sand skaver (och till liten del kanske även fräter) bort huden om den ligger direkt mot huden och gnids in under längre tid...
Var säker på att handskarna är täta eller byt till "vanliga" handskar och undvik plastiga och alltför täta varianter...

Kalkputsen behöver inte karbonatisera en massa veckor innan målning med kalkfärg!
Det går alltid fint att måla sålänge putsen har "vittorkat" och har sugning, dock endast om det gäller rena kalkfärger.
Med det sagt tycker jag ÄNDÅ att du ska vänta, inte minst därför att målningen bli ogjort jobb om det nu skulle vara så att putsen inte klarar sig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.