Jag blev tveksam ett tag 8)
 
Vill se bild på "stänkputsapparaten" veta vad den kostade och var den inköptes ;)

Riktigt bra resultat !
 
Gå till följande länk:

http://kgc.e-line.nu/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&p=H

Där får man leta under "Handverktyg Mur & Puts" och sedan väljer man "Mur och Putstillbehör".

På sidan tre hittar du då artikelnummer 5290 Stänkputsapparat.

5290.jpg

Klickar du på den lilla bilden när du är på KGC:s hemsida så blir den större. Jag lyckades inte länka den stora bilden till den här artikeln.

Jag köpte min i Södertälje på Norfloor, men det går även att köpa den på Beijer Betong i Bromma. På Beijer i Bromma har de den i lager. Jag såg en där när jag köpte min putsfärg där.

Priset på den jag har var ca 1300 kr. Det finns också på KGC:s hemsida en trattspruta (artikel 5288 ) som man kopplar till en kompressor. Kanske det är ett alternativ om man redan har en kompressor eller skall stänkbutsa stora ytor.
 
Mycket snyggt! :)
 
Shrek skrev:
Jag lyckades inte länka den stora bilden till den här artikeln.
5290.jpg
 
Tack för hjälpen.

Jag kan väl tillägga att den skiva som man kan sätt på denna apparat för att minska utkasthålet inte var så mycket att ha. Det enda som hände var att en massa bruk fastnade inne i maskinen som jag var tvungen att slå ner i botten av apparaten genom att dunka den i backen när jag jobbade. Jag körde utan denna skiva även på smala områden och det fungerade bra ändå.

Kanske någon som är duktigare än jag på apparaten har nytta av den, men som sagt jag hade ingen nytta av att begränsa utkastet av bruk.
 
Det verkar vara en bra apparat för oss som inte har det i handleden :)
 
Shrek

Snyggt, var först inne på samma men jag har en högre mur med mer vattentryck. Hur har du gjort för att inte få kalkutfällningar mot vägen? Eller är det så lite vattentryck att du inte behöver?

Robert
 
Hej!

Jag har byggt min mur så här:

1. Bottensula med dräneringsrör under lägsta punkten. Dräneringrören går till en stenkista som ligger i kanten på vägen (dvs mkt väldränerat)

2. Baksidan på muren är klädd med Platon-matta som går hela vägen ner över dräneringsröret.

3. Mellan muren och jorden ligger ett relativt tjock lager med singel för att dränera vatten innan det når muren. Singeln är skyddad från jorden med fiberduk.

4. Muren är målad med silikatfärg som är vattenavstötande, men ändå andas.

5. Toppen kläs med betongplattor där jag fogar.

Med hjälp av allt detta hoppas jag att det inte skall komma in något vatten i muren. Det leder i sin tur till att den inte kommer "ut" något vatten ur muren.

Vad gäller kalkutfällningar så kan jag tänka mig att det kan uppstå om man bara har puts och ingen platonmatta eller silikatfärg. Nu räknar jag med att det enda som kan "hota" muren är att det ändå kommer in vatten som spränger putsen. Jag har dock "nätat" alla utsatta delar för att motverka detta.

Den verkar välbyggd, eller hur ;D
 
Skämta inte :D

Jag håller på att fuktsäkra en yttervägg mot berg och man blir nästan lite för extrem i säkerhetstänkandet...

Du har gjort ett bra jobb!

Robert
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.