Jag tog in viss hjälp för min kalkputsning av källarväggar o tak. De som skulle utföra det jobbet ville göra de lite större reparationerna med gipsputs, delvis pga att det är mer lättarbetat delvis pga att det kan läggas på i tjockare skikt åt gången.

Jag kontrollerade med tillverkaren, vem det nu var, och de avrådde starkt från att nyttja [den] gipsputsen om det fanns risk för inträngande fukt:
- dels för att gipsen är tätare och inte släppte igenom fukten lika bra
- dels för att den inte höll för det i längden.

Sen kan det säkert finnas andra, mer lämpade gipsbruk. Personligen tycker jag dock att ytan blir mer levande med tradionell puts men det är ju en smaksak.

Dessutom är gipsbruk som grund för kalkputs inte en lyckad kombination vad gäller vidhäftning.
 
Ja - gipsen blir lite mjukare mär den blir fuktig men återtar sin styrka när den torkat...
Och gipsputsen har en sämre möjöighet att släppa igenom fukt än kalkbruk - men hur kalkbruket ser ut när det står och är fuktigt vet ni ju -det faller av väggen.
Gipsbruket har samma förmåga att släppa igenom fukt som ett KC-bruk...
Och är det tryckande vatten i väggen kanske man skulle fundera på att dränera först ;)
Uppstigande fukt ur plattan har gipsbruket inga problem med att hatera - den kanske måste vara obehandlad eller målad med KC-färg som man förstärker med lite vidhäftare...
 
gips är dött material och andas...

beror ju på hur fuktiga väggarna är också antar jag, är de så fuktiga så det rinner vatten så lär ju gipsputsen mjukna...
 
Frågan om gips på källarväggar har diskuterats en del förrut här på forumet. LyckeK verkar vara en kille som man inte snackar bort i puts- och bruksammanhang, men Maxits support har vid två tillfällen avrått mig från att putsa källarväggar som ligger under jord med gipsputs, om det finns viss "fuktrisk". Av den anledning kommer jag själv att putsa alla ytterkällarväggar under jord med riktigt bruk och alla andra källarväggar med gipsputs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.