Mikael_L skrev:
Uppdatering.
Det finns visst silikatfärg om man går in hos en vanlig färghandlare.
Beckers och Caparol t.ex.

Sen finns det en dolomitsand att blanda i färgen om man vill ha struktur som puts.
Detta låter väldigt enkelt och bra.

Men jag har stött på ett problem med förpackningsstorlekarna.
Beckers minsta är 3 liter och Caparol minsta är 10 liter, och jag ska måla 2 kvm ... :O
Det kostar att ligga på toppppp ;):p
 
  • Gilla
TAR12
  • Laddar…
apotekarnes
I innerhörn bakom min kamin sitter två mineritskivor som jag har putsat (kommer dock inte ihåg om jag hade B eller KC). Det verkar fungera hur bra som helst. Jag kalkade putsen efteråt vilket garanterat tål värme. Enda nackdelen är att det kan krita lite om man nu skulle gnida sig mot väggen.
 
apotekarnes skrev:
I innerhörn bakom min kamin sitter två mineritskivor som jag har putsat (kommer dock inte ihåg om jag hade B eller KC). Det verkar fungera hur bra som helst. Jag kalkade putsen efteråt vilket garanterat tål värme. Enda nackdelen är att det kan krita lite om man nu skulle gnida sig mot väggen.
Jag tror inte Mikael skulle göra detta. Men vem vet :D:p:wow:
 
Mikael_L
Jag får bygga en sån här, så behöver jag inte stå och gnida ryggen mot putsväggen. ;)


ptr0166l.jpg
 
Mikael_L
Nu är det klart.
Jag köpte Beckers silikatfärg och deras medelgrova strukturmedel , en vit dolomitsand.

Jag grundade först mineriten ett varv med lite utspädd silikatfärg.
Sen strök jag med silikatfärg och sand blandat, använde en sån där liten rollerset för 10:- från Biltema, tänkte att det blir garanterat engångs.
Och JA, sanden går inte på något vis att tvätta ur helt och hållet. :cool:
Sen drog jag försiktigt av den mest löst sittande sanden och kratsade ner någon enstaka lite väl hög topp.
Och slutligen en färdigstrykning med endast färg, så sanden sitter fast bättre och allt garanterat får ett jämnt vitt utseende.

Det ser bra ut, men jag har inte fått några kvastränder i "putsen", det skulle kanske gått om jag trixat på lite mer, men det var lätt att bara kvasta bort all sand när jag provade att dra lite i det, och det såg ju inte speciellt bra ut, en i princip mineritskiveslät vitmålad yta omgiven av vit puts typ.
Så jag sket i det.
Jag glömde att ta en bild, det var dessutom inte färdigtorkat när jag lämnade igår, men jag kan fixa en bild sen.
 
  • silikatfarg-sand.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har gott om tid :)

Väntar på fotot. :D
 
Mikael_L
Ja det är verkligen inte lätt att fotografera en vitmålad vägg med putsstruktur, särskilt med en vanlig men skräpig kompaktkamera och utan någon speciell belysning att labba med. :x

Men här kommer en teaser. :p

Jag postar en bild över hela uppställningen, senare när kaminen kommit på plats, i den här tråden:
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/172249-posta-bilder-pa-er-kamin.html
 
  • silikatfarg-sand-vagg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bravo!

Det ser mycket bra ut!
 
Förstår jag rätt att du satt graniten på en mineritskiva? Hur har du fäst den? Jag har minerit (limmad på spån) i hallen och tänkte lägga klinkers på, men har fått höra att man inte kan sätta klinkers eller kakel på minerit för att det släpper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.