Mikael_L
Tjaba.
Jag är sugen på att klämma upp en mineritskiva bakom den blivande kaminen, sen putsa tunt eller göra något annat som ger en putsstruktur och slutligen måla med vit silicatfärg (för den är väl värmebeständig?).

Jag skulle också gärna se att det blev lite ränder i putsen, eller i det som ser ut som puts. Jag vet inte vad det heter, skurad yta?
Ungefär såhär:
post-1013-1216129067_thumb.jpg

Jag hoppas någon har något tips på vad för material på mineritskivan som kan vara lämpligt.
 
Varför inte näta och putsa med 20 mm puts?
Vet inte om du kan få den strukturen med plast puts.

Men jag är osäker.
 
Mikael_L
Nu hade jag väl inte tänkt att det skulle läggas så tjockt, men måste det vara så så får det väl bli så.
Kaminen är ju inte på plats än, så allt går ju att flytta lite fortfarande. :)
 
För att få till den strukturen räcker det med att måla med strukturfärg.
 
Mikael_L
Det måste i vilket fall tåla en viss förhöjd temperatur under långa tider. Jag vet inte riktigt hur varmt det blir där, men t.ex. en plastfärg tror jag inte pallar i längden.

Kan man blanda sand i silikatfärg och sen måla med detta?
 
vill bara säga att man inte får putsa på minerit enligt deras försäljare utan andvänd Aquapanel utvändiga skiva istället.
 
  • Gilla
Therese von Hackwitz
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Det måste i vilket fall tåla en viss förhöjd temperatur under långa tider. Jag vet inte riktigt hur varmt det blir där, men t.ex. en plastfärg tror jag inte pallar i längden.

Kan man blanda sand i silikatfärg och sen måla med detta?
Man kan och man får. Gjorde så själv en gång. Dock ej bakom kaminen.
 
Den ytan borde väl nästan gå att få till med en kalkborste. Är man lite lätt på handen och har en puts som är finkorning så borde det gå.
 
S
färgen tål hettan. iallafall i 2år.
eldas varje dag under vinter
 
Mikael_L
Fredrik.engdahl skrev:
vill bara säga att man inte får putsa på minerit enligt deras försäljare utan andvänd Aquapanel utvändiga skiva istället.
Men vad är minerit för skit-skiva egentligen. :O

Är den gjord av sockerkristyr eller ... :x

Går sönder om den kaklas på, går sönder om den putsas på ... :@

Det är väl bara masonit och treetex som är sämre skivor. Jag ska aldrig aldrig aldrig någonsin mer köpa en mineritskiva. :@
 
Tag Aquapanel men köp 2. Du kommer att knäcka en innan den kommer upp.

Jag skulle taga minerit och prima med primer+sand. Sen "måla/spackla på" med färgat spackel. Struktur med tapetserings borste.

Klart. Men så skulle jag göra.

Varför inte klä in den med granitsten?
Eller bara föra på utomhusfix till klinker och skapa struktur i denna? Den är oftast cementbaserat.
 
Redigerat:
Mikael_L
Ja fix borde väl också gå bra att "putsa" med, i ett ganska tunt lager.

Ja om nu minerit tål fix då ... :x

Jag har redan några mineritskivor, som jag tyckt det varit trevligt att få använda.
Men om nu mineritskivor är sådan skit så måste jag kanske kasta dom. Och istället köpa en kvalitetsskiva som heter gipsskiva istället. d^_^b
 
Gipsskivor får inte användas som brandskydd bakom kaminer. Jag försökte. Det blev ett nej.
 
Mikael_L
Jag har redan det godkända avståndet till brännbar vägg klar. Men jag vill göra väggen lite snyggare.
 
Granit på minerit. Gillar du inte?
 
  • kamin.jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.