Ah, tack! Tänkte inte på att polymer är plast.
Hittade nämligen info på nätet om att polymermodifierad puts är modernare (= bättre?) men dyrare än traditionell kc puts?

Det var främst denna länk:
https://www.hus.se/puts/

Jag menar inte att ifrågasätta utan att förstå, varför är det en big no-no med plastvarianten? Eller är det så att just för min tegelfasad så är den inte lämplig? Kan fasaden få skador?

Går det att få KC-bruk blandat med med färg, så man slipper måla efter putsningen? Det är nämligen en dealbreaker för mig.
 
Redigerat:
N
Du kan putsa sista vändan med terrasit/rivputs genomfärgad i vilken kulör du vill.
Men det är mycket dyrare än att gränga stänkputs eller färga med kalkfärg efter.
Du kör ju nyputs nu, kör du med kc bruk och tex kalk färg får du en livslängd på kanske 60-100 år.
Drar du på plast så kanske livslängden blir 30 år, är inte helt säker (och kan ha fel) då jag aldrig dragit på plast på en nyputs.
Och har putsat rätt många hus. Vi brukar hugga ner putsen bara när det är plast på, då det inte riktigt går att renovera fasaden. Men valet är ditt, ska du flytta inom 10 år så drabbar ju ditt val nästa ägaren istället för dig själv. Jag har hört/läst att det tunnputsas och körs plast/silikonhertsfärg över Sverige.
Har dock inte sett så mycket av det i Stockholm, men inget jag rekommenderar
 
Redigerat:
N
Min poäng är att putsen inte kan andas med plastfärg och får en kortare livslängd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.