Vi är i samma situation och skulle väldigt gärna höra mera i ämnet. Vi har en trästomme och skulle helst av allt vilja ha en putsad fasad.

Vi har tittat på ett annat system som heter Fasec (www.fasec.com) som känns bra (både ekonomiskt och rent bygglogiskt) och som våra byggare säger att de gillar i teorin. Det är en plast/träfiberplatta som sätts med luftspalt, en fibernät och sedan först en base coat och sedan ett tunt ytskikt med "polymer"puts

Men sedan blir man ju livrädd att vara den som först prövar detta. :-/

Så förklara gärna en gång till vad som gör mineralull och tjockputs så bra i jämförelse, kanske man skall gå på ett beprövat kort även om det kostar ca: 30 % mer.

Tacksam för all hjälp!

mvh,
Tom
 
Hej TomB!
Jag har varit inne på fasec:s hemsida och kollat... de verkar inte ha någon organisation i Sverige, jag har aldrig hört talas om dem förut, träfiber och plast baserad skiva... låter inte som något jag skulle bygga en putsfasad på.
Det som är bra är principen att putsa på en skiva med luftspalt då är det i alla fall ingen risk att du får några problem med stommen.
Inte ens Ivarsson, som är delägare i bolaget, har med något på sin hemsida, vare sig i Danmark eller Sverige!!!
Min rekommendation: låt bli... de får etablera sig ordentligt på marknaden innan man som privatperson skall ge sig in i affärer med den typen av leverantörer.

Så till förklaringen om vad som gör tjockputs på mineralull värd 30% mer... har funnits sedan 1975, har gjort miljontals kvm, är det system som de flesta stora puts och mur firmorna tror mest på, är ett öppet system... hela ytan tar upp och avger fukt - fritt, dess utom har man tillgång till de vackraste ytputserna.
Det finns mer tekniska argument i andra trådar här under "fasad"
Lycke till!
 
Skulle vara väldigt intressant att få se någon mer vetenskaplig dokumentation på att man kan få mögel mellan cellplasten och utegipsen.

Cellplasten andas ju och limmet är vattenbaserat och torkar utan problem genom cellplasten.

Skulle förvåna mig om det blir problem om man gör rätt.

Men om man försöker ta genvägar och använder för tät cellplast eller fel lim eller arbetar i storm, så kan det säkert gå snett. Allt kan bli fel om en klant är i farten.

 
Cellplast och limmet är båda ångtröga... de släpper igenom fukt i ångfas och då krävs det mycket värme för att omvandla fukt till ånga. Mitt inne i konstruktionen kommer detta att ta lång tid vilket medför mögelskador.
Vill du ha referens på problemet så kan du ju ringa Skanska och fråga vilka erfarenheter de har av cellplast på husen i Hammarby sjöstad
Och naturligtvis gjorde man inte rätt, problemet är att vi bygger hus ute i naturen och hel intäckning är dyrt... så att välja system som inte är så känsliga utan klarar av att hantera byggfukt blir då bäst...
 
Tack för input rörande Fasec-system. Jag bor i Finland och därför har jag inte reagerat på att de inte har någon organisation i Sverige. Men jag håller med om att det är lite suspekt att de inte kör den i Sverige via Ivarsson.

Har varit på en demo, och skivan verkar helt okej. Den är lite elastisk men ger ändå en hård yta. De använder STO-tunnputs på dem.

Men faktum kvarstår att man är något av en försökskanin. Även om de gjort ett hundratal villor i Finland med metoden, så kan man ju fortfarande inte se hur det ser ut om 20 år.

Jag skall ta en diskussion till med den lokala ull+tjockputs leverantören.

Tack !
Tom
 
LyckeKonsult skrev:
Vill du ha referens på problemet så kan du ju ringa Skanska och fråga vilka erfarenheter de har av cellplast på husen i Hammarby sjöstad
Och naturligtvis gjorde man inte rätt, problemet är att vi bygger hus ute i naturen och hel intäckning är dyrt... så att välja system som inte är så känsliga utan klarar av att hantera byggfukt blir då bäst...
Det är just detta fall jag själv hört talas om. Verkar ändå som om ett enda bedrövligt felhanterat fall smutsar ner ryktet för metoden. "Gör man rätt, så fungerar det bra" kvarstår alltså?

 
Om det är ett problem så vet vi inte det ännu... få har rivit ner sådana här fasader och konstaterat problematiken... men jag håller med dig om att ingen vet, men nu skall alla putsa på skivor eller mineralull... och det är i vilket fall säkrare... det låter som jag motsäger mig själv ;D
Använd inte cellplast att putsa på - det finns bättre alternativ... det var väl klart formulerat ;)
 
LyckeKonsult skrev:
Om det är ett problem så vet vi inte det ännu... få har rivit ner sådana här fasader och konstaterat problematiken... men jag håller med dig om att ingen vet, men nu skall alla putsa på skivor eller mineralull... och det är i vilket fall säkrare... det låter som jag motsäger mig själv ;D
Använd inte cellplast att putsa på - det finns bättre alternativ... det var väl klart formulerat ;)
Jag tycker absolut inte att man ska ge råd att undvika cellplast på så lösa grunder. Man ska inte oroa människor i onödan. Blir rena kvällstidningshysterin av det.

Men med övertygande bevisning om motsatsen så ändrar jag mig naturligtvis.  :)

Sen vill jag vifta och gestikulera med "ett varningens finger" för det är alltid kul.
Man kan se denna problematik ur två perspektiv; ur byggföretagets och inte ur byggföretagets.

För ett byggföretag är det naturligtvis superbra med material och metoder som är helt oberoende av väder och/eller som går fort att hantera. Därför är det helt logiskt att man, i dessa pressade byggtider, försöker hitta sådana lösningar.

Att ett byggföretag gärna erbjuder en annan "bättre" lösning "som naturligtvis är lite dyrare", innebär inte att det automatiskt är bättre för "kunden" i det enskilda fallet.  ;)

Och nu är jag inte konspiratorisk, för så fungerar det.  :-X
 
Att putsa tunnputs på en mineralull är minimalt mycket dyrare än att göra det på cellplast, man måste bara ha bättre koll på regelstommen bakom så att det finns reglar att fästa i. Cellplasten som är styv klarar bättre av att bära längre sträckor och den är dessutom falsad.
Så det är ren bekvämlighet och tradition (om nu 15år kan vara tradition) som gör att man väljer cellplast i stället för en säkrare mineralull.
Både JM och Skanska använder inte längre cellplast (vad jag vet!!!) och jag läste ett papper från Skanska om hur man skulle göra om man använde cellplast.
Om jag kommer ihåg rätt så skulle hela bygget vara helt intäkt, sedan skulle man utanpå gipsen sätta isolering och putsa denna färdigt. Där efter kunde man börja isolera invändigt i utfackningsväggarna... snacka om jobbigt
Så i motsats till din konspirationsteori vill jag ställa byggbranschen standard svar "så har vi alltid gjort" :-/
Om någon varit mer högljudd när man göt in tryckta reglar i betongplattor på 70-talet så hade många människor idag varit rikare och mått mycket bättre... allt måste inte bevisas först - man kan använda sunt förnuft!!! ;)
 
Sunt förnuft säger att man inte får mögel på utegipsen om den är torr när man fäster cellplasten.

Lika logiskt som att inte måla på vått trä.

Jag tycker fortfarande att det är för lite konkreta fakta i denna fråga.

Om jag själv får spekulera lite, så tror jag att problem med fel färg på putsade "stenhus" är ett betydligt större problem och även det beroende på att man gjort fel.

Gör rätt! :)
 
Framerate skrev:
Om jag själv får spekulera lite, så tror jag att problem med fel färg på putsade "stenhus" är ett betydligt större problem och även det beroende på att man gjort fel.

Gör rätt!  :)
Man använde ju den rätta färgen när man målade och det visade sej först senare att det var ändå fel färg :'(. Enkelt att vara efterklok ;D
gaia
 
Helt rätt "Framerate" våra vanliga färgleverantörer som säljer "putsfärg" har orsakat skador för 100-tals miljoner kronor sedan 60-70-talet... och de får fortsätta med det!!! >:( >:(
Man skall aldrig gå till en färghandlare för att köpa färg till en putsad fasad, har man tur träffar man en säljare som förstår något om färg på puts, men bara i ett fall av hundra.
Vänder man sig istället till byggmaterialhandlaren som säljer putsen så har man större chans att få en bra rekommendation :)
 
dare skrev:
Är det bruk som går att köpa på Byggmax ok? Och vilken färg är att rekommendera till detta bruk?

A-Bruk: [länk]
Murcement är den allmänna beteckningen för "gullex" det är inte ett färdigblandat bruk utan här behövs sand för att det skall gå att använda. Och gullex/murcement vill jag inte använda till annat än murning
B-Bruk: [länk]
Detta är säkert helt OK
C-Bruk: [länk]
Detta är säkert helt OK

Jag antar att det är C-brukets uppbyggnad som ställer krav på färgen?!
Ja, det är C-bruket som bestämmer men vad du skall välja beror på vad det är för yta och hur du vill att det skall se ut - men silikatfärg är helt OK... köp den bara inte hos färghandlarn utan hos byggvaruhandeln - och byggmax är ingen byggvaruhandel!

Det är skrämmande att länkarna här ovan inte innehåller någon info över huvud taget!!!
 
Kalkfärg är alltså inte aktuellt?

Var exakt ska jag då köpa färgen? Där det dessutom är billigt, priserna är starkt varierande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.