Shrek skrev:
Eftersom min fru vill ha en mer stukturerad yta så har jag beställt en Stänkputsapparat och kommer att prova på några leca-block hur det känns att använda den.
Vad kostar en sådan apparat? ???
 
Det finns två modeller som jag har tittat på.

Den ena kostar 1350 kronor för mig att köpa.

Den andra kostade ca 850, men eftersom jag skall leva med muren i ytterligare 20-30 år så vill jag ha det bra. Jag valde därför den lite dyrare stänkputsapparaten.

Fördelen med den dyrare var att man kunde avgränsa området man vill stänka med en plåt. Detta kändes bra eftersom jag har ett antal stolpar som skall stänkas.

Putsen som jag har valt är pigmenterad Sockelputs, dvs den är förfärgad och kostar 234 kr för 25 kilo på Beijers. Jag behöver till ca 45 m2 och behöver köpa 12 säckar.
 
Här kommer resultatet av mitt putsande:

[ftp]http://www.sbbk.se/upload/galleries/08313480011190150271.jpg[/ftp]

Det blev ju helt OK. Jag har lagt på putsen ca 10mm och sedan jämnat till genom att såga av putsen. Struktueren har jag fått genom att borsta med en mässingborste och fick det här resultatet:

[ftp]http://www.sbbk.se/upload/galleries/01042040011190149581.jpg[/ftp]

Fullt tillräckligt för att måla på och vara nöjd :D

Nu fanns det ju lite skönhetsfel i början av min puts-karriär:

[ftp]http://www.sbbk.se/upload/galleries/07148790011190071801.jpg[/ftp]

Dessa spår beror på att jag tog bort distansläkten för sent och fyllde på med puts. Nu sa Tompa att detta säkert jämnar ut sig färgmässigt, men man kan se strukturen efter spåren när ljuset ligger på från sidan.

Summa summarum är att om jag hade gjort rätt från början så hade jag bara kunnat måla putsen och varit nöjd. Nu lägger vi på ett lager med färgad Sockelputs för att dölja spåren och samtidigt få en lite "vassare" struktur.

Fortsättning följer
 
Shrek skrev:
Fortsättning följer
...och vi andra väntar med spänning på resultatet. :D

Jag vill samtidigt tacka dig, för att du delar med dig av dina vedermödor på detta sätt. :D
 
För att fortsätta denna tråd så kan jag nu berätta att jag har "stänkputsat" eller "spritat" min mur med Serpo Sockelputs med mycket gott resultat. Det var bara en sak som blev helt fel. Färgen (ridå....) :-X

Men, skam den som ger sig (särskilt den som ger sig på mindre ;D). Skälet till den totala felsatsningen var det som jag har läst om tidigare, men som man inte blir varse om förrän man står där med skägget i maillådan, nämligen att ett färgprov på en liten yta inte visar vad som händer när man använder färgen på en stor yta.

Var detta resultatet av en amatörs oförmåga att försöka sig på saker som proffs skall syssla med? Jag tror inte det. Det hade inte spelat någon roll om ett proffs hade visat mig färgprovet eller att vi valde det själva. Vi hade troligen i alla fall sagt att det var "rätt" färg.

Situationen innebär att vi antingen beställer ny puts eller bestämmer oss för att måla över inköpt stänkputs. Nackdelar finns med båda alternativen. Ny puts innebär 2.500 kronor i sjön :(, att använda befintlig puts och sedan måla innebär samma kostnad i sjön, men att vi dessutom måste måla muren efteråt. Jag avvaktar kostnaden för färgen innan jag tar beslut, men det lutar väl åt att vi målar muren efteråt.

Vad gäller stänkputsmaskinen så kan jag varmt rekommendera tekniken för oss händiga amatörer. Det blir jättebra resultat och man har "kontroll" över putsandet. Okej, lite mycket vevande, men det kan man stå ut med. Det är lite trixigt att få den att kasta ut rätt storlek på putsen, men man lär sig snabbt att "ladda" apparaten med rätt mängd och konsistens för att det skall bli bra.

Jag har tyvärr inget kort just nu, men det kommer när jag får tid att fotografera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.