Tänkte återkoppla lite nu när jobbet är gjort.

Det blev Combimix Combitherm putsbruk som drogs på i ca 10-12mm med glasfibernät i. Verkar sitta som berget på frigoliten. Få se vad som händer efter vintern.
 
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
Återkom gärna efter vintern! Hur är dina väggar uppbyggda invändigt?
 
I will.

Jag kör med Dorocells byggsystem. På insidan har jag osb + gips, på utsidan träpanel. Sockeln är murad mot berg, även den med dorocell, och det är den som nu äntligen blivit putsad.
 
Hm, kanske dumma frågor, men...
1. Ni som använt putsnät av metall, fäster ni den på något sätt vid cellplast/grundmur eller lägger ni på ett lager puts, lägger i nätet och putsar över det med ett lager till?
Innan jag läste den här tråden så hade jag fått för mig att man fäste cellplasten och nätet på samma gång mot grundmuren med plugg, skruv och bricka.

2. Och vad är det för stavar man skulle använda istället för skruv och bricka om man fästa cellplasten mot leca?

3. Det var någon i tråden som använde vattenfast bruk närmast marken. Ni som vars putsning klarat minst en vinter, har ni gjort så? Jag har bara någon decimeter att putsa större delen runt, så "närmast marken" skulle innebära hela ytan. Och jag funderar på om det kan vara negativt att använda vattenfast bruk på hela ytan för att fukt har inte har någonstans att "andas ut" genom putsen. Men det kanske inte alls är ett problem...
 
jeppeknaster skrev:
Lånar tråden lite. Hur gör man om man har en del av väggen som är av trä och en del som är av hålsten? Kör man samma system (cellplast+nät) på båda eller måste man göra på något annat sätt på trädelen (tänker på risken för rörelse). Det blir givetvis luftspalt bakom cellplasten på trädelen.
Det viktiga är att du måste få putsen att klara av rörelserna i trädelen. Putsen klarar tyck bra men drag rörelser leder direkt till sprickor som leder till vatteninträngning och frysskador.
Så det är viktigt att du armerar ordentligt! Det som du måste hantera är att fuktrörelsen i trästommen och en temperaturrörelse i putsen. Frigoliten är elastisk och kan användas för att ta upp delta-rörelsen, det viktiga är att frigoliten har hög elasticitet (låg dencitet och tillräckligt tjock i förhållande till storleken på trä stommen).
Ett alternativ är att spika upp armering och frigolit samtidigt, viktigt att spiken får bra (stumt) fäste i armeringen. Om inte så kan spikhuvudet röra sig och skada putsen!
Eftersom frigoliten fungerar som distans mellan trä och puts kommer spikarna att böjas och ta upp rörelserna.
Ett alternativt sätt är att limma frigoliten med vattenbaserat urutanlim på trästommen och sedan sedan putsa direkt på frigoliten med glasfiberarmering.
 
  • Gilla
Gasoline
  • Laddar…
MTech skrev:
Återkom gärna efter vintern! Hur är dina väggar uppbyggda invändigt?
Inga konstigheter efter vintern. Sitter perfekt.
 
Hur tjock cellplast har ni satt?

Jag har funderat över hur man skall göra med sockeln på huset. Min träfasad i övrigt är tilläggsisolerad och det blir isodrän runt grunden, men sockeln blir ju då ett oisolerat utrymmer för kylan att tränga sig på. Så att lägga på cellplast och putsa på den verkar väl vara en rimlig åtgärd. Men cellplasten är väl så pass tät att sockeln inte kan andas ordentligt? Med en luftspalt bakom tappar väl isoleringen sin effekt (till viss del)?

Hur ser en vettig konstruktion för sockel ut?

/Samuel
 
Sam_u_El skrev:
Hur tjock cellplast har ni satt?

Jag har funderat över hur man skall göra med sockeln på huset. Min träfasad i övrigt är tilläggsisolerad och det blir isodrän runt grunden, men sockeln blir ju då ett oisolerat utrymmer för kylan att tränga sig på. Så att lägga på cellplast och putsa på den verkar väl vara en rimlig åtgärd. Men cellplasten är väl så pass tät att sockeln inte kan andas ordentligt? Med en luftspalt bakom tappar väl isoleringen sin effekt (till viss del)?

Hur ser en vettig konstruktion för sockel ut?

/Samuel
Lyfter denna frågan lite, har du blivit något klokare Sam_u_El?? Hur gjorde du tillslut?
 
Jag har inte blivit klokare ännu. Detta projekt ligger lite längre fram i tiden, men det lutar åt en skiva att putsa på som inte är cellplast. Jag tror det finns någon slags mineralullsskiva avsedd för ändamålet. ("elefantmatta"?)
 
S
Tack SBH för klargörandet. Det är dock inte sådan jag tänkt mig. Mitt användande av ordet elefantmatta var således fel. Jag har sett någon annan typ av skiva som jag sett det putsas på vid tilläggsisolering. Dock osäker på vad. Ser ut att vara en hårdpressad ullskiva av något slag.
 
S
Sam_u_El skrev:
Tack SBH för klargörandet. Det är dock inte sådan jag tänkt mig. Mitt användande av ordet elefantmatta var således fel. Jag har sett någon annan typ av skiva som jag sett det putsas på vid tilläggsisolering. Dock osäker på vad. Ser ut att vara en hårdpressad ullskiva av något slag.
hård stenullskiva
 
  • Gilla
Sam_u_El
  • Laddar…
På källarmuren över mark klistrade jag fast 50 mm cellplastskivor (s80) med fogskum mot lecablocken. Utanpå skivorna fäste jag ett stålnät med Paroc brickor och lecaskruv. efter dessa moment så la jag på ett lager med 15mm finja 0-3 putsbruk, inget specialbruk utan vanligt standard. Allt ser bra ut efter tre vintrar
 
  • Gilla
Robert Kooijman och 2 till
  • Laddar…
Tack för tipset! Är det risk att man stänger in fukt med cellplast, eller "andas" det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.