Vattenpump, tryckkärl, Gardena, reglage, sladdar, slangen, träplattform, gul vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tryckmätare på en GARDENA 5000/5-enhet, rostig, använd, skalan mäter i bar och psi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Manometer på Gardena-utrustning visar tryck, damm och rost; logotyp synlig nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en Gardenapump 5000/5 som används för trädgårdsbevattning. Pumpen hämtar vatten från en närliggande sjö.

När jag installerar den i år, så pumpar den som vanligt, men den stänger inte av sig själv längre. Den bygger upp ett tryck på c:a 5 kg när kranen är stängd. Då den gamla sugslangen var dålig och hade många skarvar, så har jag bytt sugslang i år och samtidigt ökat diametern på sugsidan från 25 mm till en ny, oskarvad 32 mm PEMslang på 50m. Kan detta vara orsaken? Eller är tryckströmbrytaren kass eller är det något annat jag skall kolla? Sughöjd max 3 Vattenpump, tryckkärl, Gardena, reglage, sladdar, slangen, träplattform, gul vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tryckmätare på en GARDENA 5000/5-enhet, rostig, använd, skalan mäter i bar och psi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Manometer på Gardena-utrustning visar tryck, damm och rost; logotyp synlig nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
m.
 
Håller den kvar trycket om du stänger av den? Alltså bryter strömmen?
 
Uppenbarligen kommer den upp i tryck. Så det är tryckströmbrytaren som är problemet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Var sitter den och hur justerar jag den?
 
O Ori Patskom skrev:
Var sitter den och hur justerar jag den?
D Daniel 109 skrev:
Uppenbarligen kommer den upp i tryck. Så det är tryckströmbrytaren som är problemet.
Kan det vara en sådan?

1775-00.900.03
 
  • Explosionsritning av maskindelar med artikelnummer och beskrivningar, troligen för service eller montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå och svart GARDENA vattenpump anordnad utomhus med rör och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
[bild]
Precis.
 
Ta lös tryckströmbrytaren och rengör den som första åtgärd. Sjövattnet kan ha bidragit till att den har beckat igen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sprängskissen ovan ser något komplicerad ut, men jag skall lyfta kåpan och se, om jag kan begripa mig på den, när jag ser den i verkligheten.
 
Nu har jag monterat ut pumpen och ställt den på en arbetsbänk. Sugslangen är i en balja och tryckslangen går till samma balja. När jag startar pumpen med kranen öppen, pumpar den som den skall. Vattnet tycks flöda normalt. Men när kranens stängs, så bygger den upp c:a 5 kg på manometern, men forsätter att pumpa, utan att stänga av sig. För att kontrollera om trycket är kvar, så stängde jag först kranen, lät den pumpa ett par minuter och bröt sedan strömmen när manometern åter visade på c:a 5 kg. När jag därefter öppnade kranen, så blev jag mycket förvånad, eftersom det då bara kom luft, inget vatten, ur tryckslangen. Vad betyder detta? Detta har jag aldrig tidigare varit med om. Om man sedan slår på strömmen Elektrisk pump, blå behållare, svarta slangar, rostfri diskho, utomhus, trävägg, verktyg, blå hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk motor för maskin, med synliga kablar och komponenter, monterad på grön bas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
, så startar pumpen och det kommer vatten igen.

Jag har även tagit bort kåpan över tryckströmbrytaren, men där syns enbart elsladdar och de bägge justeringsfjädrarna. Att knacka på strömbrytaren har ingen effekt. Hur görs denna ren?
 
Tryckströmbrytare av standardmodell brukar se ut som en klump och då är den lätt att demontera och rengöra. Exempel,
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...umpar/pumptillbehor/tryckstrombrytare-710508/
Svart plast eluttag för väggmontering utan frontplatta, öppen dosa, dubbla kabelföringar ovan, grå insats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Din tryckströmbrytare ser svårare ut att demontera.

Med din beskrivning låter det som att sugslangen läcker in luft eller så har du en frostspricka någonstans på pumpautomaten. Kolla upp det noga i första hand.
 
Glöm inte bort alternativet att det finns ett läckage som förhindrar trycket att byggas upp. Jag sitter just nu med exakt detta med en husvagn som ska återuppväckas från vinteerdvalan - det har blivit en läcka uppe vid kranarna vid köket… en helvetes massa liter vatten har pumpats ut i vagnen men ja, inga större problem när man märker det direkt och åtgärdar.
 
Men om det nu finns en läcka, som förhindrar att trycket byggs upp, så måste det väl komma ut vatten någonstans. Jag ser inget vatten som kommer ut någon annan stans än var det skall. Kan det bara fel tryck i den blåa trycktanken? Hur högt skall trycket vara i den?
 
O Ori Patskom skrev:
Men om det nu finns en läcka, som förhindrar att trycket byggs upp, så måste det väl komma ut vatten någonstans. Jag ser inget vatten som kommer ut någon annan stans än var det skall. Kan det bara fel tryck i den blåa trycktanken? Hur högt skall trycket vara i den?
Bakom nr 23 på sprängskissen finns ett hål.
Det har troligen rostat/geggat igen, men går att borra upp.
Trycket i tanken skall lira med tryckströmbrytaren.
Googla tillslagstryck pumpautomat.
Har för mig att det skall vara runt 1.5 bar i tanken, men kolla med bruksanvisningen.

Glöm ej dra ur kontakten innan du skruvar...
Helst sätta den i en plastpåse eller liknande så du tänker en gång extra innan du stoppar i den.
 
  • Gilla
Puffen Ingarö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.