Jag behöver en vattenpump med batteri eller bränslemotor som klarar att pumpa sjövatten ca 150 m långt och 3 m stigning. Är det någon som har tips på vilka grejer jag kan använda eller vad jag ska tänka på? Det är ca 20 m3 per tillfälle som behövs, några gånger per år. Pris är högre prio än kapacitet, det gör inget om det tar ganska lång tid.
 
tommib
Välkommen till forumet!

När jag såg frågan först tänkte jag på en batteripump. Jag köpte en själv till stugan, en Einhell GE-SP 18, som drivs med batteri. Den funkar jättebra och lyfter i vårt fall ca 3 m och fyller en 80 l vattentunna på några minuter.

Sen läste jag hela texten och såg att du vill pumpa 150 m och 20 kbm. Då är det bensinpump som gäller, batteri kommer inte i närheten av den kapaciteten. De verkar ligga på ett par tusen kronor från billighetsställena och lite dyrare om man vill ha märkesgrejer. Googla så hittar du ett gäng alternativ.

Vad ska du ha för slang? Den kommer påverka rätt mycket och kommer vara betydligt dyrare än pumpen. Trädgårdsslang är billigast men kommer dra ner flödet rejält. PEM kommer därefter men är jobbig och tung att hantera i de dimensioner som torde vara aktuella (32 mm och upp). Brandslang är dyrt men troligen mest lätthanterligt.
 
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

När jag såg frågan först tänkte jag på en batteripump. Jag köpte en själv till stugan, en Einhell GE-SP 18, som drivs med batteri. Den funkar jättebra och lyfter i vårt fall ca 3 m och fyller en 80 l vattentunna på några minuter.

Sen läste jag hela texten och såg att du vill pumpa 150 m och 20 kbm. Då är det bensinpump som gäller, batteri kommer inte i närheten av den kapaciteten. De verkar ligga på ett par tusen kronor från billighetsställena och lite dyrare om man vill ha märkesgrejer. Googla så hittar du ett gäng alternativ.

Vad ska du ha för slang? Den kommer påverka rätt mycket och kommer vara betydligt dyrare än pumpen. Trädgårdsslang är billigast men kommer dra ner flödet rejält. PEM kommer därefter men är jobbig och tung att hantera i de dimensioner som torde vara aktuella (32 mm och upp). Brandslang är dyrt men troligen mest lätthanterligt.
Tack. Jag tänkte PEM-slang, men är öppen för förslag där också. Slangen kan ligga kvar - är samma sträcka som det ska pumpas längs, så jag behöver bara hantera den en gång.

Överväger separat elverk + pump också, ett elverk kan ju vara kul att ha till annat också :)

Har även tillgång till traktor, men kan inte köra ända ner till sjön och tänker att det är svårt att hitta en pump som suger så långt.
 
  • Gilla
[old rusty]
  • Laddar…
J Josth skrev:
Jula har en bensindriven vattenpump till väldigt förmånligt pris får man säga men kvaliteten är nog sådär men kanske räcker till det du tänkt använda om man också tar väl hand om pumpen på vintern så den inte kan frysa och rosta. [länk] 150 m lång tryckslang kräver rejäl dimension.
Tack för tipset, ser ut som bra pris på den
 
tommib
Du ska nog ha pumpen nere vid sjön, annars blir det helt orimliga driftförhållanden.

Är det en pool eller damm som ska fyllas? Behövs tillstånd för vattenuttaget?

Om slangen kan ligga kvar så skulle jag rekommendera PEM i en grov dimension, typ 50 mm. Köp så lång slang som möjligt så att du inte behöver så många skarvkopplingar, de är löjligt dyra. Har du traktor så borde du kunna hantera 100 m PEM50 på rulle. Kan slangen plöjas ner för extra skydd? Jag skulle också rekommendera en mer flexibel anslutningsslang till själva pumpen så att du slipper brottas med att skruva fast en PEM50 i pumpen varje gång. En kort bit spiralslang med Storz-koppling (brandslangskoppling) är troligen bäst. Samma på sugsidan. Det är slangen som är dyr i jämförelse med pumpen men den har också typ obegränsad livslängd om du hanterar den rätt så det är värt att lägga lite mer på den.

Du kan ju prova med Julas pump, om den pajar så har du inte förlorat så mycket pengar. Kör den med alkylatbensin, inte mackbensin, så att den inte geggar igen mellan användningarna. Vi hade sådana billiga på stugan också något tag och man fick ta isär dem och rengöra dem typ varje år för att de skulle funka. Speciellt förgasaren beckade igen (men de kördes på mackbensin...)

Apropå tid så är små bensinmotorer inte alltid konstruerade för kontinuerlig drift. En modell som jag googlade upp specificerar t.ex. max 1,5 tim drifttid och då är det en Hondamotor av bra kvalitet. Kan vara värt att tänka på (och lusläsa manualen).

Elverk är iofs kul att ha men det blir tungt att bära ner till sjön i tillägg till en pump som klarar ditt önskade driftfall.
 
  • Gilla
annha
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du ska nog ha pumpen nere vid sjön, annars blir det helt orimliga driftförhållanden.

Är det en pool eller damm som ska fyllas? Behövs tillstånd för vattenuttaget?

Om slangen kan ligga kvar så skulle jag rekommendera PEM i en grov dimension, typ 50 mm. Köp så lång slang som möjligt så att du inte behöver så många skarvkopplingar, de är löjligt dyra. Har du traktor så borde du kunna hantera 100 m PEM50 på rulle. Kan slangen plöjas ner för extra skydd? Jag skulle också rekommendera en mer flexibel anslutningsslang till själva pumpen så att du slipper brottas med att skruva fast en PEM50 i pumpen varje gång. En kort bit spiralslang med Storz-koppling (brandslangskoppling) är troligen bäst. Samma på sugsidan. Det är slangen som är dyr i jämförelse med pumpen men den har också typ obegränsad livslängd om du hanterar den rätt så det är värt att lägga lite mer på den.

Du kan ju prova med Julas pump, om den pajar så har du inte förlorat så mycket pengar. Kör den med alkylatbensin, inte mackbensin, så att den inte geggar igen mellan användningarna. Vi hade sådana billiga på stugan också något tag och man fick ta isär dem och rengöra dem typ varje år för att de skulle funka. Speciellt förgasaren beckade igen (men de kördes på mackbensin...)

Apropå tid så är små bensinmotorer inte alltid konstruerade för kontinuerlig drift. En modell som jag googlade upp specificerar t.ex. max 1,5 tim drifttid och då är det en Hondamotor av bra kvalitet. Kan vara värt att tänka på (och lusläsa manualen).

Elverk är iofs kul att ha men det blir tungt att bära ner till sjön i tillägg till en pump som klarar ditt önskade driftfall.
Ja precis, jag tänker att pumpen måste vara nära sjön. Traktorn kommer ca 30 m ifrån (<1 m stigning från sjön) så det är väl dit jag kan köra ett elverk också.

Läser på jordbruksverket "Om det är uppenbart att bevattningen inte skadar allmänna eller enskilda intressen behöver du varken anmäla eller söka tillstånd" och tänker att det kan vara tillämpbart när det gäller 20 m2 vid enstaka tillfällen ur en jättestor sjö?
 
Sugslangen ner till sjövattnet får inte vara för lång. Har man ingen brygga eller liknande och det är mycket vass och annat kan det vara ett problem. Pumpen suger till sig massor med sjögräs och skräp så man kan behöva rensa intaget flera gånger. Någon form av filter behövs.
 
  • Gilla
annha
  • Laddar…
J Josth skrev:
Sugslangen ner till sjövattnet får inte vara för lång. Har man ingen brygga eller liknande och det är mycket vass och annat kan det vara ett problem. Pumpen suger till sig massor med sjögräs och skräp så man kan behöva rensa intaget flera gånger. Någon form av filter behövs.
Jag har typ som en brygga och inte jättemycket vass just där men ja, nån slags filter måste ju finnas... Tips på vad/hur, om det inte följer med nåt med pumpen?

Maxlängd på sugslang?
 
tommib tommib skrev:
Du kan ju prova med Julas pump, om den pajar så har du inte förlorat så mycket pengar. Kör den med alkylatbensin, inte mackbensin, så att den inte geggar igen mellan användningarna. Vi hade sådana billiga på stugan också något tag och man fick ta isär dem och rengöra dem typ varje år för att de skulle funka. Speciellt förgasaren beckade igen (men de kördes på mackbensin...)
Vet man med sig att man kommer att köra ut minst en tank soppa och med inte för lång mellanrum mellan körtillfällena så kan man köra med mackbensin, men alltid in för hösten eller längre stillestånd avsluta att köra den tom med akylatbensin så att förgasare och allt i ledningsväg inte står med eller har några rester av mackbensin kvar i sig.

det är en kompromiss om man gör av med dunkvis med soppa på en säsong, medans är det den enda fyllningen på året så kör man bara med akylatbensin och helst kör den helt tom (så att motorn stannar av bensinbrist).
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A annha skrev:
Läser på jordbruksverket "Om det är uppenbart att bevattningen inte skadar allmänna eller enskilda intressen behöver du varken anmäla eller söka tillstånd" och tänker att det kan vara tillämpbart när det gäller 20 m2 vid enstaka tillfällen ur en jättestor sjö?
Nu har Jordbruksverket (som inte har någon särskild kompetens eller ansvar i frågan) hittat på lite efter eget tycke som inte håller juridiskt i sina texter på hemsidan. Men är det en större sjö är jag beredd att hålla med dig i bedömningen i det här fallet.
 
Sugslangens maxlängd är en funktion av sughöjd (hur högt pumpen är ovanför vattenytan), slangens längd och diameter samt vilket flöde man tar ut.

Normalt sett kan man suga 8-9 meter vattenpelare (mvp), eller 0.8-0.9bar.
Här finns en tabell över tryckfall vid olika flöden och storlekar.
https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/
 
  • Gilla
annha
  • Laddar…
A annha skrev:
Jag har typ som en brygga och inte jättemycket vass just där men ja, nån slags filter måste ju finnas... Tips på vad/hur, om det inte följer med nåt med pumpen?

Maxlängd på sugslang?
Det är höjdskillnaden som i stort bestämmer om det är möjlig att pumpa eller inte och praktiska gränsen går kring 7 meter höjdskillnad mellan sjöytan och pumpens vattenintag.

För smal sugslang med för mycket tryckfall med hänsyn till utflödet kan göra att suget vid pumpintaget blir mer vakum än -0.7 Bar och då kan det bli risk med kavitering inne i impellrarna och pumpen slits fort med urgröpning i metallen på impellrarna (och ännu fortare om det är av plast)

Med andra ord inte för smalt och gärna grövre än utloppets slangdiameter. Tänk på att slangen skall vara modell som inte sugs ihop av vakum, typiskt med armerade fjäder eller hård slang av PEM-typ.

I ändan på slangen har man kombinerad grovsil och backventil, men är det mycket vass och annat så kanske man får bygga en bur med grov nät som håller undan det värsta av växtligheten och placera med sugventilen mitt i denna.

backventil är nödvändigt för att vattnet inte skall rusa tillbaka till sjön när pumpen stannar och också för att behålla vattnet kvar första gången när du fyller sugslang och pump med vatten - annars blir det inget kvar för pumpen och pumpen kan inte suga utan vatten (även de så kallade självsugande pumparna behöver ha vatten i pumphuset).
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tommib
A annha skrev:
Jag har typ som en brygga och inte jättemycket vass just där men ja, nån slags filter måste ju finnas... Tips på vad/hur, om det inte följer med nåt med pumpen?

Maxlängd på sugslang?
Jag skulle också försöka hålla mig under 20 m. Helst kortare. Tänk på att du på många pumpar måste fylla sugslangen vid start för att det ska funka.

Det finns färdiga sugslangar med bottenventil att köpa. T.ex. denna från Jula. https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...par/slangar-for-vattenpumpar/sugslang-015262/
Dock har den en skruvkoppling. Jag skulle försöka se till att det är snabbkopplingar mot både sug- och tryckslang på pumpen.

Det är rätt fiffigt med en sådan som Josth länkade som har en flytkropp. Idealt vill du vara någon meter från botten med slangen så att du inte suger slam men samtidigt inte suger ytvatten eller riskerar att suga luft.

A annha skrev:
Läser på jordbruksverket "Om det är uppenbart att bevattningen inte skadar allmänna eller enskilda intressen behöver du varken anmäla eller söka tillstånd" och tänker att det kan vara tillämpbart när det gäller 20 m2 vid enstaka tillfällen ur en jättestor sjö?
Sannolikt är det ok. Jag ville mest påpeka att det finns regleringar kring detta. Kolla hos länsstyrelsen i ditt län.

X xxargs skrev:
Vet man med sig att man kommer att köra ut minst en tank soppa och med inte för lång mellanrum mellan körtillfällena så kan man köra med mackbensin, men alltid in för hösten eller längre stillestånd avsluta att köra den tom med akylatbensin så att förgasare och allt i ledningsväg inte står med eller har några rester av mackbensin kvar i sig.

det är en kompromiss om man gör av med dunkvis med soppa på en säsong, medans är det den enda fyllningen på året så kör man bara med akylatbensin och helst kör den helt tom (så att motorn stannar av bensinbrist).
Jag tänker att med en sån här småmotor och med TS driftkrav (ett par gånger/år) så kan man kosta på sig alkylatbränsle. Det blir betydligt mindre otrevliga avgaser och är bättre för pumpen. Sannolikt drar pumpen en till två liter i timmen vid full belastning och det blir inga jättesummor ändå. Dvs exakt det du skriver i andra stycket :)
 
  • Gilla
Genomklok och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.