T TMatt skrev:
Ja, det är lite klent med 18C. Huset är nytt och jag håller på att trimma in det. Ventilationsinstallatören sa att ner till 16C ska vara ok men säkert 15C också.
När man installerar nytt FTX system, är det vettigast att kondensisolera hela tilluftkanalen för att vara på säkra sidan? Eller är kostnaden för isoleringen orimligt dyr (har ännu inte räknat exakt pris för systemet)?
 
Exempel bild på frikyla, värmepump med en extra cirkpump och reglerventil
Fläktkonvektor sovrum kan ses som ditt eventuella kylbatteri i tilluften
Schematisk bild av frikyla system med fläktkonvektor, cirkulationspumpar, reglerventil och temperaturangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P pappel skrev:
När man installerar nytt FTX system, är det vettigast att kondensisolera hela tilluftkanalen för att vara på säkra sidan? Eller är kostnaden för isoleringen orimligt dyr (har ännu inte räknat exakt pris för systemet)?
Vi tittade aldrig på det så vet tyvärr inte. Ska man ha ”riktig” kyla är det bäst att satsa på fläktkonvektor. För vår del är det enkelt att haka på en fläktkonvektor i samma krets som FTX frikylan och då kommer den hamna i hallen på övervåningen och kylan från den sprider sig förhoppningsvis till sovrummen.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Jag har aktiv kyla från LVVP i min FTX och effekten är blygsam. Kör en fläktkonvektor eller LLVP istället, skulle ändrat mitt beslut om jag gjorde valet idag
 
Kan inte prata fix temperaturer på kylkretsen. Det är aktuell daggpunkt som fäller ut kondensen. Svenska rekordet från sommaren 2018 är 24,8 grader. Det finns alltid risk för dropp i donen med undertempererad luft. Konvektor med dränage är att föredra.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.