A atomlab skrev:
Så jag gjort med samma pump är en automation. Har helt enkelt satt en vippbrytare som när vattnet går 10cm över pumpen så går den igång och går oavbrutet i 5min. Nu behöver jag då bara pumpa upp 0.5m och ner i ett dräneringsrör men just det där att pumpen går av och på hela tiden på slutet är ett svårt problem att få bukt på.
Använd två sensorer och pumpa lite förbi den undre så att du har hysteres för det vatten som rinner tillbaka. Enklel logik och alla pumprelän funkar ju så?
 
D
Jag kan inte använda tipset att borra hål eftersom jag har en säck isolering i utrymmet mellan pump och högst punkten (90-vinkeln).

Eventuellt har jag baksug men det oroar mig inte så mycket eftersom min pump stänger av sig.

Rätta mig om jag har fel....

Baksug borde bara vara ett problem om det får pumpen att gå igång igen, dvs i en loop.

Om volymförhållandet mellan det som sugs tillbaka och ivägpumpad volym är väldigt litet så är baksug också ett problem.

Exempel:

Pumpen pumpar iväg 50 liter. I slangen ligger det 30 liter som sugs tillbaka in i brunnen bär pumpen slutar att pumpa.

Vid regn mm så måste pumpen pumpa iväg 1000l för att vattennivån inte ska gå över den kritiska nivån.

Vid baksug måste då pumpen starta 1000/(50-30) = 50 pumpsessioner

Utan baksug måste pumpen starta 1000/50=20 pumpsessioner

Men om det bara sugs tillbaka 10l när pumpen stannar så blir det 25 pumpsessioner (1000/(50-10)).

Baksug sliter alltså lite mer på pumpen än installationer utan baksug.


Min farhåga är att mina pumpgropar ska frysa i vinter......alternativ att det ska stå vatten i ledningen som sedan fryser.

Jag gillar därav det ovanstående alternativet med att bara pumpa en kort sträcka till dagvattenrören. Alltså uppifrån pumpgropen och nära anslutning till dagvatten.den möjligheten har inte jag eftersom mina dagvattenrör är 110mm som betjänar ett tak på 120m2 och två pumpgropar.

När det är skyfall så går mina pumpar konstant i flera timmar. Groparna ligger i berg och tillrinningen är extrem vid kraftigt regn.
 
D
Svartvit bild av insidan av en tvättmaskinstrumma med synliga elektriska ledningar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Även om du inte kan borra hål så kan du sätta en anborrningsbygel på röret och dra ner en liten slang i brunnen (men inte ner till vattnet). Det måste inte spruta fritt.

Men, behöver du inte förhindra baksuget så är det ju det bästa. Jag har dagvattenkassetter som periodvis fylls med vatten och då suger jag ur allt vatten ur dessa (tillbaka till brunnen) om jag inte bryter baksuget.
 
C Chnorin skrev:
är ett rör i plast jag monterat som tar regnvatten från ett stuprör på ena sidan av huset ner
Gör på det sättet, koppla in dränpumpen på röret så närma brunnen som möjligt och ta bort backen, då töms slang och rör så det kan inte frysa. När pumpen startar igen så är det varmvatten som kommer med fart och det fryser inte. Att det går tillbaka lite gör inget om pumpen inte startar, ta en klen slang från pumpen och upp, rymmer inte många deciliter
 
J jonaserik skrev:
Gör på det sättet, koppla in dränpumpen på röret så närma brunnen som möjligt och ta bort backen, då töms slang och rör så det kan inte frysa. När pumpen startar igen så är det varmvatten som kommer med fart och det fryser inte. Att det går tillbaka lite gör inget om pumpen inte startar, ta en klen slang från pumpen och upp, rymmer inte många deciliter
Tack, det lutar åt detta håll. Tidigare trodde jag att en backventil skulle lösa alla livets problem, men har insett att det kan komma annat strul med det.

Jag har varit lite rädd för att stoppa slangen i dagvattenledningen så nära brunnen om det skulle komma ett riktigt oväder, och dagvattensystemet skulle översvämas. Och därmed fylla upp brunnen genom slangen.
 
Om du sätter ett T med 45 grader och kör in slangen ca 20 cm genom en gummibussning om det är ett 110 rör annars 10 cm
så kommer det inte att gå något till brunnen. En brask här, klart blir det totalstopp på dagvattnet så går det ner
 
D
Funderar på att göra samma sak själv....ett 110mm rör sväljer en del vatten.

Vad tror. I händer om frånslangen blockeras av tex en ispropp?

1) bränner pumpen
2) ingenting men pumpen startar inte
 
Har du bara fall ut på dit rör så fryser det inte, och med att backen är borta så blir det ingen propp från pumpen och upp, slangen töms på vattnet som går tillbaka ner i brunnen. klart det måste vara frostfritt i botten på den. En slang kan gå i friska luften på vintern, bara den töms med hävertmetoden.
 
D
Mm bara lite svårt att få till en fall på 25m med en pem32-slang som har en tendens att bukta och kränga och förstöra fallet.....
 
D Derbyboy skrev:
bara lite svårt att få till en fall på 25m med en pem32-slang som har en tendens att bukta och
Om jag inte missminner mig så har du en PEM under altanen, det blir att byta den till ett avlopprör 50 mm räcker om det bara är för pumpen, då med fall, annars går det inte
 
D
Den del som går under altanen är inga problem med fallet.

Efter altanen går den fritt i ett grävt dike....
 
D Derbyboy skrev:
Efter altanen går den fritt i ett grävt dike....
Har du fall på den biten och djupet ? kan du få den så rak som möjligt utan magar av den större varianten så är det bra, det är vid en mage som efterkommande droppar samlas och där kan det frysa till med en propp. Knepigt med PEM , bör vara rör för att inte få någon mage
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.