I InsidersUnited skrev:
Precis, och sedan gör man en påse av myggnät som pumpen står i, så kan man använda vilken pump som helst oavsett partikelspecifikation.
Det kan man om man vill... men alla sänkpumpar har samma bekymmer med flottören i mitt tycke.. så börjar mer och mer luta att skaffa mindre bensindriven pumpstation med 1" anslutning :D
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Jag köpte en sådan här med elektronisk sensor, den har gått i 2 år iallafall. Den behöver inte så mycket plats nere i brunnen då den ju inte har någon vippa, gardena har något motsvarande.
[bild]
[länk]
nåjo om man slår priset på 3-4-5år är det billigt :D och man kan köp ny när går sönder. Men för mig när verkligen behöver använd en så är den sönder rostad eller elektroniken som dött.. och x antal meter skarvkabel.. så blir en sånhär variant nästa gång sughöjd 6M Tryckhöjd16M 14m3/h En fyrtakts bensinmotor med overheadventiler på en metallram; blå tank; svart kylfläkt; antagligen industriell användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Jag hade kollat på en dränkbar pump med integrerad nivåvakt. Tycker det känns lite vanskligt med en flottör som kan hänga sig och kräver högre vatten nivå för att starta.
Just denna modellen kan suga ner till 8mm och nivån för starta verkar visuellt inte vara jätte hög.

Dränkbar pump, Twin 14000 Premium, röd/svart, vattenavlägsning, justerbar, korrosionsskydd, ej för dricksvatten, 2025 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
Jag lärde mig av bitter erfarenhet att det är klokt att fundera lite över flöden och nivåer till nivåvakter och även hur nivåvakten fungerar.

I mitt första hus låg dagvattenledningen i gatan högre än dräneringen runt huset. Detta hade lösts av någon tidigare ägare med hjälp av en pumpgrop dit dräneringsvattnet rann. I pumpgropen som var ca 60cm i diameter hängde en dränkbar pump med en frihängande flottör (en sån där som hänger i en kort sladd). Pumpen lyfte vattnet ungefär 1,5m till en dagvattenledning som rann ut till ledningen i gatan. Problemet var att flottören hade en tendens att fastna mellan pumpen och pumpgropsväggen så att pumpen inte startade som den skulle.

Efter ett tag tröttnade jag på att krypa in under entretrappen (där pumpgropen fanns) för att lossa flottören varje gång det blev fuktigt i källaren så jag köpte en dränkbar pump med inbyggd flottör istället. Den fungerade jättebra. Ett tag. Vid första riktiga skyfallet efter installationen visade det sig pumpens kapacitet var så stor att den sänkte vattennivån från övre läget till det undre på bara några sekunder, men det tog bara lite längre tid innan vattenflödet höjde nivån till det övre läget igen. Konsekvensen blev att pumpen slog av och på med bara några sekunders mellanrum vilket gjorde att något i den blev överhettat och slutade att fungera. Naturligtvis hände detta några timmar innan vi skulle åka utomlands på en tvåveckorssemester...

Nästa pump blev en med flottör igen. Jag kommer inte ihåg hur jag monterade den, men jag vill minnas att jag hittade något sätt som gjorde att den fungerade smärtfritt tills vi flyttade något år senare.
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
Tack för alla svar! Jag ska fundera lite på hur jag löser detta på bästa sätt. Återkommer med uppdatering ☺️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.