Hej,
Tack för ett bra forum!

Jag har en krypgrund (berg) med stående vatten, vilket ju känns sådär.. Tänkte därför försöka ställa dit en pump.

Alla pumpar jag hittar som klarar smutsvatten verkar dock vara sådana man måste ställa direkt i vattnet, jag skulle dock vilja ha en man kan koppla en sugslang till.

Någon som har ett tips på en pump som klarar smutsigt vatten och som går att koppla sugslang till?
Eftersom jag först vill testa så att det funkar vill jag helst inte lägga ut så mycket pengar.
 
Jag kan i stort sett ingenting om pumpar, men du kan ju prova att googla på mammutpump för att se om det är något som skulle passa dig. I princip kan man säga att det är en förvuxen akvariepump som använder luftbubblor från en kompressor för att lyfta en vattenpelare.

En första länk som visar principen:
https://www.pumpportalen.se/pumphandboken/mammutpump/
 
  • Gilla
Snyggingen
  • Laddar…
Kolla riktiga pumpar om det skall vara något med permanent drift. Sulzer, Grundfos, Wilo etc.
 
G Niklas Anders skrev:
Kolla riktiga pumpar om det skall vara något med permanent drift. Sulzer, Grundfos, Wilo etc.
Tack! Skulle gärna vilja testa om mina planer fungerar med lite billigare grejer. Sen uppgraderar jag
 
Varför tycker du att du behöver sugslang ?
Och hur skitigt vatten har du egentligen ?

Jag tror du egentligen behöver nåt sånt här:
https://www.biltema.se/bat/pumpar/lanspumpar/lanspump-med-inbyggd-nivavakt-2000041286
eller
https://www.jula.se/catalog/fritid/...067ffd7/batpumpar/automatisk-lanspump-650349/

Eftersom jag även är båtägare har jag lite annat underlag för vilka produkter man kan använda..

En sådan länspump pumpar riktigt smutsigt vatten utan problem.
Jag hade i ett tidigare hus en liten källare som alltid fick upp till en en halvmeter vatten när det det regnade men länspumpen såg till att det var vattenfritt när jag gjort ett litet hål i plattan på lägsta plats att sätta ner den i.
 
D Dilato skrev:
Varför tycker du att du behöver sugslang ?
Och hur skitigt vatten har du egentligen ?

Jag tror du egentligen behöver nåt sånt här:
[länk]
eller
[länk]

Eftersom jag även är båtägare har jag lite annat underlag för vilka produkter man kan använda..

En sådan länspump pumpar riktigt smutsigt vatten utan problem.
Jag hade i ett tidigare hus en liten källare som alltid fick upp till en en halvmeter vatten när det det regnade men länspumpen såg till att det var vattenfritt när jag gjort ett litet hål i plattan på lägsta plats att sätta ner den i.
Tack! Är ganska smutsigt tyvärr, vatten blandat med jord i en krypgrund
Anledningen att jag vill ha en slang är att det inte är en plan yta utan berg med olika dalar, med slang kommer jag ner bättre i de skrevor som verkar vara lägst.

Kan man koppla de pumpar du föreslog mot eluttag eller enbart batteri?
 
S Snyggingen skrev:
vatten blandat med jord i en krypgrund
Det kan väl inte blandas, bara i början av installation av pumpgrop, sen efter ett tag så kommer det bara rent vatten. det med sugslang kommer inte att fungera, pumpen kommer att suga luft och inte börja pumpa efter stopp. Det blir till att borra på en massa ställen med lång borr för att hitta något ställe med bra djup. Och gräva där , en sådan pump du länkade till måste ha ett vattennivå på ca 10 cm vid stopp för att fungera. Börja där och kom tillbaka.
 
S Snyggingen skrev:
Kan man koppla de pumpar du föreslog mot eluttag eller enbart batteri?
Jag körde min med 12 volt nätaggregat från en trasig pc.
 
H
Vi kör noll pumpar på jobbet som suger ned till 1 mm.
Lsc1 pumpar.
 
H Hallerudsbo skrev:
Vi kör noll pumpar på jobbet som suger ned till 1 mm.
Lsc1 pumpar.
Och då blir priset därefter :mad:
 
Burkar sätt pumpen i en större målarhink och borra hål lite högre upp så den kommer bort från bottensörjan..
 
S Snyggingen skrev:
vatten blandat med jord i en krypgrund
Men var kommer jorden från? Kan du inte ta bort jorden, först gräva bort den och sen suga med grovdammsugare på det djupaste stället samtidigt som du spolar vatten högre upp.

S Snyggingen skrev:
Kan man koppla de pumpar du föreslog mot eluttag eller enbart batteri?
Du behöver en transformator som levererar 12V med 5A för Biltemas och oklart om du behöver mer för Julas. Denna borde funka för båda: https://www.kjell.com/se/produkter/...g/nextec-natadapter-for-led-list-120-w-p36345
 
S Snyggingen skrev:
Tack för svar! Intressant tror dock det skulle bli svårt att få till en sån pump, då vattnet är ganska grunt ☺️

Jag har kikat på en sånhär: [länk]
Men denna typ av pump verkar behöva placeras i vattnet.


Sen har vi denna typ (pumpautomat) som skulle passa bra:[länk]
Men den klarar tyvärr bara rent vatten
S Snyggingen skrev:
Tack för svar! Intressant tror dock det skulle bli svårt att få till en sån pump, då vattnet är ganska grunt ☺️

Jag har kikat på en sånhär: [länk]
Men denna typ av pump verkar behöva placeras i vattnet.


Sen har vi denna typ (pumpautomat) som skulle passa bra:[länk]
Men den klarar tyvärr bara rent vatten
hej
den som kallas "pumpautomat" tror jag inte alls fungerar i detta sammanhang. hur skall du styra av/på i förhållande till vattentillförseln? Den skulle behöva nån sorts strömbrytare enligt samma princip som den dränkbara har (nån sorts flottör som sluter strömmen när vattnet stiger och sen stänger av av innan vattnet sjunkit förbi insuget)
Jag har själv haft en lösning med en dränkpump enligt första alternativet men då haft den monterad i en brunn och med en distans till botten av brunnen. Det var sandig mark där vi behövde dränera så en del sand följde med men lades sig på botten av brunnen. Tack vara distansen kunde man skopa upp det värsta då och då och finare partiklar följde med vattnet ut. Men brunnen var förstås så stor och så djup att pumpen, flottören och distansen fick gott om plats.
 
HogeN HogeN skrev:
Burkar sätt pumpen i en större målarhink och borra hål lite högre upp så den kommer bort från bottensörjan..
Precis, och sedan gör man en påse av myggnät som pumpen står i, så kan man använda vilken pump som helst oavsett partikelspecifikation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.