Tack snälla ni!
Ska försöka ge mig på att summera tipsen:
Mindre ved och lite mindre primärluft för att kontrollera och minska den annars explosivt snabba förbränningen.
Vidare kan rökgasspjället dras igen lite för att ytterligare kontrollera förloppet genom att från början ha strypt draget innan pulserandet uppstår.

Eventuellt kommer denna handpåläggning inte behövas framåt vintern när draget naturligt blir bättre.

Har jag förstått det hela rätt?
 
L
A Arresthlm skrev:
Mindre ved och lite mindre primärluft för att kontrollera och minska den annars explosivt snabba förbränningen.
Inte snabb förbränning , det är den pyrande som skapar gaser
A Arresthlm skrev:
Vidare kan rökgasspjället dras igen lite för att ytterligare kontrollera förloppet genom att från början ha strypt draget innan pulserandet uppstår.
Ja det går att stänga lite på spjället när skorsten blivit , men inte för mycket
A Arresthlm skrev:
Eventuellt kommer denna handpåläggning inte behövas framåt vintern när draget naturligt blir bättre.
Draget blir inte bättre för eldning , däremot självdragsventilationen ökar för att det är kallt ute och varmt inne
Du har en stund på dig att prova dig fram , och kommer nog att hitta rätt så småningom ,
det tog nästan 2 år för mig med vedpannan till perfektion , ditt tar nog inte mer än någon månad
Lycka till :)
 
Det är värmen i härden som skapar gaser. Primärluften värmer brasan från botten och ökar gasutvecklingen. När det blir mer gaser än luften räcker till blir det puffar. Om man ändrar förhållandet mellan primär och rekundärluft kan det kanske hjälpa. Däremot strypningen med rökgasspjället låter inte som en bra idé. Det tror jag inte gör saken bättre.
 
Vilka hjältar ni är, tack snälla för att ni tar er tid att svara. Ska försöka mixtra med komponenterna och parametrarna ni tipsat om. Hoppas att jag nån gång kan återgälda favören! :)
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Jag har också en Wasaugnen och stortrivs med denna härliga pjäs! Jag har upplevt exakt samma problem. Det är helt klart värmen i spisen som är boven till dramat. Fenomenet uppstår, för mig, när jag har eldat ett par brasor och hela spisen börjar bli varm. Om jag då lägger i en extra stor mängd klabbar (som för att ladda spisen inför natten) och drar ner något på frånluftsspjället kommer jag ganska snart märka puffandet och att det ryker in.
Det som löser problemet är då att öppna den ena spisluckan något för att kyla ner brasan så att inte lika mycket rökgas bildas. Enkelt men kanske inte helt optimalt med tanke på verkningsgrad, men så mycket bättre än att det ryker in. Testa om du får samma resultat.
 
Oftast är det för bra drag i kombination med att luftinsläppet är mindre som förorsakar pumpandet.
 
Glöm inte att det är en kakelugn och ingen kamin.
Kakelugnen är inte konstruerad för att myselda i utan för uppvärmning.
Det som rekomenderas utav kakelugnsmakare är en till tv stora brasor efter tändning sen ska den vila.
Dvs tänd och få drag med hjälp av gnistgallret, lägg sen in en stor brasa och stäng dörrarna med fulla spjäll. Med bra ved är kakelugnen nu färdigeldad för 8h frammåt.
Stefan
 
  • Gilla
eriksjos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.