Rem: Det är betong vilket är bra!

FredrikR & Andy78;
Ja vi fick se ett besiktningsprotokoll på visningen. Sedan har jag gått igenom det med flera sakkunniga personer som talat om vad det kostar samt inom vilken tidsram vi ska åtgärda det. Ex inom ett år fixar ni hängrännorna, inom två år garagetaket. Då kändes det riktigt bra att bara flytta in och slå sig till ro under ett tag för att sedan börja pricka av listan på åtgärder.
Direkt efter visningen så drog budgivningen igång, påtala för mäklarn att jag vill ta dit en egen besiktningsman vilket var ok.
Efter budgivningen så ville säljarna skriva papper direkt vilket jag förstår. Mäklarn skriver då in att vi skall göra en egen besiktning och att vi har rätt att backa affärn.
På papprena från besiktningen står det krypgrund hög luftfuktighet, men inget om att det var akut.
Vi tar dit våran besiktningsman som kollar igenom huset. När vi kommer till grunden så säger han att detta måste åtgärdas direkt och berättar vad vi skall göra samt att jag skall få en offert.
När jag pratar med besiktningsmannen efteråt så säger jag "man kanske ska få ner priset lite pga grunden". Han sa att vi definitivt skulle ta upp frågan med säljarna och mäklarn.
Jag funderar ett tag samt pratar med olika personer som är duktiga på ämnet.
Många säger att säljarna borde åtgärdat detta tidigare alt att det skulle stå som en mer akut åtgärd i protokollet. Att bara skriva "för hög luftfuktighet" ger ett väldigt brett spann på vad felet kan vara.
 
Andy78:
Hoppas du förstår svaret i inlägget ovan...
Man budar efter felena första besiktningen och när man sedan tar dit en annan besiktningsman så vart felet akut.
 
Vad var det för bolag som gjorde besiktningen? Var det Anticimex skulle jag ta deras råd med en nypa salt, de vill gärna sälja tjänster och produkter för avfuktning...
 
injonil:
Nej det var inte Anticimex.
Besiktningsmannen är en bekant till mina svärföräldrar och han försöker inte sälja på nåt.
 
O
Som sagt var, du kan alltid testa att pruta, men säljaren har ingen skyldighet att gå ner i pris. Det stod dessutom i besiktningsprotokollet hög luftfuktighet....
Där borde varningsklockorna ringa...
Detta börjar likna snikenhet....
 
Felet ska ju åtgärdas men har huset stått i 50år så kan det ju inte vara så akut.
Att ens tänka på att efterpruta är enbart ohyfsat.
 
Köp ett annat hus istället om pengarna inte räcker till.......
 
Det finns ett roligt uttryck som lyder: en idiot och hans pengar skiljs alltid åt!

Detta verkar stämma bra på byggahus.. ;-)

För mig är det en självklarhet att försöka pruta i de flesta fall och det är ofta väldigt lätt. Jag har sparat åtskilliga månadslöner under de få åren jag jobbat.

När det gäller mitt hus sparade jag 100kkr på några minuter genom att pruta efter budgivning och före skrivet kontakt även om omständigheterna runt mitt köp skiljer sig från ts.
 
När jag har kollar på hus har jag kollat noga och sen lagt bud efter skicket på huset.
Så inte prutar man.

Om jag förlorar en budgivning där jag lagt ett lågt bud på grund av en brist, så blir jag givetvis besviken på mäklaren och säljaren om nån annan lägger ett högre bud, o sen prutar på samma brist.
, så dom då betalar mindre än jag.
 
Det är inte alltid det finns utrymme för prutning, en viss skillnad på bostadsmarknaden i norrbotten vs sthlm uppsala.

Eftersom det stod inte besiktningsprotkollet "för hög luftfuktighet" och inte "hög luftfuktighet" eller "förhöjd luftfuktighet"
Generellt så kanske man bör betrakta "för hög luftfuktighet" som något som måste åtgärdas omgående och inte senare eller inom ett par år.
Att få häva köpet är en mycket bra deal kan jag tycka om man inte är nöjd, men det innebär nog inte automatiskt prutning.

Min gissning är att köpet går tillbaka och säljs till någon annan köpare, bjöd ni 1 miljon över så är objektet troligtvis rätt attraktivt då de säkert fanns andra med i budgivningen.

Eftersom det står "för hög luftfuktighet" så är det nog bara att betrakta som något som måste åtgärdas omgående.
Det går ju försöka att justera priset men det finns en risk att man förlorar hela affären.
 
Redigerat:
Om du tar in en firma sätter de garanterat in en sorptionsavfuktare. Landar säkert på 30-40.000 kr totalt plus mer driftkostnad.
 
Här kommer ett exempel ur verkligheten vad som hände när den som vunnit budgivningen började ställa krav.

En villa skulle säljas, ägarna bodde på annan ort men deras barn bodde kvar i huset. Under visningen deklarerades det klart och tydligt att inflyttning kunde ske om tre månader. Det blev budgivning (tre budgivare) först hoppade en av sedan hoppade nr2 av. Den som vann budgivningen krävde att dom skulle flytta in efter en månad. Säljaren kontaktade budgivare två och undrade om dom fortfarande var intresserade å det var dom. Budgivare två hade en bostadsrätt dom behövde sälja, så säljaren av huset undrade om barnet kunde köpa bostadsrätten och det kunde barnet. Säljaren av huset meddelade mäklaren att dom tar budgivares tvås bud. Mäklaren meddelade budgivare ett att säljaren inte valde dom, mestadels (95%) pga tidigare tillträde och dels lite (5%) pga bostad till barnet. Budgivare ett blev vansinnig, efter förklaring att ägaren till huset inte hinner tömma huset på en månad lugnade budgivare ett ned sig lite.
 
Demmpa skrev:
Här kommer ett exempel ur verkligheten vad som hände när den som vunnit budgivningen började ställa krav.

En villa skulle säljas, ägarna bodde på annan ort men deras barn bodde kvar i huset. Under visningen deklarerades det klart och tydligt att inflyttning kunde ske om tre månader. Det blev budgivning (tre budgivare) först hoppade en av sedan hoppade nr2 av. Den som vann budgivningen krävde att dom skulle flytta in efter en månad. Säljaren kontaktade budgivare två och undrade om dom fortfarande var intresserade å det var dom. Budgivare två hade en bostadsrätt dom behövde sälja, så säljaren av huset undrade om barnet kunde köpa bostadsrätten och det kunde barnet. Säljaren av huset meddelade mäklaren att dom tar budgivares tvås bud. Mäklaren meddelade budgivare ett att säljaren inte valde dom, mestadels (95%) pga tidigare tillträde och dels lite (5%) pga bostad till barnet. Budgivare ett blev vansinnig, efter förklaring att ägaren till huset inte hinner tömma huset på en månad lugnade budgivare ett ned sig lite.
Vad är det att bli vansinnig över?
Säljaren bestämmer väl vem denne vill sälja till..
 
Jag förtydligar igen!
Jag är inte ute efter att jävlas med folk utan båda parter skall vara nöjda.

Jag vinner budgivningen med första besiktningsprotokollet som fakta och det jag själv sett på visningarna. När jag sedan tar dit en annan besiktningsman så är det betydligt värre och felet måste åtgärdas direkt, vilket jag själv fick se med egna ögon, så det är ingen lögn.
Hade jag fått den informationen innan budgivningen så hade jag sänkt min smärtgräns.
I köpekontraktet så har jag rätt att dra mig ur utan nån merkostnad för mig. Säljarna är bundna enligt kontraktet att sälja till mig dock så kan dom säga ett enkelt nej till att sänka priset. Då är det upp till mig att betala priset eller backa hela affärn. Min fördel är att dom har en ny bostad som dom ska flytta till mycket snart och då sänker priset för att dom inte orkar dra igång visning igen. Det är ingen utpressning som nån här skrev, säljarna har ju själva gått med på detta när dom skrev på avtalet.

En annan intressant sak är att i första besiktningsprotokollet så är det skrivet liten text om vad man ska göra på varje anmärkning. Tex att takpappen var det nåt fel på överlappningen/skarven och vad man exact skall göra åt det. Men på grunden står det bara att det är en riskkonstruktion typ som en standardtext dom använder inget om åtgärd mm.
 
Men behövs det åtgärd på grunden? Fuktigheten är för hög ja, men det är den fr maj-sep/okt. Alltså inget konstigt eller ovanligt.
Är det mögel? Luktar det illa? Ja då finns det problem.
Det är en riskkonstruktion eftersom risk för mögel finns. Men det betyder inte att det blir mögel.

Finns det inget där idag så behöver du inte vara orolig.
Men vill man känna sig trygg kan man minska fukten på olika vis.

Avfuktare 2000-6000 kr beroende på modell.

Sorptionsavfuktare 10-50.000 kr beroende på modell och installation.

Hade jag sålt mitt hus så hade jag inte sänkt priset om det inte finns mögel och behöver saneras.

Om du väljer att backa ur så titta då inte på ett nytt hus med krypgrund eftersom det alltid är en riskkonstruktion.

Dessutom ska en mätning av fukt utföras under 1 års tid för att få en klar bild. Sedan ska trossbotten undersökas minst 2ggr per år för att se om ngt förändrats.

Så vill du ha huset köp det om grunden är i fint skick. Skicka in en avfuktare och sov gott om natten :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.