Jag och min sambo vann budgivningen på ett hus vi tycker är fint och bra.
I besiktningsprotokollet fanns det några anmärkningar då huset är från -60 talet och den värsta var för hög luftfuktighet i krypgrund. Iövrigt är huset mycket renoverat och i bra skick. Det skrevs i avtalet att vi har två veckor på oss att ta dit en egen fackman och vi får backa köpet om vi vill.
Vi tog dit en fackman som kröp ner i grunden med mig och gick igenom vad vi skulle göra= Rensa upp på skräp och lägga ut en ny plastduk med tejpade skarvar för att sedan sätta dit en givare och hålla koll. Om värdet ej går ner så måste vi sätta in en elektrisk avfuktare.
Jag frågade han även om vi skulle backa köpet men han tyckte det var ett bra hus och det var ingen fara. Kan även tilläga att fackmannen är en bekant som har bra rykte.
Nu kommer jag till den frågan om man kan pruta på priset pga detta och vill ha lite åsikter.
Vi gav en halv miljon mer än utgångspriset så säljarna har gjort en bra vinst och har dessutom tillträde till sitt nya snart, vilket gjort att inflyttningsdatum är nära.
Sen om nån vet vad det kostar att sätta in en pump på krypgrund på 80-90kvm?

Tack på förhand
 
Om ni kände till problemen innan budgivning, om det fanns något besiktningsprotokoll så tycker jag rent moraliskt att man inte skall pruta. Men, om det framkom värre o fler problem....tja. Sen är det klart att ni KAN pruta eftersom klausulen innebär att ett fel som repa i golvet kan godkänna att man backar ur. Finns andra spekulanter kan ni förlora objektet. Om jag sålde och en köpare vill pruta efter budgivning på känt problem hade jag nog inte sålt till denne utan lagt ut objektet igen eller kontaktat de andra budgivarna. Men det är min personliga åsikt.
 
Avfuktare finns från några tusenlappar. Så det är inga stora pengar.
Som sagt krypgrund är känt för att ofta kräva avfuktare.
 
Krypgrund = riskkonstruktion. Inget att pruta på.

Finna flera sätt att lösa fuktigheten på.

Installera en sorptionsavfuktare. De kostar fr 10.000 kr om du gör det själv.

Alt: trygghetsvakten ca 12.000 kr.

Eller gör som jag gjort.
Plast hela marken. Tätat och isolerat alla kattgluggar. Satt in en woods ds15 som jag köpte för 2000:-.
Installerade en utsugsfläkt (150:) i en kattglugg som kör 1 timme per dygn.
Har legat under 70% fuktighet sen 2 månader tillbaka.
Total kostnad ca 2500:-
140kvm och drygt 250 kubik.
 
O
Tja... frågan är hur mycket du kan pruta ned huset isf?
Det handlar inte om några stora pengar. Inte mer än kostnaden för en avfuktare troligtvis.
Alltså inga miljoner här inte.
 
Dessutom är det 99% chans att fuktigheten är för hög denna årstid och behöver inte vara ett problem.
 
O
Pruta kan du alltid göra men frågan är om säljaren går med på det? Visst då behöver du troligtvis inte köpa huset och allt börjar om igen för säljaren och för er....
 
Känns ju märkligt att pruta på något som visar sig vara precis som man redan visste.
 
  • Gilla
Nanny Fine
  • Laddar…
platon1980 skrev:
Känns ju märkligt att pruta på något som visar sig vara precis som man redan visste.
har man bra argument så kan det gå.. Mitt hus var inte dränerat på 50 år och jag misstänkte att det skulle behövas. Mäklaren sa att det var kruttort men efter vi vunnit budgivningen sa besiktningsmannen att det behövdes dräneras. Vi prutade 100000kr och hamnade 25000kr under nummer två i budgivningen. Samtalet med mäklaren tog 5 minuter.. :D
 
Fast i detta fallet finns det väl inte något argument för att pruta. Problemet fanns upptaget redan före ni skrev på, och den utökade kontrollen ni gjorde gav inga ytterligare problem.
Om det inte är så att ni börjar tycka att ni lagt för högt bud. Ni kan ju prova att pruta (GDSGD) men säljaren kan ju med viss rätta tycka att det är lite fult. Om det fanns andra köpare, vilket höjningen på en halv mille tyder på, hade jag erbjudit kostnaden för en avfuktare i avdrag som säljare.
 
Var det inget mer fel än att luftfuktigheten var hög så är det inget att pruta på. Det skulle väl bara vara om det visade sig vara fuktskador som uppkommit på grund av krypgrunden och som ni såg vid er besiktning.
 
Finns det några villkor för att backa ur? När vi köpte var villkoret att kostnaden för att åtgärda eventuella nyuppkomna fel skulle överstiga 1 basbelopp.
 
janwide
Jag skulle bli riktigt irriterad om jag vore säljaren. Hen har vad det framgår inte dolt någonting. Att då pruta i efterhand är oseriöst!
 
Redigerat:
  • Gilla
mangen5 och 3 till
  • Laddar…
Instämmer med Janwide!

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Hade jag varit säljaren så hade jag av princip tackat för visat intresse och sålt till någon annan......
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.