Mikael_L
Om jag börjar med trådskaparens fråga: Ja, jag tror det är en god ide att provtrycka, även om det troligvis visar sig vara OK. Men om det inte är det, så kommer du förbanna dig själv 1000 ggr om.

olle_c skrev:
Jag köpte en liten kompressor på Bauhaus för 1000 spänn, o provtrycke med luft! O de va en jävla tur eftersom en jävla idiot (jag själv alltså) hade skruvat i slangen. Hade jag tryckt med vatten så hade min nya fina isolering blivit blöt.
Kanske en bra ide att först trycka med luft, för att avslöja stora fel som skruvhål och ej åtdragna kopplingar och sånt.
 
Jag hade väl inte för avsikt att hoppa över tryckeriet, men ville höra hur många som faktiskt haft hål och den helt oventenskapliga undersökningen gav ett resultat på hela 25%:eek:. I vilket fall som helst så sover jag nu tryckt om nätterna...

Ett tips som jag kan dela med mig av är att det inte är någon höjdare att provtrycka med vatten när det regnar.
 
Starfighter skrev:
I vilket fall som helst så sover jag nu tryckt om nätterna...
Säkerhetskontrollerar du systemet varje natt? :D (sorry, kunde inte låta bli)
 
Mikael_L
Starfighter skrev:
Ett tips som jag kan dela med mig av är att det inte är någon höjdare att provtrycka med vatten när det regnar.
Varför då?
Det är väl inte utläckande vatten man tittar efter utan tryckfall på manometern? :confused:
 
steg ett-manometertrycket, om det faller gå till steg två
steg två-var läckan är
 
Mikael_L skrev:
Men det är min rent tekniska synvinkel på problemet, jag vet inte om det i branchen anses vara OK att testa med luft. Fördelen med luft är ju å andra sidan att det inte är vatten kvar i rören, klar fördel om man bygger vintertid.
Jag jobbade en gång i tiden med att testa bl.a. ventiler (alltså för vätskor). Dessa provtryckte man med luft, eftersom detta är mycket känsligare än med vatten. Har för mig att det var typ en faktor på 100.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.