KnockOnWood skrev:
Är det inte lite "förstörande undersökning" att täthetsprova med undertryck?

All tejpning är ju gjord på insidan, så om man suger in luften kan den väl pressa upp de tejpade skarvarna?

Jämför med att prova om ett slanglöst bildäck på fälg är tätt genom att minska trycket (suga ut luften) inne i däcket.


Men jag håller med Viktor Cz om att fönster/dörrnischernas hörn är potentiella läckor.
Det finns speciella "hörntätningar" att köpa, men jag har för mig att de är svindyra, jämfört med att tejpa lite på måfå.
Se t.ex.
[länk]
sidan 16 och 23.
Jo så kan det säkert vara. De har som sagt inte gjort övertrycktestet än. Men det är kanske bra om de gör det nu efter att de går över fönsterkarmar, rör och hörn en gång till. Framför allt så ska jag nog be dem att gå över allt med värmekamera samtidigt så vi kan kartlägga läckorna på riktigt.
 
Måste passa på att fråga. Är den rödvita tejpen som ni ser på bilderna godkänd som "tätning"? Dvs. finns det risk att den släpper inom kort? Den gröna vet jag nästan inte går att få bort så snart den nuddar plast eller annat.
 
Det ser ganska glest ut längs fönsterkanten när man tittar på denna bilden.

tejpat 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För övrigt, vet vi vad den här extrema tätheten har för betydelse?

I min enkla hjärna så inbillar jag mig att luften tar den lättaste vägen in och ut.
Om man har ett FTX-system eller en FLVP borde det vara via frånluftventilerna och genom fläkten och ut.
Så j*la mycket borde väl inte smyga sig in bakom fönsterfoder, slingra sig förbi ångspärren, genom isoleringen och ut genom utegipsen/vindväven.

I alla fall inte om man har hyfsad balans mellan till- och frånluft.
Så det inte är som i vissa hyreshus, där man knappt får upp lägenhetsdörrarna för att det är så'nt undertryck i lägenheterna.

För värmeekonomin tror jag att det yttre vindskyddet med utegips eller väv är väl så viktigt,
så det inte trycks in kall uteluft i isoleringen.
I alla fall om man bor på blåsiga ställen, som södra Halland, vindkraftverkens förlovade land ;)

Och om man tittar på trådskaparen Byggahems sista bild på fönstret, så visst är det väl en spaltventil i överkanten på fönstret?
Vilken väg tar luften tro?
 
KnockOnWood skrev:
För övrigt, vet vi vad den här extrema tätheten har för betydelse?

I min enkla hjärna så inbillar jag mig att luften tar den lättaste vägen in och ut.
Om man har ett FTX-system eller en FLVP borde det vara via frånluftventilerna och genom fläkten och ut.
Så j*la mycket borde väl inte smyga sig in bakom fönsterfoder, slingra sig förbi ångspärren, genom isoleringen och ut genom utegipsen/vindväven.

I alla fall inte om man har hyfsad balans mellan till- och frånluft.
Så det inte är som i vissa hyreshus, där man knappt får upp lägenhetsdörrarna för att det är så'nt undertryck i lägenheterna.

För värmeekonomin tror jag att det yttre vindskyddet med utegips eller väv är väl så viktigt,
så det inte trycks in kall uteluft i isoleringen.
I alla fall om man bor på blåsiga ställen, som södra Halland, vindkraftverkens förlovade land ;)

Och om man tittar på trådskaparen Byggahems sista bild på fönstret, så visst är det väl en spaltventil i överkanten på fönstret?
Vilken väg tar luften tro?
Så är det säkert men han som utförde testet förklarade det som att 0,42 i värde motsvarar ett halvt A4 i storlek om man skulle slå samman läckornas yta. Det gör ont i en att veta detta på ett nytt hus. Vet inte vad som är vanligast att uppnå men det borde vara kring 0,3 på nya klassiska sadeltakshus med dagens byggnormer tycker jag.
 
Inga fler knep för att få det tätare? Kommer be dem köra skumfog längs fönster och dörrar samt tejpa lite på något ställe. Nästa steg blir att att sätta upp all isolering och gips. Sedan kolla tryck och täta igen när det blir dags för lösullen i taket. De kommer sticka en del hål då.
 
Fick höra att det satt expandergummi runt fönster och dörrar som ska täta. Det kanske räcker?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.