Jag fick svaret av en som jobbar med sökoptimering. När min kompis loggade in på mitt wifi så kopierades mina tidigare googlingar (på stolen i detta fallet) över till honom.

Det är därför han efter sitt besök hos mig får upp annonser/content kopplat till mig.. Så var det med det. Verkar inte som jag är avlyssnad after all =))
 
Vad många inte fattar är att du inte kommer att informeras om bestraffningen. När skolor och arbetsgivare gör en fråga om dig hos Google och får beskedet att du är olämplig så missar du jobbet eller platsen i skolan utan att du får veta varför. Det är denna typ av privat övervakningssamhälle utan krav på att svara inför någon myndighet vi kommer att få om alla frivilligt delar med sig av information.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Vad många inte fattar är att du inte kommer att informeras om bestraffningen. När skolor och arbetsgivare gör en fråga om dig hos Google och får beskedet att du är olämplig så missar du jobbet eller platsen i skolan utan att du får veta varför. Det är denna typ av privat övervakningssamhälle utan krav på att svara inför någon myndighet vi kommer att få om alla frivilligt delar med sig av information.
Kul om min arbetsgivare frågar om mig. Kommer typ inte få veta något roligt. Om de har problem med mitt privatliv så får de väl ha det, vill inte ha en arbetsgivare som snokar och behandlar mig därefter. Då går jag hellre vidare faktiskt.
Som du skriver är det precis som att det händer idag. Men google vill bara kunna sälja in reklam.

Om annars så sitter ungefär alla arbetschefer, VD, ja alla i höga positioner riktigt jävla illa till om de har mobilen i fickan på möten och dylikt.
 
Udda perspektiv här tycker jag.

Jag måste anta att ingen av er har läst igenom licensavtalen. De har redan sålt allt de vet om er flera gånger om och ni har givit dem tillstånd att göra det.

Läs avtalet och byt "anonymiserad data" mot "allt vi vet om dig förutom ditt namn" och "samarbetspartner" mot "betalande kund" så krävs det inte mycket fantasi för att inse hur jäkla överkörda vi är när vi använder datorer och telefoner då vi redan vid uppstart går med på dessa villkor, sedan klickar vi vidare att vi bekräftar hos Facebook, WhatsApp,Insta. Osv osv...

Facebook sitter ju och förklarar för senaten i USA hur det kommer sig att de "kommit över" såna otroliga mängder data att en främmande makt klurat ut hur den ska kunna via annonser påverka befolkningen.

Det är hur vi använt metadata från studier på djur vi kunnat förutse hur djur reagerar på olika saker, det fungerar precis lika bra på oss bara man har tillräckligt mycket data, vem bryr sig om musen heter Janne Alfredsson, eller Stefan Löfven, man vill veta hur den reagerar.

Du behöver inte muta Alexa eller Google Home, dom vet redan vad du klickat på internet senaste decenniet.
 
  • Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
Har inga ”smarta” högtalare och kommer inte köpa. Tycker röststyrning är överreklamerat och en större risk än nytta. Laptopen? Är i gott sällskap...

Man i kontorsmiljö håller en stor symboliskt "gilla"-markör från sociala medier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför skulle man överhuvudtaget ha sådan utrustning på i sovrummet? Och fredagsmys? Man äter väl inte chips i sängen?
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
hsd
Tejpar Ni över mobilkameran åxå, å micken
 
Jag har slagit av samtliga mikrofonfunktioner i min smartlur förutom till videoinspelningen. Detta efter att ha upplevt riktad reklam om sånt som pratats om, vissa grejer sökta på, vissa inte.

Efteråt: Upplevd mindre riktad reklam.

Det där med kameran var smart. Aldrig tänkt på det.
 
hsd hsd skrev:
Tejpar Ni över mobilkameran åxå, å micken
Har alltid telefonen i fickan och anser det är gott nog. Pratar aldrig om framtida brott som koppla fulel utan att dumpa mobilen. Är medveten om att allting jag säger i micken spelas in av storebror och säljs. Använder alltid högklassig VPN.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.