Se denna kommentar på Elsäkerhetsverkets Facebooksida:

fråga_om_prov_till_Elsäk_på_facebook.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tror inte att problemet kommer att bli att provet kommer vara för lätt, snarare tvärt om! Ska provet motsvara dagens AB-L kommer nog många av dagens elektriker att få problem.

Inte för att de är dumma, utan för att många väljer ju ett praktiskt yrke istället för att studera vidare på universitet. För att man är en sådan typ som hellre jobbar fysiskt än att sitta vid skolbänken.

Stor del av innehållet i detta prov kommer ju att ta upp delar som vanliga elektriker aldrig använder (eller kommer att använda i framtiden), som beräkningar, trigonometri, och kommer således att kännas "helt meningslös" för de flesta.

Att göra ett prov så svårt att ingen lekman klarar av det, men samtidigt så enkelt att de flesta yrkesverksamma elektriker får godkänt, är nog en omöjlighet!
 
Redigerat:
Det jag inte förstår i liknande fall, kommentaren säger råpluggar, man har skaffat sig kunskaperna och klarat ett prov.

Och det försöker man få låta som fel.
 
Så du har aldrig "tokpluggat" inför ett stort prov, som du sedan klarat, för att sedan 2 månader efter glömt bort hälften?
 
Bo.Siltberg skrev:
Det som kanske blir tråkigt för vissa gamla elektriker som aldrig räknat på en ledningsdimensionering men som är ytterst skickliga på allt annat uppräknat är - ska de förlora sitt yrke bara pga att de faller på matteprovet? Det hoppas jag inte.
Jag skall för enkelhetens skull vara motvals och säga "det hoppas jag". I konsekvensens namn så får en av två saker vara sanna. Antingen så behöver man inte kunna räkna på ledningsdimensionering för att bli behörig installatör och då skall man inte ha det kravet. Eller så behöver man kunna det, och då behöver man i konsekvensens namn också visa att man kan eller har kunnat det.

(Att det sedan i 99% av fallen går bra med en tumregel hör inte dit, eftersom det inte går i 100%.)
 
  • Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
yxis skrev:
Varje gång jag ser den typen av svar så undrar jag om personen som svarat spelar dum eller är korkad på riktigt.
Eftersom vederbörande är jurist så gissar jag på spelar dum. Eftersom det ev. är politiskt sprängstoff att svara "ja, de som inte arbetar som elektriker men gör provet skulle bli behöriga", och politiskt känsliga frågor gärna hamnar i tidningar och annat (det är ju sommar, vad som helst kan bli en stort uppslagen nyhet) så är det i alla lägen lättare att svara "godag yxskaft".

Man skall inte glöma att just jurister *lever* på att så kreativt som möjligt omtolka en text...
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Rrrrr skrev:
Inte för att de är dumma, utan för att många väljer ju ett praktiskt yrke istället för att studera vidare på universitet. För att man är en sådan typ som hellre jobbar fysiskt än att sitta vid skolbänken.
Gött! Eftersom vi är ganska många här som föredrar motsatsen. Dvs att i akt och mening fortfarande sitta vid skolbänken. ABL here I come! :)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Jag skall för enkelhetens skull vara motvals och säga "det hoppas jag". I konsekvensens namn så får en av två saker vara sanna. Antingen så behöver man inte kunna räkna på ledningsdimensionering för att bli behörig installatör och då skall man inte ha det kravet.
Det är det som blir lite konstigt med bara en nivå på behörigheten. De allra flesta elektriker behöver inte vara expert på dimensioneringsregler. I ett normalt företag räcker det förmodligen med att chefen/projektledaren kan detta.

Däremot ska ju alla veta att det finns dimensioneringregler, och veta när de måste användas (dvs när de måste ringa chefen och fråga).

Blir bara dålig stämning/protester (SEF kommer ju strejka röven av sig) om man kräver massa kunskaper av folk som de aldrig kommer att ha någon användning av.
 
Bo.Siltberg skrev:
Det som kanske blir tråkigt för vissa gamla elektriker som aldrig räknat på en ledningsdimensionering men som är ytterst skickliga på allt annat uppräknat är - ska de förlora sitt yrke bara pga att de faller på matteprovet? Det hoppas jag inte.
Man får hoppas att provet är indelat i flera delar, dvs inte bara teoretiskt/praktiskt utan att provet består av kanske ett 20-tal delar totalt.

Och att de som kuggar på vissa delar får möjligheten att testa om just dessa delar, isåfall kan ju en gammal elektriker med bristande matte-kunskaper antingen köpa lite böcker och sitta hemma på kvällarna och plugga under några veckor/månader, eller gå en intensivare 1-2 veckors mattekurs hos lämplig utbildningsanordnare.

Ifall man kuggar på praktiska bitar så vore det kanske lämpligt att Elsäkerhetsverket/testanordnaren kan ställa krav på praktik, t.ex. genom att kräva intyg på att personen i fråga ska praktisera vissa delar innan omprov.
Denna praktik kan man då få antingen via sin arbetsgivare, eller via en utbildningsanordnare.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Rrrrr skrev:
Det är det som blir lite konstigt med bara en nivå på behörigheten. De allra flesta elektriker behöver inte vara expert på dimensioneringsregler. I ett normalt företag räcker det förmodligen med att chefen/projektledaren kan detta.
Precis. Det är ett sätt att fixa konsekvens i systemet. Det finns förstås andra. Men det skadar i allmänhet inte med konsekvens. "Någon dj-a ordning får det vara i ett parti!". ;)
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Ok, ja det visste jag inte. Jag trodde det var ett branschkrav. Ursäkta min okunskap, har inte bytt jobb någon gång utan tänkte mest på "ifall att".
 
Rrrrr skrev:
Blir bara dålig stämning/protester (SEF kommer ju strejka röven av sig) om man kräver massa kunskaper av folk som de aldrig kommer att ha någon användning av.
Det är nog ganska klart att dagens yrkesmän inte kommer att behöva avlägga prov, det vore inte rimligt.

Att man sedan ställer krav på mer omfattande utbildning av framtidens elektriker tror jag knappast att SEF kan göra något åt, inte genom strejk i alla fall.
 
mycke_nu skrev:
Det är nog ganska klart att dagens yrkesmän inte kommer att behöva avlägga prov, det vore inte rimligt.
Är det inte precis det man kommer behöva göra för att uppfylla EUs krav och inte utestänga någon. Kravet för att installera i Sverige blir att man klarat provet? Dock lär ju övergångsperiod under ett antal år samt konvertering av år inom yrket kunna genomföras ganska smidigt. Men vem som helst inom EU ska kunna ta provet och sen jobba här vilket innebär att även svenskar självklart måste ta provet. Går ju inte att bara säga att det ska gälla utländska personer.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Det är nog ganska klart att dagens yrkesmän inte kommer att behöva avlägga prov, det vore inte rimligt.
Jasså? Står bara att det kommer bli "lång övergångstid". Men knappast 45 år va?
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Rrrrr skrev:
Så du har aldrig "tokpluggat" inför ett stort prov, som du sedan klarat, för att sedan 2 månader efter glömt bort hälften?
Och hur vet man att man inte glömt bort det om man inte tokpluggat?

Jag vet inte om någon som vet att man "alltid" glömmer den kunskapen, jag har hört det påståendet.

Men jag har också hört de som s.a.s. glömt kunskapen efter provet även om de inte tokpluggat.

I slutändan är det olika sätt att införskaffa just kunskap, och den är lika mycket värd.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Rrrrr skrev:
Jasså? Står bara att det kommer bli "lång övergångstid". Men knappast 45 år va?
Jo, jag tror faktiskt det. Det är helt orimligt att dagens yrkesmän skall förlora jobbet bara för att kraven skärps/ändras.

Jämför med körkorten, man kan aldrig förlora en behörighet som man har. Dagens B-kort ger inte rätt att köra tung personbil, men de äldre korten från före -96 gör det. Nästa år får BE-korten viktbegränsning, men existerande kort påverkas inte, osv.

Det skulle enligt min uppfattning strida mot proportionalitesprincipen om man skulle offra en hel generation yrkesmän för att öppna marknaden för nya.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.