Fairlane
Själva DCL-uttaget ska alltid vara jordat om jag förstått det rätt. (Lite mer på Bo än mig)

Lampor som ska anslutas till uttaget ska vara antingen jordade eller dubbelisolerade.
Om de är dubbelisolerade behöver du inte (ska inte ha) någon jordkabel i anslutningen till lampan, men väl till uttaget.
 
  • Gilla
Eraze
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ok, du skrev i #1 att jorden inte var inkopplad. Så jag vet inte vad jag ska rekommendera.

Lampan i sig antar jag är dubbelisolerad och har symbolen med en dubbelkvadrat. Den ska då inte skyddsjordas på något sätt utan bara kopplas in med fas och nolla. Lampan är alltså inte beroende av skyddsjord. Du ska då använda en ojordad variant på DCL-stickproppen som det finns bild på i tråden såg jag.
Elektrisk anslutningspunkt med ledningar och en etikett med texten "LÅN" och symbol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den symbolen finns
 
Fairlane
Då ska lampan jordas!
 
Ja det är svårt att förstå vad elektrikern menade, och vad han gjorde. Men om han i samband med detta monterade skyddsjordade uttag så får vi anta att de verkligen också är skyddsjordade. Därmed måste även lamputtaget vara skyddsjordat.

Skyddsjordningen har som nämnts ingen betydelse för en JFB. Vem sa det? Varför monterades ingen JFB när elektrikern var hos er?

Leta efter märkskylten på din lampa och se om den har symbolen inringad i rött. Om den inte har denna symbol så ska det finnas en anslutning för en skyddsledare på lampan. Den bild du visade tidigare har ingen skyddsledare, men den kan vara separat. Det säljs många konstiga produkter idag... Kanske bäst du fotar din lampa och lägger upp här.

Etikett på en lampfot visar typbeteckning, maxeffekt och säkerhetssymboler, inklusive en skyddsjordningssymbol inringad i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skogspromenix
  • Laddar…
Jadu varför han inte gjorde de vet jag inte. Haft lite klydd med honom.

Såg att det fanns jord dragen i lampan. Kollade bara kontakten först. Men insåg nu att mina föräldrar har ojordat hemma så därför.
Ojordade elkablar och kontakter inuti ett öppet elektriskt uttag som planeras att ersättas med jordad anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ska jag bara lista ut hur jag ska göra här

Menndå behöver jag helt enkelt vara byta vita sladden till en med jordad kabel i och sätta fast det jordade dcl uttaget och sen koppla ihop med lampan :) rätt?
 
E
De delarna du uppvisar i inlägg #9 har du då ingen nytta av här. Antar att uttaget är en bit ifrån där lampan ska sitta.

Som du skrev, 3 ledare jordat uttag jordad stickpropp. Vad det verkar på din beskrivning då du annars ej kan ansluta jord som säkert ansluter valda delar av lampan så dessa inte kan bli spänningsförande.

Så kanske det är bäst du ringer elektrikern och dubbelkolla exakt vad som är gjort och inte.

Nu ser vi ju inte hela bilden här men jag tycker det verkar som att tråd skaparen har ganska bra koll på läget nu faktiskt.

Det där med om jordarna är kopplade eller ej behövs kontrolleras också, nog bäst ni tar dit någon elkunnig ifall er elektriker var strulig, lite mätningar så kan ni sova bättre sen.

Tolkar bilderna som att ni i lampan har 2x3 ledare och där tändtråd och nolla är ihopapressade och jord bortvikt och med vättehatt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Eraze
  • Laddar…
Ja det stämmer, du behöver en sån här sladd som ansluts till sockerbiten på din lampa.

Elektrisk sladd med öppna ledare i ena änden och en vit Europlugg i andra änden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men vad är detta?
Blå kabelsko ansluten till en transparent sockerbitklämma med oskarpa ledningar i bakgrunden.
 
Fairlane
L = FAS (ofta brun)
N = Nolla (Neutral, vanligen blå)
och i mitten hade du symbolen för jord

Köp en sådan här: https://www.bauhaus.se/lamppropp-markslojd-med-sladd-dcl (eller liknande) och anslut blå kabel till N, brun till L och den gul/gröna i mitten.

korrigerat ett idiotfel
 
Redigerat:
Har dcl stickpropp så ska bara köpa sladd.

De blåa på bilden är så lampan ser ut. Är 2 sladdar som de satt sådan på tydligen, mer vet jag inte.
Men nu har jag blivit klokare :)
 
Fairlane Fairlane skrev:
L = Ledare (ofta brun)
N = Nolla (Neutral, vanligen blå)
och i mitten hade du symbolen för jord

Köp en sådan här: [länk] (eller liknande) och anslut blå kabel till N, brun till L och den gul/gröna i mitten.
L = Fas. Ledare är elektriska ledare som finns i te.x en kabel eqlq eller om det är fk som ligger i rör så är varje enskild fk-kabel en ledare.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det ser ut som om det blå stiftet ska sitta längst ned på sockerbiten?
Sockerbiten ser ut att vara skadad och behöver nog bytas.

Elledningar inkopplade i en skadad orange kopplingsdosa med ett löst blått stiftdon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det ser ut som om det blå stiftet ska sitta längst ned på sockerbiten?
Sockerbiten ser ut att vara skadad och behöver nog bytas.

[bild]
En av dom ska sitta nere och en uppe, jord i mitten.
Sockerbiten är lite skadad längst upp. Men är em bra bit ner till skruven.
Tack för all hjälp :)
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
E El-Löken66 skrev:
olkar bilderna som att ni i lampan har 2x3 ledare och där tändtråd och nolla är ihopapressade och jord bortvikt och med vättehatt.
Jag tror inte jorden är bortvikt. Titta noga och du ser att en gul(grön) kabel går från vättehatten till mittstiftet på sockerbiten. I sockerbiten sitter även ett metallstift från plåten under sockerbiten. Se även bild på inlägg #17.

Så det är helt klart en armatur som ska jordas, (tre stift).
 
  • Gilla
Eraze och 1 till
  • Laddar…
E
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag tror inte jorden är bortvikt. Titta noga och du ser att en gul(grön) kabel går från vättehatten till mittstiftet på sockerbiten. I sockerbiten sitter även ett metallstift från plåten under sockerbiten. Se även bild på inlägg #17.

Så det är helt klart en armatur som ska jordas, (tre stift).
Ja, det stämmer nog som du skriver, ledaren går in där men det var lite skuggat så den såg ut att sväva i luften.
 
  • Gilla
Eraze och 1 till
  • Laddar…
Tack för hjälpen alla, fick lärt mig lite nytt på köpet :D
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.