Är det alltid samma säkring som är ”glödhet”, då tyder det på snedbelastning.
Börja med att kolla vad som blir strömlöst vid nästa härdsmälta, då får man en uppfattning av vad som är för mycket på den fasen. Stäng en storförbrukare och kör igen. Efter 1 timme kan man känna på säkringarna dom skall vara lika varma men inte heta.
 
Du verkar har rejäla element. 1000 W på en toalett!
En frys/kyl av normal typ drar inte 1000 W, snarare 100-200 W
 
T ToRy skrev:
Mjoo... men jag tror att det är hyfsat balanserat, det är bara det att jag tillfälligt tar ut mycket effekt överallt när jag behöver värma upp stället. Men jag har länge tänkt kolla upp exakt vad som ligger på vilken fas, så det kanske är dags. :rofl:
En belastningsvakt fungerar som så att den övervakar ditt totala effektuttag och balanserar dina förbrukare så du inte skjuter säkringarna. Den gör inget åt ojämn belastning på faserna, men det är som redan föreslagits en bra första åtgärd att se över.
 
T ToRy skrev:
Nej, jag förstår att det inte är bra att byta till säkringar som klarar större last över tid. Tanken är inte heller att systemet ska tillåta att jag överbelastar när jag slår på min vattenkokare, utan bara att en trögare säkring ute låter automatsäkringen inne hinna bryta först. Vet inte vad som skiljer en trög säkring från en snabb, men tänker att det handlar om max några sekunder...?
Vet egentligen inte ens om det finns snabb/trög säkring till vanliga elcentraler, bara att det finns i glasrörssäkringar...
Tänk dig en tråd med en förtjockning på mitten, det blir en trög säkring då det är lite mer massa att värma upp innan tråden smälter av. Tråden före och efter förtjockningen "tål" lika mycket som en snabb säkring men den kyls av den större massan en liten stund
 
Hur ser passbitarna ut till dina 16A porslinsproppar? Om det är bränt/svetsat i botten blir det dålig kontakt, varmgång och säkringen håller mycket sämre.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Är det alltid samma säkring som är ”glödhet”, då tyder det på snedbelastning.
Börja med att kolla vad som blir strömlöst vid nästa härdsmälta, då får man en uppfattning av vad som är för mycket på den fasen. Stäng en storförbrukare och kör igen. Efter 1 timme kan man känna på säkringarna dom skall vara lika varma men inte heta.
Jag har en känsla att det inte har varit samma varje gång. Om det sen är alla tre eller bara två har jag ingen aning om. Men som sagt, jag tror jag tillfälligt ligger nära gränsen på mer än en fas, och beroende på vad jag mer drar igång så går endera fasens säkring. Jag har full koll på papper på vad som ligger på varje gruppsäkring, ska bara sätta mig ner och räkna ihop alla gruppsäkringarna per fas så ser jag ju hur balansen är.

E etompau skrev:
Du verkar har rejäla element. 1000 W på en toalett!
En frys/kyl av normal typ drar inte 1000 W, snarare 100-200 W
Hehehe... jag gillar inte att frysa om rompen. :rofl: Nä, det är som så att jag har en separat liten stuga med dusch (sommartid) och separett-toa. Den stugan är oisolerad så den värms inte alls när jag inte är på plats. När det är kallt har jag en termostatstyrd värmefläkt på 1000W som får stå på så jag inte fryser häcken av mig. Badrummet i huset är nästan klart så snart försvinner behovet att värma upp toastugan.
Kyl/frysens effekt var till hälften en gissning, till hälften en minnesbild av vad jag sett på märkskylten på'n. Kan minnas helt fel, det har hänt förr. :D

mexitegel mexitegel skrev:
En belastningsvakt fungerar som så att den övervakar ditt totala effektuttag och balanserar dina förbrukare så du inte skjuter säkringarna. Den gör inget åt ojämn belastning på faserna, men det är som redan föreslagits en bra första åtgärd att se över.
Nu kommer jag troligen inte skaffa någon belastningsvakt eftersom detta är ett övergående - och högst sporadiskt - problem, men jag blir ändå nyfiken: Går den aktivt in och stänger av och på gruppsäkringar för att balansera, eller talar den om för mig vilka gruppsäkringar som har hög belastning och vilka som har låg så att jag kan flytta förbrukare?

E elmont skrev:
Tänk dig en tråd med en förtjockning på mitten, det blir en trög säkring då det är lite mer massa att värma upp innan tråden smälter av. Tråden före och efter förtjockningen "tål" lika mycket som en snabb säkring men den kyls av den större massan en liten stund
Ah, då fattar jag principen, tack! Frågan är då fortfarande om det finns tröga gamla hederliga keramikproppar...? För i så fall är det sådana jag vill ha, och får hoppas det ger automatsäkringen nog med tid att bryta först. Får googla...

D dennis_f skrev:
Hur ser passbitarna ut till dina 16A porslinsproppar? Om det är bränt/svetsat i botten blir det dålig kontakt, varmgång och säkringen håller mycket sämre.
Ingen aning, har inte tänkt på det. Får kolla i helgen. Bra tips! (y)
 
Trögheten varar bara i x antal sekunder så du är knappast hjälp av en trögare säkring ute när du har överlast inne
Så lösningen för dig kan vara snabbare säkringar inne, MEN smältsäkringar är snabbare än automater, och omfördelning av laster som KAN hjälpa. Eller så bita i det sura äpplet och gå upp ett steg på huvudsäkringen. Att frekvent maxbelasta en huvudsäkring brukar få till följd att kablage och säkringshållare i mätarskåp blir skadade, så att ligga på och över "gränsen" är kanske inte ett så klokt val.
Ps
för att säkert kunna säkra upp ute måste även kablagen mellan mätarskåp och central vara grovt nog för att tåla belastningen.
 
Byt "huvudsäkringarna" inne till 10 eller 13A.
 
E elmont skrev:
Trögheten varar bara i x antal sekunder så du är knappast hjälp av en trögare säkring ute när du har överlast inne
Så lösningen för dig kan vara snabbare säkringar inne, MEN smältsäkringar är snabbare än automater, och omfördelning av laster som KAN hjälpa. Eller så bita i det sura äpplet och gå upp ett steg på huvudsäkringen. Att frekvent maxbelasta en huvudsäkring brukar få till följd att kablage och säkringshållare i mätarskåp blir skadade, så att ligga på och över "gränsen" är kanske inte ett så klokt val.
Ps
för att säkert kunna säkra upp ute måste även kablagen mellan mätarskåp och central vara grovt nog för att tåla belastningen.
Hmmm... så även en trög porslinssäkring kan vara snabbare än en normal automatsäkring... Ja i så fall är ju alternativet att muttra på när jag drar på mig kängorna och stövlar ut i mörkret för att byta propp... :confused:;) Eller att få örnkoll på balanseringen och ge fan i att dra på vattenkokaren vid fel tillfälle. :rofl:
Nej, jag förstår att det kan vara dumt att maxbelasta säkringar hur mycket som helst. Detta handlar ju dock om någon timme eller två varannan, var fjärde vecka. Det är bara när en kall sommarstuga behöver värmas upp till dräglig temp. Sen drar jag ju ner rejält på effekten. Och, när stora huset väl är klart kommer jag varken behöva värma upp friggeboden eller toastugan.
När centralen byttes drogs dessutom en ny markkabel in från stolpen som ersättning för den gamla luftledningen. I samband med det fanns tanken att säkra upp till 25A så kabeln ska vara dimensionerad för det. Kan det ha blivit 6kvmm tro...?
 
B BrokenArrow skrev:
Byt "huvudsäkringarna" inne till 10 eller 13A.
Fast då kan jag ju inte plocka ut den effekten jag behöver över huvud taget...
 
Säkra upp ute i stolpen då. Eftersom du har 16A inne är ju risken att nätbolaget rycker ut för att kontrollera minimal. Men risken finns ju...
 
Problemet är att det kan bli jäkligt hett ute vid huvudsäkringen, långt över flera 100 grader om man maxar säkringens kapacitet under mer än 10-15 minuter. Säkringen brinner ju inte av förrän det är 7-800 ? grader. Och så länge den inte brinner av kan den bli ruskigt het, och den värmen måste ta vägen någon stans.
 
V
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, de kallas elektriker.
Jösses så många elektriker det finns.
 
B BrokenArrow skrev:
Säkra upp ute i stolpen då. Eftersom du har 16A inne är ju risken att nätbolaget rycker ut för att kontrollera minimal. Men risken finns ju...
Ja, och risken är att det blir ganska dyrt.
 
Okej, då har tiden som vanligt gått fort när man har roligt... :rofl:

Man tror sig veta massor som visar sig vara helt fel. Inre huvudsäkring är vare sig en eller tre enheter med vippa/vippor, klumpen med en vippa är jordfelsbrytaren. :rolleyes: Det jag trodde var den inre huvudsäkringen - den längst upp till vänster - är bara en huvudbrytare. Jag verkar inte ha någon inre huvudsäkring. Bra eller dåligt? Hur som, det förklarar varför säkringarna på stolpen går före "huvudsäkringen" inne. :rofl:
Elskåp med säkringar och jordfelsbrytare, etiketterade för olika faser och gruppsäkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen har jag kollat vilka gruppsäkringar som ligger på vilken fas. Sen kollat upp exakt vad som ligger på varje gruppsäkring, vartenda uttag, varenda lampa, varje förbrukare, allt.
Om jag bara räknar de stora förbrukarna jag drar på när jag kommer till stugan en kall dag så är det 2 styck värmefläktar á 2000W, en på 1000W, ett väggelement på 1200W, 2 st golvvärme som jag har för mig ligger runt 1000W styck, en golvvärme på 5-700W. Till det kommer laddning av bilen. Man kan välja att ladda 8, 10 eller 12A och jag antar att med det menas att laddaren drar det värdet, dvs när jag ställer in den på 8A så blir effekten jag plockar ur vägguttaget ca 1800W. Plus lite försumbara lampor och 2 st kyl/frys á 150W. Totalt runt 11000W. Vilket är nära totalen för 3x16Ax230V = 11040W. Här finns inte plats för någon vattenkokare... ;)

Räknar jag sedan ihop effekterna av varje förbrukare efter vilken fas de ligger på förvånar resultatet mycket. :thinking:
Det visar sig att balansen inte existerar. Två faser ligger på 2200 respektive 3000W, medans den tredje fasen ligger på 5600W! :oops: Jag har inte koll på vilken fas som ligger på vilken säkring på stolpen, men jag förutsätter att säkringen som gått har varit den för den tredje fasen... Det som är skumt är att den inte går långt tidigare!? 5,6kW på en 16A säkring?Och så länge jag inte drar på ytterligare en grej så funkar det! :oops: Värmekällorna står ju i alla fall på ett par timmar innan det blir så varmt att termostaterna slår av...
Naturligt är såklart att ifrågasätta om jag verkligen tänkt, mätt, räknat, kontrollerat rätt vad gäller fördelningen på faserna men jag är 99% på att jag vet vilka förbrukare som ligger på vilka gruppsäkringar och faser. Men självklart kommer jag kontrollera detta.
Kan det vara så att värmelementen (billiga, Jula, Biltema o dylikt.) drar mycket mindre än vad som anges?

Kan också tillägga att jag sen några veckor flyttat billaddaren från den mest belastade fasen till den med 3kW. Inte på grund av dessa beräkningar utan det var mer eller mindre en slump att det blev så. Ska se om jag kan flytta någon av värmefläktarna också för en än bättre balans.

Förbryllad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.