Gjorde resten av tapparna idag, och kunde torrmontera ihop ramen. Tänkte att jag skulle bara skulle lägga på skivan lite snabbt för att få en känsla för proptionerna. Helt sjukt, fattar inte hur jag kunde mätt/tänkt så fel. Visst brukar man gör lite småmissar ibland men det här är nog det grövsta jag varit med om på länge. Dessutom hade skivan slagit sig ganska mycket efter limmning så funderar på om det inte är bättre att göra en ny skiva istället för att korta av sargen. Nåväl får bli en annan dag, luften gick ur lite när jag insåg mitt misstag.
Snickerbock med träbitar i skruvstäd, hyvel, spån, hammare och skruvmejsel. Arbetsbänk i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstadsbild med träkonstruktion och skruvstycken. Verktyg, arbetsbänk och material i bakgrunden. Byggprojekt pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träbord på arbetsbänk i verkstad, omgiven av verktyg och trämaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Bara såå tråkigt. Lider med dig och har själv råkat ut för liknande missar. Tur i oturen ändå att den slagit sig och det ska nog vara ett tecken på att det är bara att ta nya tag. För hur som helst så kanske det har visat sig vid senare tillfälle konsekvenserna av att det slagit sig nu. Denna skeva skiva;) går säkert att ta vara på till annat framöver. Kanske du ska ta smalare bitar och växla dessa eller så ta regelbitar och spänna upp med på undersidan, om du inte skruvar fast skivan i ramen (men troligtvis inte) Men lycka till med det i övrigt fina arbetet framöver.
Med vänlig hälsning, Masen
 
Efter en blandning av lättare sjukdom, semester, avsaknad av inspiration och allmän lättja har jag nu masat mig ut i garaget och börjat om på bordskivan. Hittade en lagom stor bokplanka, den här gången med stående årsringar, som jag hyvlat upp och klyvt ca 10mm tjocka. Borde räcka med 3 st 160mm plankor för bordsskivan så nu har jag en i reserv om nån av de skulle slå sig för mycket under natten.

Träbearbetning, hyvel och spån på arbetsbänk i snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träslöjdsverkstad med utmärkta träplankor, verktyg och spån på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
Goda nyheter, de nya plankorna till bordskivan hade inte slagit sig nämnvärt så nu har jag riktat upp de det sista och torrmonterat den nya skivan. HIttade ett tips om att göra reglarna som är till för att hålla allt i ett plan under limning lite konvexa, då behöver man inte har så otroligt djupa tvingar, utan man kan få tryck i mitten av skivan ändå. Nåväl jag tror ändå att jag väntar lite med att göra faktiska limningen tills jag är lite närma slutmontering av hela klabbet.
Trälimning med klämmor i snickarbod, ljusa träplankor komprimeras samman, verktyg organiserade i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplank fastklämd i verkstad, detaljrik textur, skruvstycke i bakgrunden, snickeri eller hantverksscenario.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även hunnit med lite mer smått och gott i helgen. I princip gjort klart "upphängningen" för skrivbordslådan, i framkant har jag en list som tjänar flera syften, primärt för att ge lite stabilitet åt sargen då den är väldigt smal där jag skurit ut för lådfronten. Den kommer även att tjäna som lådstopp så att man inte kan skjuta in lådan att för långt, men viktigast av allt är att jag har något att hänga upp tvärslåerna som lådan ska glida på. I bakant så gjorde jag helt enkelt bara ett spår med ploghyveln som jag passar in tvärslån i. Lådan kommer kanske Inte bäras upp av jättemycket material men jag får väl förvara mina guld och blytackor någon annanstans.
Stämjärn skär i trä, träbearbetning, snickeri, handverktyg, träfog, spån, arbetsbänkklämma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träsnickeri i verkstad med skruvstäd, limklämmor, hobel, träspån och pågående arbete på träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild av en träkonstruktion med detaljer av sammanfogade träbitar och skivmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träkonstruktion, verkstad, hyvelspån på golvet, hantverk, snickeri, arbetsprocess, oavslutat projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träram i snickeriverkstad fastspänd med skruvtvingar på arbetsbord, spån på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen har jag även hunnit hyvla upp materialet till själva lådan men det ska få acklimaterisera sig till nästa helg innan jag ger mig på laxstjärtarna. Är det någon som vet om 15mm är för tunt för att göra dolda laxstjärtar i lådfronten, finns det någon tumregel om hur mycket material man ska lämna kvar. Aldrig gjort den varianten förut så än finns det stora utrymmen för att klanta till det!
Snickeri, trä, hyvel, spån, handsåg, arbetsbänk, måttband, kaffe, verkstad, pågående arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träsnickeri, hyvlat virke, högar, traditionella handverktyg, snickarbänk, träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 13 till
  • Laddar…
Nu börjar det hända grejer. Gjort laxstjärtarna till lådan. Limmat skivor till lådan och bordsskivan. Gjort jigg för smalna av benen och även sågat dessa. Klossar för att fästa borssskivan, inklusive spår i sargen för detta. Nu är alla bitarna klara för en sista putsning innan limmning!

Träsnickeri, tvingar, snickarkniv, blå tejp, halvfärdig träfog, verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trälåda under konstruktion på verkstadsbänk med spån, blå tejp markerar sammanfogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart skruvstycke håller trästycke som hyvlas med stålhyvel, spån bildas. Verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bandsåg i verkstad skär genom träbitar, sågspån på bänk och golv, verktygsutrustning, arbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädelar på arbetsbänk i snickeri, möjliga delar till möbel, tejpade, organiserade, omgivna av verktyg och utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 14 till
  • Laddar…
Bland det roligaste med finsnickeri, slipa hyvelbladet riktigt vasst och tillverka sitt eget dasspapper.
Hyvel på träplanka med spån, snickeriverkstad, verktyg och arbetsbänk, hantverk i process.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Följt av det värsta, den obegripliga stressen av att göra fel när man ska limma ihop alla bitarna man jobbat så länge med. Nåväl nu är det gjort, bara att hoppas att det ser bra ut i morgon när jag tar bort tvingarna.

Verkstadsutrymme med träbearbetning, skruvstäd, och projekt i arbete. Oorganiserad, verktyg och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träskiva fastklämd med skruvstycken i en verkstad, troligtvis för limning eller sammanfogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Viktor.J och 11 till
  • Laddar…
Passat in lådan och bordsskivan, dags för inoljning, första strykning gjord.
Trähantverk, arbetsbänk, nybyggd skrivbord, verkstadsmiljö, spån, verktyg, snickeri, hemmaprojekt, hantverk, obehandlat trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träskrivbord med öppen låda i en verkstad, oavslutad, hantverk, träbearbetning, snickeri, ingen ytbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En burk hårdvaxolja och en pensel på ett dammigt bord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 12 till
  • Laddar…
Very nice photos
 
Oljat och monterat klossar, så nu är det klart.

Så nu är det dags för lite reflektion ang att bara använda bandsåg och handverktyg när man snickrar. Är det möjligt, absolut. Tänker jag göra mig av med alla andra maskiner nu, nix. Även om jag har de grundläggande färdigheterna och kunskapen att rikta och planhyvla för hand så har jag kommit fram till att det inte är det roligaste delen. När jag klantade mig med bordskivan och var tvungen att göra om den så åkte rikt och planhyveln fram då det inte kändes kul att börja om från scratch med så stora bitar. Någon form av hyvelmaskin kommer att ha en plats i verkstaden framöver men bordssågen ryker nog, den har jag över huvudtaget inte saknat, klyva med bandsågen och några snabba drag med en no7 är melodin framöver för mig. (håll utkik i köp och sälj om ni är ute efter en Robland kombi maskin)

Ev så kanske jag nöjer mig med en dedikerad planhyvel, att grovt rikta upp för hand och sen köra genom planhyveln på båda sidor skulle kunna vara ett tänkbart arbetssätt, men först ska verkstan vårstädas nu när man kan ha garagedörren öppen och vädra ut allt damm som samlats under vintern.

Träskelett för möbel med skruvmejsel och klämmor, snickeri, verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trälåda öppen, detalj av hantverk, svart handtag, ljusinteriör, dagsljus, skugga på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbord med låda vid solljusfönster, gröna krukväxter, ljust rum, minimalistiskt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gräsand och 17 till
  • Laddar…
Microkatten
Snyggt jobbat! Att jobba med handverktyg är verkligen tillfredställande och lite terapeutiskt, om man bortser från de tillfällen när det inte går så bra som man vill. :D

Att rikta med handhyvel tycker jag går bra för enstaka objekt, men skall man göra något större, eller som i mitt fall serieproducera fönster, blir det för traggligt. Planhyvla för hand kunde jag tänka mig göra om jag byggde dockskåpsmöbler eller nåt. ;)Att ha en ordentlig rikt- och planhyvelmaskin tillgänglig ger dig i alla fall möjligheten att välja inför varje projekt.
 
  • Gilla
ivp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.