Totte_S
Bygga och renovera hus må vara tungt, men anlägga trädgård med jord, sten, betong och makadam och annat tungt, dessutom i sluttning - det ger bra träning! Mycket slit ni gjort men det ser ut att bli bra, och ännu bättre om nåt år när växtligheten etablerat sig.
 
Totte_S Totte_S skrev:
Bygga och renovera hus må vara tungt, men anlägga trädgård med jord, sten, betong och makadam och annat tungt, dessutom i sluttning - det ger bra träning! Mycket slit ni gjort men det ser ut att bli bra, och ännu bättre om nåt år när växtligheten etablerat sig.
Ja, jag jobbar på min pappakropp här minsann! Jag var faktiskt tvungen att ta några nya hål i skärpet här för lite sedan, och det är ju alltid roligt.

Idag så har jag lyckats få ett par små saker på plats i min långsmala trädgårdsremsa. Dels var det gamla staketet alldeles murket och behövde bytas ut. Grannen tyckte in att det spelade någon roll hur det ser ut. Ingen vet riktigt vem som har byggt muren en gång i tiden eller vems staket det är, men som tur är så är detta inte en av de där trådarna där grannarna inte kan komma överens. Staketet måste väl jag underhålla, tänker jag, eftersom det är från min tomt som man kan ramla ner om man har otur. Muren får vi prata om när den börjar rasa ihop men än så står den. Nåväl, i alla fall: eftersom det ska växa lite grönsaker framför muren så är staketet egentligen bara till för att ingen ska kunna försöka springa i full fart genom häcken och göra sig illa när de ramlar ner till grannen. Man vill ju inte att en inbrottstjuv ska slå sig vid flyktförsök. Grannen tyckte det var onödigt med ett staket för hans del, så kompromissen blev att jag bara satte upp reglarna (?) och hoppade över de lodräta pinnarna (vad sådana nu heter). Detta tar ju ungefär en tiondel så mycket tid, och så är det betydligt mindre att underhålla också. Med rejält mörka åskmoln på horisonten så tjärade jag i all hast, krypandes på knä på båda sidor av häcken. Det hade förstås varit lättare att tjära först och sedan sätta dem på plats, men jag ska ju ändå underhålla staketet i framtiden så jag kan ju lika väl testa hur jobbigt det är :) Någon gång måste jag kanske fundera på att rostskyddsbehandla de där pinnarna också. Alltid är det något!
Nybyggt enkelt trästaket längs en långsmal trädgårdsremsa med häckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fick också hjälp av en trevlig man med en snabbt roterande skiva att kapa till det där hörnet så att jag äntligen kan bli klar med buskbaljan. Det har ju bara tagit ungefär ett år att göra klart den. Så mycket lättare att komma till 99% än 100% … men nu är det gjort! Jag har också fått hjälp av min lilla hjälpreda att snygga till den trista trappan lite. Färgen sägs vara vattenlöslig; vi får väl se om det stämmer. Som man kan se här på forumet så har min målare målat runt krukorna utan att flytta dem, så ni kan förstå att jag betalat dyrt för detta!
Trädgård med målade trappsteg, stenläggning, planteringar och krukor nära staket och stenmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu väntar jag på att den lokala hallonbuskförsäljarställets ska öppna så att jag kan komplettera med ytterligare några hallonbuskar. Om man har lite tur har de kanske bär på sig när jag köper dem. De ska tydligen öppna igen i mitten av augusti. Min tanke är att köpa några tidiga och några sena, så att man har lite att äta under längre tid. De kommer att planteras runt de stora stenarna där de andra hallonbuskarna redan står. Det som återstår här innan jag är nöjd är i sig ett litet projekt: jag måste fundera ut vad som ska hända med området på andra sidan trappan. Där finns i dagsläget ogräs (inklusive sådant som kanske från början är planterat men som nu sprider sig utan hejd – Melissa officinalis exempelvis), några betongelement jag inte hittat användning för än samt en himla massa stora stenar. Jag tror att man kanske har dumpat stenar här när man byggde huset, för det är en blandning av naturliga stenar (någorlunda runda i formerna) och vad som ser ut som spräng-/krossjox med skarpa kanter och i lustiga former. Det ser ut som att man kanske använt några av stenarna till att bygga några olika nivåer för att odla grejer (citronmeliss bland annat!) och min ursprungliga tanke var att rensa upp och snygga till, kanske med de där betongelementen. Det är möjligt att jag börjar gräva där i höst för att se vad som finns under till, men den stora utmaningen är att det är näst intill omöjligt att få bort materialet när jag gräver. Det är terräng åt alla håll, och jag är inte så sugen på att lägga ett par kubik sten och skräp på min fina gräsmatta :poop:
Trädgård med upphöjd rabattkant i betong, gröna växter och stenar, intill en välklippt gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja, vi får se. Har några andra projekt också. Bland annat skulle frun gärna vilja att jag förbereder lite mer odlingsyta inför nästa år. Tanken är att detta ska hamnar där längst uppe på toppen där det nu ligger en presenning för att ta död på allt ogräs medan vi funderar. Det är soligt nästan hela dagen där uppe, så något som gillar sol skulle passa. Frun pratar om några små goda små tomater, exempelvis. Som precis överallt på tomten är det bra lutning. Det skulle vara snyggt att använda samma betongelement för att få ett genomgående tema, men man blir lätt trött på att släpa på de där bitarna för de väger 30 kg styck ungefär. Men som de säger: tomato for wife, happy life! Sedan finns det förstås projekt utanför det här området också :D
Trädgårdsstig med stenplattor, gräsmatta, stenmur och naturligt stenparti i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji och 6 till
  • Laddar…
Noterade igår att en av thujorna (som planterades förra året) hade skrumpnat ihop lite. Inte så att den fått gula/bruna barr nere eller uppe, utan hela plantan ser lätt skrumpen ut. En aning hopsjunken och en aning gulaktig. Har kollat fuktigheten då och då under sommaren och vet att några plantor stått rätt torrt under en period när vi hade uppehåll i veckor. Det var precis innan jag skaffade mina IBC-tankar och jag hade inget vatten att vattna med.

Nu har det varit rätt fuktigt ett tag och vi får väl se om den tar sig. Jag har en planta i reserv men den är från i år och är väl bara hälften så hög ungefär … vore tråkigt om jag skulle behöva transplantera. Å andra sidan måste jag väl säga att jag haft med tur än jag förtjänar, med tanke på att jag planterade dessa med full inkompetens alldeles för nära muren förra året under stekande sol, knappt har vattnat alls (jag läser om droppslangar och liter per dygn och bara skakar på huvudet: jag slängde ett par kannor vatten per planta på dem ett par gånger första sommaren och har sedan ignorerat dem).

Nu väntar jag fortfarande på att den lokala hallonbusksförsäljaren ska öppna och kanske ha några buskar. Verkar vara dålig tillgång på buskar i år, sägs det.
 
Tänk på att thujorna blir sex meter höga fortare än du anar och gärna tre meter breda också. Läge att tänka på innan du tar fram häcksaxen första gången.
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Tänk på att thujorna blir sex meter höga fortare än du anar och gärna tre meter breda också. Läge att tänka på innan du tar fram häcksaxen första gången.
Nja, dessa växer ganska beskedligt. Kanske 30 cm på ett år eller så. Jag har redan klippt dem, och tanken är att hålla dem ganska smala och korta. Räcker nog med 2–2,5 meter för mina syften (grannen ska slippa se mig).
 
halper halper skrev:
Nja, dessa växer ganska beskedligt. Kanske 30 cm på ett år eller så. Jag har redan klippt dem, och tanken är att hålla dem ganska smala och korta. Räcker nog med 2–2,5 meter för mina syften (grannen ska slippa se mig).
"Beskedligt" växande häckthuja 17 år senare....
Visserligen bara klippt på bredden.
 
  • Hög häckthuja växer bredvid uppfart med postlådor och en parkerad bil framför garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det finns ju olika tujasorter, Brabant växer både fortare och mer vilt än Smaragd t.ex.
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
"Beskedligt" växande häckthuja 17 år senare....
Visserligen bara klippt på bredden.
Ja den där var rejäl! Nej, att den ska klippas av i topparna är jag med på. Jag tror inte den slutar växa bara för att jag vill :D
 
Var ute i finvädret idag och täckte över området bredvid trappan. Tanken var från början att använda de där betongelementen för att bygga några odlingsbäddar. Svårare än tänkt, med tanke på att det finns en himla massa gigantiska stenar under ytan som synnerligen försvårar arbetet.

Det är en sedan tidigare terrasserad slänt, och med tanke på att det växer citronmeliss och andra väldoftande örter där har man nog odlat något en gång i tiden. Det växer en del mindre buskar och allsköns ogräs, så det är lite svårt att se vad som pågår. Nu täcker jag över det så att det inte växer mer, och lite beroende på när jag får inspiration att göra jobbet så kanske det är bara jord där under. Först har jag som sagt fått ett uppdrag med högre prioritet (av frun dvs) till nästa år.

Kanske blir det lite av ett långtidsprojekt, för om jag börjar gräva där måste jag klura ut var någonstans jag kan dumpa allt uppgrävt. Finns ingenstans i närheten riktigt, så det känns inte ens roligt att tänka på. Skottkärra kommer man inte dit med heller. Hmm … en stor påse som dinglar från en helikopter vore något? Eller så ger jag bara upp och lägger allt på gräsmattan, så får jag så om den sedan. :confused:
Trädgårdsslänt täckt med svart presenning och betongelement vid trappsteg, örter och grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns ju olika tujasorter, Brabant växer både fortare och mer vilt än Smaragd t.ex.
Det syns ju rätt tydligt att det är Brabant som TS planterat. Det går att hålla den på 2,5m höjd men man får inte glömma att klippa även på bredden så att den håller sig under 1m bred.
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Det syns ju rätt tydligt att det är Brabant som TS planterat. Det går att hålla den på 2,5m höjd men man får inte glömma att klippa även på bredden så att den håller sig under 1m bred.
Ja, de är luriga de där. Jag såg en jättefin häck och kände mig helt säker på att det var Smaragd, men det var tydligen Brabant. Detta som jag har planterat har i alla fall saluförts som Smaragd, men jag tycker det är rätt lite skillnad. I alla fall så har jag redan knipsat dem på sidorna och tänkte göra det en gång till nu någon gång i september. Jag friserade dem faktiskt på alla fyra sidorna, för jag tänkte mig att det blir tätare och snyggare när de växer ihop då. Har ingen aning om huruvida det är vettigt eller inte, men det var lite roligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.