För 12 år sedan flyttade vi in i betong/tegelkåken byggd 1977 och gamla bastun och duschen i, suterrängdelen under mark, som fanns fick tjäna som förråd eftersom det var byggt helt utan tätskikt eller isolering... 😬

Nu är det mesta annat klart och gården ser OK ut, så äntligen dags för den efterlängtade ångbastun.

Steg 1 var ju att röja ut allt och göra det "betongrent".
Betongväggar och golv i en trång källargång under renovering, med verktyg och kablar utspridda på golvet, samt ett fukttransportsystem installerat i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En övergiven bastu och dusch med betongväggar utan tätskikt, kablar hänger från taket, ventilationsrör och diverse verktyg och utrustning på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi kan då konstatera att ytterväggarna är blåbetong samt att det varit plast mot ytterväggarna och golvet (platta på mark) så det rann vatten bakom plasten trots att ytterväggarna är dränerande med Platon.

Efter att ha vädrat och kört tork i en vecka verkar det torrt, men jag har bestämt att det blir mekaniskt ventilerad Platon både golv och vägg.
Främst "för säkerhets skull" men det känns bättre att vädra ut ev. radon också...

Plattan är väldigt ojämn och dessutom går inkommande elkabel tvärs över golvet så för att slippa bila ur hela plattans djup (som är 200mm ungefär) och ta upp ojämnheter så jag kan lägga Platon ska jag gjuta upp med 80-100mm EPS cement direkt på plattan.

Jag var själv lite skeptisk till att använda EPS med isolering invändigt på plattan, men både Isola (Platon) och EPS rekommenderar det eftersom EPS är diffusionsöppen.

Som en sidnot har både Isola och EPS bemött mig väldigt hjälpsamt och proffsigt även om jag kontaktat dem som privatperson med ett litet projekt.

Nästa "problem" jag stötte på var att det endast fanns 75mm avloppsrör, som dessutom ligger med bakfall och vi vill ha en toa...

När vi fick kommunalt VA för ca. 10 år sedan grävde jag fram avloppsrören från huset och de låg ganska nära på yttre sidan så bara att gå ut med spaden...
Orange avloppsrör i en jordhåla, inklusive en Y-koppling för att åtgärda bakfall på 75 mm avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyra dagar av grävande senare, en halv meter djupare och ca. 3m längre bort än jag kom ihåg hittade jag äntligen avloppsröret och kunde lägga på en ny Y-koppling...

Efter grävandet fick det bli paus någon dag för planering...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Nya dörren på plats för att kunna komma rakt in i badrummet från poolen (som ligger utanför).
Öppen dörr till ett badrum under renovering, med ett synligt avloppsrör placerat i ett urgrävt område av golvet. Verktyg och byggmaterial syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så, ja! Äntligen avloppsröret inomhus. Det är förberett för en utomhus dusch med klinkrad betongplatta så det blev att "borra" med ett 160mm avloppsrör som jag sågade tänder på.
Det gick förhållandevis bra då det var mest sand.

Eftersom kroppen redan är slut och jag kommer att ha träningsvärk delux imorgon så passade det bra att bila lite också...
Bild av ett inomhusprojekt där ett avloppsrör har installerats i ett utgrävt spår på en betonggolv. Många verktyg och kablar finns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Efter många och långa sessioner med att titta på klinker, färger och inredning har vi äntligen kommit till beslut!
Bord med travertinskiva, en vit skål som handfatstand-in, färgprover och verktyg för renovering placerade ovanpå bordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett redan befintligt bord som har travertin skiva fick utgöra basen, vilket känns rätt eftersom vi har travertin på golvet i nedre våningen också.
En vit köksskål fick vara stand-in som handfat i vitt.

Det blir även travertin bänkar i ångbastun, troligen med travertin ryggstöd men med ryggstödet är juryn ute ännu...

Handknackat lerklinker från Marocko på golvet i fiskbensmönster som knyter an med fiskbensparketten i övre våningen.
Travertinplattor i fiskbensmönster, en vit köksskål, färgprover och en borstad "golden" blandare på ett travertinbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


6 färgprover senare har vi hittat nyansen för microcementen som blir på övriga väggar.
En nyans ljusare av samma färg får utgöra takfärgen.

Jag har testat Konkral microcement och deras sealer som även fungerar bra på lerklinkern.

Blandare och dusch blir inbyggda i väggen i en borstad "golden" färg.
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Lite framåt igen...
Grå avloppsrör installerade på golv med olika verktyg och en Ramirent dammsugare bredvid. Detaljerad installation i shelltan rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avloppsrör på plats men jösses vad jag ångrar att jag inte bilade "smartare" och höll koll på stigningen.
Att få till ett jämnt fall var rätt utmanande men när jag kom på "tekniken" att skapa "klossar" av gjutjärn som jag drog ihop med buntband gick det bättre.
Användande 6, 8 och 12mm gjutjärnsbitar gick det bra att justera höjderna.
 
  • Gilla
Haksav och 3 till
  • Laddar…
Lite framåt igen, vattenrör på plats:
Vattenrör i ett rum med gråa betongväggar och ett lager EPS cement på golvet, flera rördragningar synliga och väggar med sprayade markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir lite av ett ormbo och inte det lättaste att bända in:
Svarta och vita vattenrör installerade i en vägg, del av ett pågående byggprojekt, med cement och brist på material noterat i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


men det gick...
Vattenrör och kablar installerade i en väggenhet med omgivande betong på väggen, visar pågående renoveringsarbete med rördragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och ett lager EPS cement på plats men förstås ca. 4 säckar för lite så det blev paus för ett besök till Hornbach...
Betonggolv i ett rum med nyligen installerade vattenrör och en yta täckt med EPS cement, men mängden cement verkar ha varit otillräcklig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
All EPS på plats:
Rum under renovering med EPS på golvet, bruten betongvägg och öppning som leder utomhus. Verktyg och rör är synliga på golvet och väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skrapat och klart och påbörjar Platon läggning...
Påbörjad renovering av ett rum med betongväggar och verktyg samt en blå rulle med Platon-golvskiva på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Då var man en erfarenhet rikare... 😅

En liten läxa lärd, täta alla hål innan du tätar runt väggarna, och täta inte skarvarna innan fogbandet är på plats!
Det var ett lite helsike att peta in fogbandet när mattan satt fast...
Installationsfas av Platon-golv där rör är genomförda, med en öppen yta där fogband ännu inte är på plats. Verktyg syns bredvid golvplattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


All golv Platon på plats i alla fall!

En källare med betongväggar där blå Platon-golvmatta har lagts ut. En rulle av mattan, kablar och ett arbetsljus syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Luften kommer att sugas in under golvet och upp in för väggen i hörnen, där det är störst fuktgenomsläpp.

Golv med Platon-matta installerad i ett rum med grå väggar, fogband längs kanter och rörgenomföringar, verktyg och material på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Snygga materialval, jag ser fram emot få se resultatet 👌

Angående blåbetongen, har du mätt radonhalten? Är mekaniskt ventilerad Platon en ”standardmetod” för att åtgärda det? Det låter som att den här tråden också kunde heta "projekt skydda huset mot strålning från blåbetong". :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Snygga materialval, jag ser fram emot få se resultatet 👌

Angående blåbetongen, har du mätt radonhalten? Är mekaniskt ventilerad Platon en ”standardmetod” för att åtgärda det? Det låter som att den här tråden också kunde heta "projekt skydda huset mot strålning från blåbetong". :)
Ja, vi har mätt tidigare, dock inte just dessa väggar, och den är "lågstrålande" men bidrar förstås annars till ökad radonhalt i huset. Jag har väl kallt utgått från att det är samma typ av blåbetong (alla ytterväggar i princip) i hela huset...

Det finns ju olika metoder för att blockera strålning från blåbetong, men det bästa är helt enkelt ventilation, men det finns speciella tapeter, t.ex. Permafoil, som blockerar strålningen (till en viss grad).
Tidigare ägaren av huset har kört Permafoil (eller nåt liknande) i huset och det är kvar på ytterväggar. Vi gjorde en mätning på radon i "byggmaterial" där vi mätte en exponerad yta (alltså direkt mot blåbetongen) samt en mot den tapetserade ytan. Den exponerade gav då "lågstrålande" som resultat och den tapetserade ytan gav inget utslag på blåbetong så tapeterna verkar fungera...

Men bästa av allt är ju förstås att vädra ut ev. radongas innan den kan komma in i huset, och då är ju mekaniskt ventilerad vägg det alternativ som finns. Det finns ju fler märken än Platon (Isola) som t.ex. Jape, Nivell, Granab, etc. som erbjuder liknande lösningar.

Dock är nog den främsta orsaken till ventilerade väggar genomträngande fukt, dels p.g.a. för dålig dränering (bara Platonmatta och ingen utvändig isolering) men också p.g.a. kondens som uppstår i sprickor/skarvar i ytterväggen.

Vi vill ha golvvärme i badrummet och det blir knepigt att kombinera, samt att jag måste ha tätskikt för ångbastun vilket också blir svårhanterat med "källarväggar" så genom att lägga mekaniskt ventilerat golv och väggar så förvandlar jag "rummet" till ett helt normalt rum och det är inte "källare" längre och därför kan jag då använda tätskikt som i ett vanligt badrum.

Tack för förtroendet av materialval... Jag ser INTE fram emot plattsättningen med lite halvsneda lertegel som någon glad (hoppas jag) Marockan stått och skurit till... Min gissning på tidsåtgång för att lägga golvet lär nog behöva revideras både en och två gånger...

Nu är Platon projektet färdigt i alla fall:
Rum under renovering med blå platonmattor installerade på golv och väggar för mekanisk ventilation. Utrustning och verktyg syns på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter en del velande fram och tillbaka blev det ändå så att jag nyttjar den befintliga ventilationskanalen som fanns i rummet, men om det skulle visa sig vara för dåligt sug (oklart hur jag ska testa det, men, men...) så kan jag ganska enkelt montera en vägghängd fläkt vid senare tillfälle.

Till den som ska göra något liknande så kan jag säga att jag djupt ångrar att jag inte köpte aktier i Isola/Platon innan jag började för den sjuka mängd tejper, fogband, skarvband och förseglingsband, det går åt är svindlande... nästan lika svindlande som de priser de tar för dessa tejper... 😮
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Tack för utförligt svar. Har du någon uppfattning om ungefär hur mycket extra konstruktionen med ventilerade väggar kostar, jämfört med om du byggt badrummet utan blåbetong bakom?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Tack för utförligt svar. Har du någon uppfattning om ungefär hur mycket extra konstruktionen med ventilerade väggar kostar, jämfört med om du byggt badrummet utan blåbetong bakom?
Oj... nu gör jag ju jobbet själv, men bara materialet för drygt 15 kvm golv och 35 kvm vägg går på runt 15-16 tusen kronor. Då har jag itne köpt Isolas svindyra spjäll och fläkt heller eftersom jag nyttjade befintlig FTX fläkt...
I arbete skulle jag gissa att det gått två heldagar, typ...

Sen blir ju badrummet i sig nu egentligen dyrare också eftersom jag nu måste tätskikta hela rummet. I källare (med tillskjutande fukt) ska man ju annars bara tätskikta platser som utsätts för vatten, alltså i normalfallet duschen vilket blir någon enstaka kvadratmeter...

Nu behöver jag istället tätskikt till allt så det blir betydligt dyrare förstås, men det känns tryggare och för att microcement säkert ska fungera krävs det att man har tätskikt så det är delvis p.g.a. materialvalet som det krävs också...
 
  • Gilla
Mazzzzarin och 4 till
  • Laddar…
Blir spännande att följa! Kul att det hunnit gå 12 år innan det blev tillfälle att göra detta.

Lycka till!
 
anders07 anders07 skrev:
All EPS på plats:
[bild]
Hur mycket EPS tryckte du dit? Det finns ingen annan isolering under plattan?
Jag är i planeringsfasen för ett liknande projekt och det här såg ut som en smidig lösning.
 
vad behandla ni travatinen med
 
PeterFalun
blåbetong betyder inte automatiskt hög radonhalt, det beror på var den var producerad.

föräldrahuset hade blåbetong och hög radonhalt efter puckmätning. mätning med specialutrustning visade på nära noll från väggarna.
det var markradon och källan var matkällaren som inte hade något gjutet golv bara makadam och sand. (60-talshus)
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.