kisumisu
M mikio skrev:
Hej,

Jag blir för tillfället idiotförklarad av min elektriker när det gäller inkoppling och styrning av mina framtida uttag för motorvärmare.
Dessa vill jag ska relä-styras och relät triggas av hemautomationssystemet.

Vi är överens om att dra ca 7m 5g2,5 från en 3x16A i centralen, denna kommer ligga utanför jordfelsbrytaren.

Min tanke är:
På insidan av väggen där uttagen ska sitta monteras en liten enradig kapsling med jordfelsbrytare, 3 enpoliga 10A säkringar, två relän, samt styrenheterna som drar reläerna.
Motorvärmaruttag 1 matas via relä 1 från säkring 1. Motorvärmaruttag 2 matas via relä 2 från säkring 2.
Säkring 3 försörjer styrenheterna och agerar styrsignal till reläerna (och ett eluttag en bit bort också som jag tyvärr får överleva utan om jfb löser då det blir för trångt med kapsling som rymmer två jfb).
På utsidan monteras en Garo kapsling för motorvärmaruttag, där varje uttag igen avsäkras 10A, E-nummer 2449426.

Elektrikern vill givetvis montera en färdig enhet från Garo med tidur samt integrerade jordfelsbrytare och säkringar.

För oss är det inte ett alternativ att programmera om avresetiden på ett tidur hela tiden (ändras ofta pga skiftgång).
Inte heller att ha en motorvärmarlösning som styrs via app i telefonen.

Elektrikern tycker att min lösning är komplicerad och dålig eftersom jag kommer ha två 10A säkringar i serie och "det vill man undvika".

Jag tycker att hans lösning är värdelös eftersom den inte passar våra behov. Arbetstiderna finns i vår kalender och det är då också kalendern som ska styra motorvärmaren med automatiserade tillslag av relän.

Givetvis blir det drygt om det skulle bli att en säkring till uttagen löser, två ställen att gå till.
Men det är väl också den enda nackdelen med min önskade lösning?

Smartpluggar är inte ett alternativ och inget som behöver föreslås. Även om det finns utomhusvarianter så är det inget som är aktuellt när det ska nyinstalleras och möjligheten finns att göra det bättre.

Är det någon som ser någon nackdel med den lösningen jag föreslår? Är elektrikern bara vrång och det är dags att hitta en ny?
Förslag på bättre lösning?
Förstår din frustration.
Här också oregelbundet man använder bilen.

Saknar nåt oerhört min fjärrstyrda dieselvärmare.

Idag har jag pluginhybrid med helt värdelös kupevärmare is i fönster fast man kör 3timmar plus....likadant har jag på min gamla bensinbil.

Byter snart bensinbilen till riktig elbil som använder liknande teknik som dieselvärmare dvs bilens egna värme! Då fjärrstyr man den via laddboxen!

Men bra du ändå tänkt på framtiden med 3*16A. Gör det även med säkringar!
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Fast visst borde det kunna appliceras här också gk100?

Säkringen c10 dvärg i garohuven för motorvärmaruttaget utgör överlastskydd för grenströmmen från kapslingen på insidan. Då borde man inte behöva säkringen i kapslingen på insidan enligt a) om ledningen är kortslutningsskyddad. Alltså minst 160A längst ut vid uttaget. Överlastskydd kan ju placeras var som helst i en krets utan avgreningar.

Jag antog att de satt en extra 10A säkring på insidan pga areaminskning. Det var den jag inte tyckte behövs eftersom den ledningen redan mest troligt är skyddad som sagt.

Hoppas du förstår vad jag menar.
 
Z
M mikio skrev:
Hej,

Jag blir för tillfället idiotförklarad av min elektriker när det gäller inkoppling och styrning av mina framtida uttag för motorvärmare.
Dessa vill jag ska relä-styras och relät triggas av hemautomationssystemet.

Vi är överens om att dra ca 7m 5g2,5 från en 3x16A i centralen, denna kommer ligga utanför jordfelsbrytaren.

Min tanke är:
På insidan av väggen där uttagen ska sitta monteras en liten enradig kapsling med jordfelsbrytare, 3 enpoliga 10A säkringar, två relän, samt styrenheterna som drar reläerna.
Motorvärmaruttag 1 matas via relä 1 från säkring 1. Motorvärmaruttag 2 matas via relä 2 från säkring 2.
Säkring 3 försörjer styrenheterna och agerar styrsignal till reläerna (och ett eluttag en bit bort också som jag tyvärr får överleva utan om jfb löser då det blir för trångt med kapsling som rymmer två jfb).
På utsidan monteras en Garo kapsling för motorvärmaruttag, där varje uttag igen avsäkras 10A, E-nummer 2449426.

Elektrikern vill givetvis montera en färdig enhet från Garo med tidur samt integrerade jordfelsbrytare och säkringar.

För oss är det inte ett alternativ att programmera om avresetiden på ett tidur hela tiden (ändras ofta pga skiftgång).
Inte heller att ha en motorvärmarlösning som styrs via app i telefonen.

Elektrikern tycker att min lösning är komplicerad och dålig eftersom jag kommer ha två 10A säkringar i serie och "det vill man undvika".

Jag tycker att hans lösning är värdelös eftersom den inte passar våra behov. Arbetstiderna finns i vår kalender och det är då också kalendern som ska styra motorvärmaren med automatiserade tillslag av relän.

Givetvis blir det drygt om det skulle bli att en säkring till uttagen löser, två ställen att gå till.
Men det är väl också den enda nackdelen med min önskade lösning?

Smartpluggar är inte ett alternativ och inget som behöver föreslås. Även om det finns utomhusvarianter så är det inget som är aktuellt när det ska nyinstalleras och möjligheten finns att göra det bättre.

Är det någon som ser någon nackdel med den lösningen jag föreslår? Är elektrikern bara vrång och det är dags att hitta en ny?
Förslag på bättre lösning?
Byt elektriker, han verkar inte kunna arbeta fram en lösning tillsammans med dig, för mig tyder det antingen på okunskap eller på stress där han tycker det tar onödig tid och han vill bara göra klart det så enkelt som möjligt.

Utan att vara installationselektriker så tycker jag din ide är bra bortsett från vad även elektrikern då säger om dubbla säkringar, men det är ju upp till dig (om inte reglerna säger annat, tveksamt)

Gällande plats, kan du inte placera centralen utomhus i metall-kapsling där uttagen ska sitta, om du då vill ha mer plats för två jfb osv?
Alt kan väl uttaget din-monteras med en personskyddsautomat vid platsen du behöver det i en liten kapsling eller liknande lösning?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Varför ska man gå ner i area? Enklast är väl att fortsätta med 2,5 kvadrat hela vägen ut och skippa säkringarna på insidan? Möjligen kan man ha en säkring där då för det separata uttaget och manöverutrustningen.
 
  • Gilla
Grod4n och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför ska man gå ner i area? Enklast är väl att fortsätta med 2,5 kvadrat hela vägen ut och skippa säkringarna på insidan? Möjligen kan man ha en säkring där då för det separata uttaget och manöverutrustningen.
Håller med. Jag hade också gjort så.
 
  • Gilla
erikjakan och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr är det extremt svårt att byta till en större kapsling i matande ände där det går att få in det som behövs.
Eftersom det verkar tillåtet att inte säkra av före kontaktorn så funderar jag på att man skulle kunna göra så här istället:
Elritning med huvudkrets och potentiell säkerhetsautomation, inomhus och utomhus kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jordfelsbrytaren skall alltså bara täcka motorvärmaruttagen, därför kopplas bara två fasledningar in.
2,5mm2 från JFB till kontaktorkontakt, 2,5mm2 från kontaktorkontakt till anslutningsplint i Garo-panelen.

PSA för smart-relä, uttag osv. Vilket också är anledningen till att PSA nollan får en skena, den nollan behövs för intern trådning till relän och kontaktorer, samt för att dra iväg med ett uttag på väggen utanför kapslingen.
Fasen fördelas med lämplig DIN-monterad lösning.

Är det totalt tankefel på detta?
 
Om det sitter eń dedicerad säkring i matande änden så hade jag skippat huvudbrytaren där. Den tillför inte så mycket.
 
  • Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om det sitter eń dedicerad säkring i matande änden så hade jag skippat huvudbrytaren där. Den tillför inte så mycket.
Smutt! Trepolig 16A som endast kommer mata detta, så då skippar jag huvudbrytaren med glädje.
Nu börjar det bli så rymligt i den nya kapslingen att jag får plats med allt som behövs för temperaturmätning också, mycket trevligt!
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Fast visst borde det kunna appliceras här också gk100?

Säkringen c10 dvärg i garohuven för motorvärmaruttaget utgör överlastskydd för grenströmmen från kapslingen på insidan. Då borde man inte behöva säkringen i kapslingen på insidan enligt a) om ledningen är kortslutningsskyddad. Alltså minst 160A längst ut vid uttaget. Överlastskydd kan ju placeras var som helst i en krets utan avgreningar.

Jag antog att de satt en extra 10A säkring på insidan pga areaminskning. Det var den jag inte tyckte behövs eftersom den ledningen redan mest troligt är skyddad som sagt.

Hoppas du förstår vad jag menar.
Ja är du bara med på att säkringar i delen på insidan med styrutrustning, reläer osv är onödig är du på spår. Det är ju synd att TS inte kan få till en lösning med elektrikern som inte i efterhand framstår som hempulad. Får stå på sig lite och förklara hur det kan göras om inte annat.
 
  • Gilla
martin.sveg och 2 till
  • Laddar…
M mikio skrev:
Smutt! Trepolig 16A som endast kommer mata detta, så då skippar jag huvudbrytaren med glädje.
Nu börjar det bli så rymligt i den nya kapslingen att jag får plats med allt som behövs för temperaturmätning också, mycket trevligt!
Som du ritade senast och som sagt utan huvudbrytare så har du det bra och vettigt på alla sätt. Det blir lätt lite för många rundor i tankegångarna när de som är relativt ovana vid även det mest grundläggande installationstekniska lätt går lite för långt. Resultaten blir oftast inte bättre ibland tvärtom och kan peka på hempul även om det ibland är klent beställt med större insikter även bland de som jobbar i området.
 
  • Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
TS avböjer alternativa förslag eftersom "reläkoppling till hemautomationssystemet" verkar vara enda tänkbara lösningen.
Vill annars slå ett slag för denna produkt från Hager. Kan programmeras med många varierande dygns- vecko- eller årsprogram. Eller slås av och på via Bluetoth. Två inbyggda reläutgångar som klarar resistiv last på 10A. Som gjord för att starta motorvärmare även för skiftarbetare ;)
https://hager.com/se/katalog/produkt/egn200-digitalt-multifunktions-tidur-med-blueto
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Jag tackar ödmjukast för all hjälp allihopa!

Man tycker att man ändå har lite kunskap och får ihop något man känner ska fungera, och så slutar det med något helt annat i slutändan och så sitter man och känner sig som en idiot som borde ha vetat bättre.
Men det är tur att både vi inriktade mot maskin-/process-styrning och ni riktiga elektriker finns, ganska ofta kan man ha utbyte av varandra!
 
M MagHam skrev:
TS avböjer alternativa förslag eftersom "reläkoppling till hemautomationssystemet" verkar vara enda tänkbara lösningen.
Vill annars slå ett slag för denna produkt från Hager. Kan programmeras med många varierande dygns- vecko- eller årsprogram. Eller slås av och på via Bluetoth. Två inbyggda reläutgångar som klarar resistiv last på 10A. Som gjord för att starta motorvärmare även för skiftarbetare ;)
[länk]
Faktiskt imponerande kompetent produkt, finns nog många som kan ha glädje av den, jag trodde faktiskt inte att de var så avancerade.

Jag är dock föräldraledig från ett jobb som automationsingenjör, så att fundera på projekt i hemmet och motorvärmarstyrning baserat på utetemperatur och den gemensamma kalendern är det som håller mig frisk i huvudet när hjärnan förtvinar av att amma dygnet runt 😉
 
  • Gilla
Dublin och 7 till
  • Laddar…
S
M MagHam skrev:
TS avböjer alternativa förslag eftersom "reläkoppling till hemautomationssystemet" verkar vara enda tänkbara lösningen.
Vill annars slå ett slag för denna produkt från Hager. Kan programmeras med många varierande dygns- vecko- eller årsprogram. Eller slås av och på via Bluetoth. Två inbyggda reläutgångar som klarar resistiv last på 10A. Som gjord för att starta motorvärmare även för skiftarbetare ;)
[länk]
Fast i TS fall är det ju ganska uppenbart att den där produkten är undermålig. TS vill ju ha en smart koppling till sitt hem, då är ju knappast ytterligare en blåtandsprodukt med ytterligare appar rätt väg att gå.

Jag förstår att TS vill ha sin lösning eftersom den är ganska överlägsen såna där lösningar.
 
  • Gilla
moonsire och 3 till
  • Laddar…
Z
M MagHam skrev:
TS avböjer alternativa förslag eftersom "reläkoppling till hemautomationssystemet" verkar vara enda tänkbara lösningen.
Vill annars slå ett slag för denna produkt från Hager. Kan programmeras med många varierande dygns- vecko- eller årsprogram. Eller slås av och på via Bluetoth. Två inbyggda reläutgångar som klarar resistiv last på 10A. Som gjord för att starta motorvärmare även för skiftarbetare ;)
[länk]
Varför vara så syrlig för istället för att vara hjälpsam?
Förslaget uppfyller inte det heller det som önskas, styrningen var för övrigt redan färdig det var matningen som frågades om i huvudsak.
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.