Då var det på tiden för en uppdatering. Bygglovet bör bli klart denna vecka, pratade med med min handläggare i fredags och han hade inte fått in några yttranden från grannarna, dom har tills imorgon på sig att inkomma. Han hade inte hört något i fredags och han såg inga problem med bygglov.

Jag har även fått marklov för schaktning och förberedelse för grund villket har pågått sedan måndags förra veckan. Allt är klart och gick bra, var dock tvungen att dränera en del, men allt är nu tipptopp.

Jag har tidigare bett om offerter från minst 10 företag om schaktning frund, avlopp etc + 300 mm grund. Bästa priset var på 260 000 kr med dom flersta låg på ca 400 000 kr, dyrast var 460 000 kr för schaktningen + uppfart. Hutlösa priser.

Jag litade på Birger på Isorast och lät han hålla i entreprenaden på löpande räkning. Han hyrde in en grävare med en 18 tons maskin som har arbetet i ca 5 dagar och gjort följande:

"Rakat" av stora delar av tomten och jämnat till
Schaktat för grund, avlopp, vatten, el och dränering
Gjort en uppfart på 25 meter
Dikat om
Lagt ner vägtrumma under infart

Priset hamnade på ca 260 000 kr för ovan + material + arbete för grundkillarna.
Dessutom har Birger varit på platts och sett till att grävaren har arbetat effektivt och gjort allt korrekt. Jag är faktiskt imponerad över Birgers engagemang då han har gjort mer än förväntat.

Jag laddar upp några enkla bilder på huset gjorda i Google sketchup samt planritning. Hoppas dom duger... Sketchup buggade något...

Återkommer med bilder på tomten under schaktningen...
 
  • syd-öst.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Syd-väst.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • nord-öst.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • nord-väst.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • planritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Roligt att läsa, Fröberg! Jag tycker också att Birger verkar vara en hyvens kille och vi är också på gång, men först ska huset ritas. :) Ert projekt blir spännande att följa, så skriv gärna mer.
 
Ja han är toppen.

Just nu sitter jag och klurar ut hur jag skall få till dom stora glaspartierna. Jag vill ha en altandörr på plan 1, eventuellt en dubbeldörr. Problemet är att få samma linje på fönstrerna på plan två.

Jag är lite inne på om det går att montera glaset utan båge, typ på samma sätt som fasadglas monteras? Någon som kan ge ett förslag?
 
Att gjuta plattor på mark är att bygga ihop hela huset till en monolit..och därför bör man inte ha golvärmen direkt i plattan eftersom golvärme rören har en 50 årig livslängd i bästa fall...

Så separat grundläggning av väggar samt lös kantisolerat innergolv utan bärande väggar tack!

Isoleringen i tak görs bäst med cellulosa med borsalt utan luftspalt med duk närmast under råsponten..bioskum har för kort livslängd för svenska förhållanden tycker jag samt saknar en massa positiva egenskaper som cellulosan har.

Det finns inga diffusionsspärrar som fungerar utan mer eller mindre läckande konstruktioner så isolera med matrial som andas och torkar ut under sommarhalvåret!

Om du får läkage i ett cellulosatak så damsuger du bara ut cellulosan tätar taket och sprutar tillbaka torkad cellulosa..vad gör du med ett skummat tak säljer huset fort...
 
byggarätt skrev:
Isoleringen i tak görs bäst med cellulosa med borsalt utan luftspalt med duk närmast under råsponten..bioskum har för kort livslängd för svenska förhållanden tycker jag samt saknar en massa positiva egenskaper som cellulosan har.

Det finns inga diffusionsspärrar som fungerar utan mer eller mindre läckande konstruktioner så isolera med matrial som andas och torkar ut under sommarhalvåret!

Om du får läkage i ett cellulosatak så damsuger du bara ut cellulosan tätar taket och sprutar tillbaka torkad cellulosa..vad gör du med ett skummat tak säljer huset fort...
Ursäkta min frånvaro av praktisk byggkunskap, men vad skulle hända om man bygger huset helt utan vind - dvs man bygger taket precis som väggarna, med bjälklag-cellplast-betong-cellplast-diffusionsspärr?
 
Jo med ett cellplast tak så fins det inte något som kan utjämna luftfuktigheten i konstruktionen utan du bor i en plastpåse.cellplasten är ju diffusionsöppen men plasten i diffspärren är det inte
cellplast klarar inte höga taktemperaturet på sommaren utan åldras.

Cellulosa med bårsalt är dessutom både bullerdämpande samt motståndskraftigt mot brand.
Dessutom är monteringen överlägset billig och med bättre kvallitet
 
Du pratar massa goja "byggarätt".

Hänvisa mig till något som styrker att golvvärmeslang enbart håller 50 år.

Plastblandningarna sen lång tid tillbaka är enormt hållbara, solen når aldrig slangen, den håller dessutom jämn temp året om mellan 19-28° och är skyddad av betongen & man pratar om <200 år i hållbarhet.

Sen skriver du vidare "separat grundläggning av väggar " !!!!.

Vilken fördel skulle det ha?, man talar om samverkan i alla byggnadstekniska specar, d.v.s att dom jobbar tillsammans.

Att gjuta väggar/syll var för sig för varje vägg vore ren idioti, då ev rörelser/sättningar skulle få stora dyra konsekvenser.

Sen skriver du:
"Isoleringen i tak görs bäst med cellulosa med borsalt utan luftspalt med duk närmast under råsponten"

!! Vadå bäst?, Är lamdavärdet högre i cellulosa eller ?, kostar det mindre att spruta in ? räknar du med att få fukt i isoleringen som du måste ventilera ut ? ( andas som du skriver).....då har du nog byggt direkt felaktigt.
Och borsalt är inte direkt nyttigt heller om vi pratar om det.....

Sen att diskutera luftning eller inte så "Bergfast" som du gör är att missleda yttligare, luftning´ska anpassar specifikt till varje byggtyp & placering.

Vidare skriver du "Det finns inga diffusionsspärrar som fungerar"

Det finns åtskilliga ångtäta diffusionsspärrar som fungerar ypperligt om man följer anvisningarna, men följer man inte dom fungerar ingenting.


Vidare:
"Om du får läkage i ett cellulosatak " !!!!!......Om man får läck ????, bygger du alltid fuskbyggen eller ?, pratar du om ett träd skulle falla över huset ?.

Att bo i en plastpåse med styrd in & utluft/FTX är det absolut bästa resultatet man kan uppnå inom bostadsmiljö.

Ingen energi går förlorad.
Du återvinner varmluften.
Mycket jämnt inomshusklimat.
Du får mycket låga elräkningar.
Du ventilerar bort ev fuktig luft ( dusch/utandning/svettning)
Du slipper allergier som har med utomhusmiljö att göra.
Har alltid rätt syremängd i luften du andas.
Inga mögelsporer i luften.

Bemöt gärna denna skrift "byggarätt"

MvH Jawen
 
Jag skulle lägga golvvärmeslangen tätare än praxis för att få ner framledningstempen ett par grader och satsa på solvärme.
Det skulle nog klara sig även på vintern.
 
jawen skrev:
Du pratar massa goja "byggarätt".

Hänvisa mig till något som styrker att golvvärmeslang enbart håller 50 år.

Hänvisa mig till något som pekar på motsatsen..

Plastblandningarna sen lång tid tillbaka är enormt hållbara, solen når aldrig slangen, den håller dessutom jämn temp året om mellan 19-28° och är skyddad av betongen & man pratar om <200 år i hållbarhet.
Plasten ja men plattan spricker och skjuvar av slangen...

Sen skriver du vidare "separat grundläggning av väggar " !!!!.

Vilken fördel skulle det ha?, man talar om samverkan i alla byggnadstekniska specar, d.v.s att dom jobbar tillsammans.

Att gjuta väggar/syll var för sig för varje vägg vore ren idioti, då ev rörelser/sättningar skulle få stora dyra konsekvenser.
Ja sättningar får dyra konsekvenser men värst och dyrast i plattor på mark med integrerade väggar.
Sen skriver du:
"Isoleringen i tak görs bäst med cellulosa med borsalt utan luftspalt med duk närmast under råsponten"

!! Vadå bäst?, Är lamdavärdet högre i cellulosa eller ?, kostar det mindre att spruta in ? räknar du med att få fukt i isoleringen som du måste ventilera ut ? ( andas som du skriver).....då har du nog byggt direkt felaktigt.
Och borsalt är inte direkt nyttigt heller om vi pratar om det.....

Cellulosa har biologiska fördelar genom sina goda ljud,iso,fukt och miljömässiga fördelar...borsaltet har ingen påverkan om det inte uppstår brand..icocyanater och andra bindemedel är mycket giftigare och mer instabila.

Sen att diskutera luftning eller inte så "Bergfast" som du gör är att missleda yttligare, luftning´ska anpassar specifikt till varje byggtyp & placering.

Det är rätt av dig att luftning ska hanteras speciellt för varje situation men genom att ha en lagom genomsläpplig konstruktion så förebygger man för tät men också för öppen och en isolation har också en värmekapacitativ funktion..dvs allt kring isolering är inte lamda och my utan det finns mycket annat och då är cellulosa bäst i liggande konstruktioner..EPS är bäst i väggar speciellt karbon sorten som tar hand om strålningsförluster också...

Vidare skriver du "Det finns inga diffusionsspärrar som fungerar"

Det finns åtskilliga ångtäta diffusionsspärrar som fungerar ypperligt om man följer anvisningarna, men följer man inte dom fungerar ingenting.

Nej och har du sett någon byggare som klarat av att bygga en 100% felfri diffusionspärr?
Läs alla problem med byggfusk ....
Dessutom så borde du veta vad som händer när utifrån kommande läckage drabbar plastpåseväggar..


Vidare:
"Om du får läkage i ett cellulosatak " !!!!!......Om man får läck ????, bygger du alltid fuskbyggen eller ?, pratar du om ett träd skulle falla över huset ?.

Att bo i en plastpåse med styrd in & utluft/FTX är det absolut bästa resultatet man kan uppnå inom bostadsmiljö.
Den inluft du får i ett FTX system skulle jag inte rekomendera...alla kontorshus i princip har livsfarliga sporer i sina FTX system varför ha dom hemma också...
En katastrof som förklarar svenska allergi boomen jämfört med baltikum och polen..

Ingen energi går förlorad. nej men hälsan
Du återvinner varmluften. ja men också skiten
Mycket jämnt inomshusklimat...nej buller och luftrörelser
Du får mycket låga elräkningar. ja men vill du bli sjuk
Du ventilerar bort ev fuktig luft ( dusch/utandning/svettning)..ja men det gör en tröja kläder bättre
Du slipper allergier som har med utomhusmiljö att göra...nej helt tvärt om ökad ventillation leder till ökad emmision av giftiga matrial i plaster soffor från kina..
Har alltid rätt syremängd i luften du andas..ja det kan stämma men med byggekonomer så snålar man på syret av ekonomiska orsaker..
Inga mögelsporer i luften. jojjo det har man i större utsträckning med ftx eftersom man bor i en plast påse..fukta en plast påse och lägg den i kylen med biologiskt matrial i så får du se hur mycket mögel du får

Bemöt gärna denna skrift "byggarätt" nu är den bemött...

MvH Jawen

Jag kan hålla med dig att mitt resonemang kring plastslangen är tunt men då bara i avseende på livslängden..
 
Problemet med skit i ventilation är bristande service bytts filter med jämna mellanrum och kanaler,vävlare & aggregat görs ren så har man inga problem med luften från ftx samma sak händer om man inte städar huset.
 
Platta på mark med installationer integrerade i en bärande konstruktion är fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.