Det blir lite dubbelt då jag postat en del i "Vad har du gjort idag"-tråden, men jag kör på här ändå! Alltid roligare med en projekttråd som faktiskt får ett slut!

Hursomhelst, efter renfräsningen ovan så började jag med tapphålen i skivan där benen skulle fästas i.

Jag byggde en mall för att kunna fräsa hålen med 11 graders lutning. Har tyvärr ingen bild på mallen men det var bara en mdf-skiva med ett hål i samma dimension som tapphålet, en kloss under på ena sidan för att få rätt lutning.
Mallen tvingades fast och sen körde jag på med fräsen. Först kortare mallstål och sist längre stål. För att få en plan botten på hålet så fräste jag ett sista pass med mallen uppochner, platt på bordet. Jag fräste 26mm djupt i min 30mm tjocka bordsskiva så det gällde att inte göra bort sig med djupinställningnen.


Träskiva med nyligen fräst tapphål med lutning för benfäste, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Träben med tapp monterat i en fräst tapphål i en träskiva med 11 graders lutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Träben och mdf-skiva på verktygsbord med tapphål och fräsningsverktyg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Innan jag limmade fast benen så var det dags för fasningen på undersidan. Jag byggde en provisorisk jigg som OlaC så fint beskrivit tidigare i tråden! Tack så hemskt mycket! Hade nog aldrig kommit på den själv!

Gjorde fasningen 22,5 grader och lämnade bara 10mm vertikal kant.
Handöverfräs använder en provisorisk träjigg för att skapa en 22,5-graders fasning på träben på ett arbetsbord med spånhög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Försökte mig på att såga bort bulken av materialet som skulle bort men gick bet med både sticksåg, tigersåg och manuellt med japansåg. Slutade med att jag fräste bort så mycket jag kunde med en stor 45-graders fräs på fräsbordet. Sen fick jag köra med jiggen i flera pass. Viktigt att tänka på när man använder jiggen är att tänka på fräsriktningen. Lätt hänt att det blir medfräsning med risk för kast om man inte är beredd.

Resultatet blev över förväntan och efter att gått över det lite lätt med excenterslipen så blev ytan nästan perfekt. I princip inga utslag alls.

Träskiva med fasad kant och 22,5 graders slipning på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av träbordshörn med fasad kant och synlig fräsning, verktygsbord i bakgrunden
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fasning på undersida av träbordsben med synlig 10mm kant och slät yta, närbild i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
katos och 11 till
  • Laddar…
Borde postat tidigare, men jobbresor till andra kontinenter mm. har kommit emellan.
Här är iaf det färdiga resultatet.Väldigt nöjd!

Ovalt vardagsrumsbord i ljus träfinish framför en grå soffa med kuddar och dekorativa föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett ovalt vardagsrumsbord i ljus träfinish med en planta, fjärrkontroll och dekoration på en grå matta och soffa i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JFrisk och 17 till
  • Laddar…
Kanonfint! Fin form på skivan. Mycket proffsigt, snyggt jobbat!

//Ronnie
 
Gammal tråd som jag helt hade missat. Mycket snyggt bord och roligt med många idéer kring hur man kan fasa undersidan av skivan. Jag hittade inte någon information kring hur du gjorde benen (kan ha missat detta). Är de fasade i en fräs och sedan sågat taperat efteråt?
 
Skånelängan Skånelängan skrev:
Gammal tråd som jag helt hade missat. Mycket snyggt bord och roligt med många idéer kring hur man kan fasa undersidan av skivan. Jag hittade inte någon information kring hur du gjorde benen (kan ha missat detta). Är de fasade i en fräs och sedan sågat taperat efteråt?
Jag vill minnas att jag sågade dem i min taper-jigg på bordssågen först och därefter rundade 2 sidor med avrundningsstål på fräsbordet. Tror det var 1" radie fräs.
 
Tror det är beskrivet i en annan tråd, vet att jag läst hur du gjort någonstans iaf..
 
Surfa förbi pinterest för att se om det dykt upp nåt kul....den där jiggen som nästlat sig in på min startsida kändes bekant:D

Skärmdump av Pinterest-vy med fyra bilder på olika träbearbetningsjiggar för verktyg som visar upp hantverksprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
atomlab och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.