Bernieberg Bernieberg skrev:
Ja liiite offset kanske det får plats som du säger. Jafo har ett fint sortiment, se länk:

[länk]

Där har du ex. 7 mm excentricitet både för slätände och muff (svårt att se hur mycket ditt rör sticker upp).
Ahh tack för den!
 
Ny helg, ny uppdatering.

All klinker är på plats.

Renovering av badrum, läggning av klinkergolv, kryssspacers, verktyg synliga, pågående arbete, kakelskärare, borr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En kollega hade ett par riktiga Fromax bockapparater och lät mig låna. Efter att ha slitit som en idiot med den usla jag hade innan så kände jag mig nu som en grekisk gud när jag kunde bocka snabbt och med minimal kraft. Jag är helt nöjd i denna ände.
Väggmonterade rör och ventiler, installation pågår, verktyg och komponent på golvet, ofärdig renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övergången från 60cc till falufästenas 40cc kommer ju ställa till det hur man än gör. Det blev rätt fult på andra sidan (ville inte köpa mer 15mm rör, och det kommer ändå inte synas bakom duschkabinen), och jag ska försöka få tag i en provtryckningspump innan jag vågar släppa på vatten på kopplingarna i täckbrickan. Kan erkänna att det tog mig pinsamt länge att få till täckbrickan, med att lista ut hur delarna skulle sitta. En sån där sak som känns helt självklar när man väl gjort det en gång, men någon gång ska vara den första.

Det blev att jag tog en toalettstos med 20mm excentricitet; jag provade först med en rak och då kom toalettens "fot" så nära väggen att jag inte kunnat sätta en klinkerplatta där vilket jag tänker göra. Tack vare att jag drar rören lite högre kommer de dessutom få plats bakom toaletten.

Toalettens anslutningsrör slutade mycket riktigt bara 15mm högre än nederkanten, och hur jag än trixade kunde jag inte få den att få plats ordentligt i röret. Jag upptäckte då att röret heller inte kommer upp helt rakt (och har nog aldrig gjort). Jag tog det inte helt bekväma beslutet och sågade av det så att det kom parallellt med färdigt golv ungefär 12mm ovan golv. Stosen är godkänd för slätände och bygger nästan 50mm på höjden så det bör inte vara något problem.
 
  • Gilla
M Flo och 6 till
  • Laddar…
Det tar ofantligt med tid och jag har ärligt talat känt mig rätt överväldigad på sistone. Det är planerad inflytt om lite över två veckor och jag har inte ens börjat på riktigt med den ordentliga urstädningen. Jag håller ju dessutom inte bara på med toaletten, och det är därför det går så långsamt. Det har ju slutat med att alla tappvattenrör förutom första metern från hydropressen är nya.

Men från idag är iallafall allt tappvatten på plats och provtryckt. Jag fick tag i en provtryckningspump men med trasig manometer, den visar lite märkligt. Jag tryckte på ca 14-15 bar och tur var väl det att jag kollade för där fanns minsann en läckande koppling... och det gjorde den för att jag - FASA! - lyckats sätta muttern snett när jag drog på den. Jag var inställd på att det bara var att köpa ett nytt T-kors, men bestämed mig för att prova att använda en annan mutter som "gängtapp" och räta ut gängorna. Det är trots allt klämringen och inte gängorna som står för tätningen. Det fungerade över förväntan och vid ny provtryckning höll den faktiskt tätt!

Rörinstallation på vägg, kran utan vask, verktyg och byggmaterial på golv, pågående arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta moment krävde lite apmässighet där jag fick hålla skiftnycklarna med händerna och ta av mig ena skon och trycka med knät mot väggen och foten mot prisolröret för att vara säker på att det höll sig stilla, på plats och i botten.Tur att man är vig.

Detta var också första gången jag provat att använda kakellim, vilken fenomenal produkt! Lätt att applicera, starkt som attan och precis lagom segt när man lade på det så att man kunde göra justeringar men det höll sig på plats.

Ett badrum under reparation: verktyg, bruten platta, oordning, handfat och smutsigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är kanten klinker runt rummet på plats liksom alla vattenrör. Imorgon fogning och inpassning av toalettstolen, sedan lite målning så är toaletten - törs jag säga det? - färdig.
 
  • Gilla
kingen101 och 13 till
  • Laddar…
Alltså, ibland när jag åker hem från renoveringen tänker jag "vad gjorde jag idag"? och kommer på typ två saker på hela dagen. Det är väldigt demoraliserande. Jag var där ca åtta timmar idag, säkerligen måste jag gjort mer än att börja lägga golv i hallen, foga klinkersen och börja montera toaletten?

Fogningen började med ett missöde, jag svor åt mig själv att jag stått hemma tidigare och tittat rakt på min fogbräda och glömt packa med den. OK, tänk snabbt, vad kan användas istället? Ifall någon undrar så funkar det helt OK att foga med den gamla gummiskrapan från duschen.

Hur som, toaletten står där den ska, det tog en evighet att borra hålen och trots att jag köpte ett icke-budgetsortiment borr så var det rätt slitet efteråt, tror jag återigen gjorde misstaget att trycka för löst så att det mest slirade runt i hålet.

Det är tyvärr någon-några millimeter höjdskillnad på diagonalen, så den vill inte stå helt plant. Det visar sig också att 75mm vvs-skruv inte var tillräckligt långa, så det får bli att köpa ett några 100 mm nästa gång jag är på Hornbach (varför kostar ett fempack 70 kr där och 100+ kr på flera nätbutiker?).

Jag försöker göra som det råddes i en annan tråd på ämnet, ställde upp toalettstolen på ett par plastdistanser och satte i detta fall kakellim runt/under. Senare får jag ta bort dessa och fylla i hålen. Tuben säger att det ska fästa även på glas, så det borde inte vara något problem med denna klinkers. Hoppas bara det håller sig lagom styvt efter det härdat.

Ostädad toalett med verktyg, papper på golvet, och rörarbete verkar pågå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För övrigt grymt besviken på fogmassan. Detta är alltså Biltemas "ljusgrå". Om detta är ljusgrå så måste deras "mörkgrå" vara i princip svart. På bilden har den legat ca 4-5 timmar, kanske blir det lite ljusare efter det härdat färdigt men jag är tveksam. Extra dumt eftersom kakelfogen på tub jag är så nöjd med ligger väldigt nära klinkern i färg.
 
  • Gilla
kingen101 och 9 till
  • Laddar…
Hur gick det tillslut? Riktigt bra kämpat!

Skulle vara intressant att veta vad allt landade på tillslut
 
N Nyatag skrev:
Hur gick det tillslut? Riktigt bra kämpat!

Skulle vara intressant att veta vad allt landade på tillslut
Helt riktigt, dåligt av mig att inte avsluta tråden, det får jag se till att göra.

Här är bild på nästan färdigt resultat. Inte superbra bild och fortfarande något småplock kvar, men typ 99% är gjort.

Enkelt badrum med toalett, handfat, kakelgolv och vita väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvfogen blev mycket snyggare när den fått härda några dygn. Tyvärr blev den ljusare i ett område, men det är mitt fel, jag råkade spilla lite vatten på innan det var helt härdat/torkat.

Ser inte mycket ut för världen, men för att sammanfatta vad som är gjort, nedifrån och upp:

  1. Rivit allt från "listen" och nedåt
  2. Nya/åtgärdade avloppsrör på två ställen
  3. Ny trossbotten och isolering
  4. Förstärkt/kortlat golvbjälklaget
  5. Nytt golvspån (steg 1-3 gäller även i halva hallen utanför)
  6. Nytt golvgips
  7. Primat
  8. Lagt klinker (det som blev över hamnade i hallen)
  9. Dragit nya rör, finns inte mycket rör i huset men i stort sett allt efter första kopplingen efter VVB och hydropress i badrummet/tvättstugan intill är nytt
  10. Fogat
  11. Ny toasits
  12. Ny blandare och nytt vattenlås
Jag är helt nöjd med resultatet, mycket är det första gången jag gör, annat har jag provat något mindre projekt någon gång innan.

Vad gick hela kalaset på mån tro? Tyvärr har jag dålig koll. Som så många andra gånger i husägarlivet så blir det ett plötsligt slukhål i bankkontot men när projektet är klart så är problemet löst och livet går vidare. Jag ger mig på ett försök genom att kolla mitt kontoutdrag för uttag på byggvaruhus under den aktuella perioden, det är trots allt bara detta projekt jag jobbat med så det borde ge en ungefärlig bild.

Så allt sammantaget: ca 13 500 - 15 000 kr. Det kan mycket väl vara några hundralappar mindre (att annat slunkit med när jag handlat) eller någon-några tusenlappar mer om jag t.ex råkat handla något på Jula eller så. Inflationen gör sig för övrigt känd, jag minns tydligt att toalettstolen (en "Compact fristående" från Byggmax om någon undrar) kostade 899 kr när jag köpte den i november 2023, i skrivande stund 1199 kr (en ökning med ~33%).

PS: hyresgästen bor där nu och är nöjd verkar det som, enda som behövt göras sedan inflytt var att den inbyggda blandaren i duschkabinen gick sönder, och jag bestämde mig för att det var dags att sätta in en ny duschkabin, det var mycket som var slitet och fult på den. Jag ska säger er det kära husbyggare, att installera en duschkabin ensam var fanimej bland det värsta jag varit med om i byggväg.
 
Redigerat:
  • Gilla
Åsa Lund och 5 till
  • Laddar…
Tack! Riktigt kul att se att allt gick bra till slut och wow för priset! Visar verkligen hur mycket man kan spara om man är händig och villig att lära sig och göra jobbet själv
 
  • Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
TRJBerg
torparavgrund torparavgrund skrev:
Helt riktigt, dåligt av mig att inte avsluta tråden, det får jag se till att göra.

Här är bild på nästan färdigt resultat. Inte superbra bild och fortfarande något småplock kvar, men typ 99% är gjort.

[bild]

Golvfogen blev mycket snyggare när den fått härda några dygn. Tyvärr blev den ljusare i ett område, men det är mitt fel, jag råkade spilla lite vatten på innan det var helt härdat/torkat.

Ser inte mycket ut för världen, men för att sammanfatta vad som är gjort, nedifrån och upp:

  1. Rivit allt från "listen" och nedåt
  2. Nya/åtgärdade avloppsrör på två ställen
  3. Ny trossbotten och isolering
  4. Förstärkt/kortlat golvbjälklaget
  5. Nytt golvspån (steg 1-3 gäller även i halva hallen utanför)
  6. Nytt golvgips
  7. Primat
  8. Lagt klinker (det som blev över hamnade i hallen)
  9. Dragit nya rör, finns inte mycket rör i huset men i stort sett allt efter första kopplingen efter VVB och hydropress i badrummet/tvättstugan intill är nytt
  10. Fogat
  11. Ny toasits
  12. Ny blandare och nytt vattenlås
Jag är helt nöjd med resultatet, mycket är det första gången jag gör, annat har jag provat något mindre projekt någon gång innan.

Vad gick hela kalaset på mån tro? Tyvärr har jag dålig koll. Som så många andra gånger i husägarlivet så blir det ett plötsligt slukhål i bankkontot men när projektet är klart så är problemet löst och livet går vidare. Jag ger mig på ett försök genom att kolla mitt kontoutdrag för uttag på byggvaruhus under den aktuella perioden, det är trots allt bara detta projekt jag jobbat med så det borde ge en ungefärlig bild.

Så allt sammantaget: ca 13 500 kr. Det kan mycket väl vara några hundralappar mindre (att annat slunkit med när jag handlat) eller någon-några tusenlappar mer om jag t.ex råkat handla något på Jula eller så. Inflationen gör sig för övrigt känd, jag minns tydligt att toalettstolen (en "Compact fristående" från Byggmax om någon undrar) kostade 899 kr när jag köpte den i november 2023, i skrivande stund 1199 kr (en ökning med ~33%).

PS: hyresgästen bor där nu och är nöjd verkar det som, enda som behövt göras sedan inflytt var att den inbyggda blandaren i duschkabinen gick sönder, och jag bestämde mig för att det var dags att sätta in en ny duschkabin, det var mycket som var slitet och fult på den. Jag ska säger er det kära husbyggare, att installera en duschkabin ensam var fanimej bland det värsta jag varit med om i byggväg.
Kan konstatera att du fått väldigt mycket resultat för väldigt lite pengar (+ en hel del tid...).
 
  • Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Kan konstatera att du fått väldigt mycket resultat för väldigt lite pengar (+ en hel del tid...).
Jo, jag är ju helt öppen med att jag använt det billigaste materialet till nästan allt. Jag har dessutom tänkt ett varv till och kommit fram till att riktiga summan bör ligga närmare 15 000 kr eftersom jag vet att blandaren är köpt på Jula och kostade ca dryga femhunkan på rea, och jag säkert glömt någon påse fog eller något i beräkningen. Jag vill inte ge en falsk bild av kostnaden menar jag. Ska se om jag kan redigera mitt förra inlägg fortfarande. (Blandaren är en Hans Grohe Logis 70, fullpris 750 kr men jag fick den på rätt bra rea vill jag minnas).

En hel del tid, minst sagt. Jag vet inte hur mycket som var bara toaletten, men lätt och ledigt 40 tim.

Men även om vi säger att ett proffs hade kunnat få det gjort på halva tiden, och detta proffs är så billigt att det bara tar 600 kr/tim, skulle det ju fortfarande bli 20 x 600 = 12 000 kr, nästan en fördubbling av kostnaden, och då har jag förmodligen räknat orealistiskt lågt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.