Jag vet inte om jag skrev de längre upp. Men poängen med hur jag utformat huset är att baksidan ligger mot en jämn temperatur. Sedan är fönsterna vinklade på så vis att på vintern belyses de 100% av solen, medan på sommaren belyses de ungefär 20%. Om de fungerar som jag tänkt så kommer de en normal vinterdag att vara varmare i huset än en sommardag helt utan att tillföra värme.

Sedan har jag tänkt att tillföra ytterligare jordkyla via ventilationen och värme via golvet samt kunna reglera ljusinflödet. Så man kan ändra mellan 0 och 20% på sommaren och mellan 80 och 100% på vintern.

Det är möjligt att jag får motsatt, får en belysning på 200w/m^2 på vintern, vilket är nästan lika ljust som utomhus. På sommaren blir de mycket mindre. Det motsvar 10 0000w/m^2 glödlampor eller 1200W/m^2 lysrör. Dvs riktigt jätte mycket.

Tanken är att huset ska vara självförsörjande på energi och vatten på den plats de står. Bara de solljus som träffar huset krävs för att driva det. Bara de vatten som träffar den hårda delen av taket behövs för vatten.Det är svårt att göra de utan att de kostar en förmögenhet. Därför har jag utformat huset för att minimera kostnaderna.

Exempelvis att de är runt medför att man får 15% mer yta till samma mängd yttervägg. När man väl har en gjutform som är rund, kostar de inte mer att gjuta runt än rakt. Husets längd djup och höjd är även utformad för att ge största möjliga internyta till minsta möjliga yttervägg yta, därför jag har just 2&3/4 våningar.

För ett väst/östligt hus försvinner störst del av energin ur nordväggen. Men genom att helt täcka över den så försvinner knappt något. Dessutom behöver man inte lika mycket isolering. Om beräkningen stämmer med verkligheten kommer jag inte att behöva värma huset alls en normal vinter, utan tvärt om behöva kyla det med 20 till 40kwh/dygn
 
Intressant projekt. Nyfiken, vad är status idag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.