Efter det att hallen var förberedd och elen omdragen så tog vi upp hålet till den blivande trappan.

Man märker helt klart att isolering gör nytta, så när hålet var upptaget var det till att fixa en provisorisk isolering för hålet.
 
  • PICT3369_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då var det nu äntligen isolerat och man känner helt klart skillnad på inomhusklimatet nere på bottenplanet i och med att man har ett vist kallras via trapphålet.

Efter 1,5 timmar så var isoleringen klar och 55 säckar inblåsta i snedtak och tak.
Kan inte mer än att känna mig nöjd över allt isoleringsjobb jag slipper göra själv :D.
 
  • PICT3355.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FourC
  • Laddar…
Och en bild lite zoomat på snedtaket efter isoleringen.


 
  • PICT3356.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild över inviket av plast och häftning vid stödbenen.
 
  • PICT3366.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Längst ner vid takfoten i varje "fack" fäste jag ner plasten och klämde den under en bit läkt som jag skruvade ner i nedervåningens takläkt. På så vis hoppas jag att jag får en bra isolering av takfot/yttervägg.
Lämnade lite extra plast här nere så att isoleringen kunde ”svälla” ut lite.


Det var vad jag hade att visa för tillfället återkommer när jag har mer bilder (och tid).
 
  • PICT3362.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser trevligt ut :)
 
Ser jättefint ut! Det väcker drömmar till liv hos mig om en inredd övervåning utan att byta tak...

Hur högt var det från början mellan "golv" och förstärkningen överst på takstolen?
 
Jag förstår det som att det är måttet mellan spånskivegolvet och undersidan (mot golvet) av takstolens förstärkning uppe i nock som du frågar efter.

Om jag inte tänker fel så är detta mått ~2,25m.
 
Sannastockholm skrev:
Hur tjock isolering satte du i väggarna?
I snedtaket sprutade jag in 235mm isolering och i gavelväggen har jag monterat 240mm skivisolering (195+45).
 
Hej NiclasR
Ser bra ut :)
Eftersom jag ska snart börja med ett liknande projekt (2st sovrum med ett allrum i mitten) så tänkte jag höra med dig om dina takstolar...vad är det för mått mellan de nya stödbenen (upprätta stöd som du satt dit när du växlade som du har fotot) på varje takstol?

Det finns redan sådana stödben i vår vind men jag undrar om dessa kan flyttas i sidled lite för att "öppna upp" i mitten....dock vill ej sabba bärigheten och riskera taket på ngt sätt. Vill ha så mycket "användbar yta" som möjligt så klart. Funderar dock på utvändig takisolering med 160mm cellplast runtom...även 2st takfönster alt. 2st takkupor.

Råd på stödben till takstolarna??
 
takman69 skrev:
...vad är det för mått mellan de nya stödbenen (upprätta stöd som du satt dit när du växlade som du har fotot) på varje takstol?

Det finns redan sådana stödben i vår vind men jag undrar om dessa kan flyttas i sidled lite....

Råd på stödben till takstolarna??
Vi har en spännvidd mellan stödbenen på ~4,6m. Då blir stödbensväggarna ~1m höga vilket vi tycker är lagom för att inte bara få outnyttjad golvyta som samlar damm.

Innan jag skulle växla av våra takstolar tog jag kontakt med en byggnadsingenjör som har gjort en beräkning och dimensionering av omväxlingen.
Tyckte det kändes tryggt att få gjort det eftersom jag inte själv har kompetens att räkna på takstolarna.
 
Tack för att du lägger upp bilder och info om ditt bygge :)

Funderar själv på att bygga ny loftvåning men taket är inte så högt. Man kan stå raklång i mitten men inte mycket mer än så.

En fundering är att lyfta taket eller att vinkla taket mer genom att sätta dit nya takstolar och liksom "vrida" upp taket (sadeltak).

Vet någon om en sådan grej kan fungera? Har bara börjat läsa in fakta om det så möjligen är jag helt ute och cyklar.
 
gosh,
jag har inte hört någon som har "vridit" upp taket men däremot så är nog taklyft vanligare. Det känns som att taklyft är ett säkrare sätt att lyckas och få ett bra resultat men samtidigt också dyrare än att "vrida" upp taket (om det nu går).
 
Ja då fick jag lite tid över så att jag kan lägga upp lite nya bilder.
Den senaste tiden har det varit fokus på att få klar hallen så att vi kan montera trappan upp samt att få bort alla bygg/målarsaker från bottenplan (det blir rätt stökigt efter ett tag fastän det bara är en liten hall man gör om).

Här är en bild på vår nya asktrappa (dock utan spaljé och handledare som kommer senare) sett uppifrån.
 
  • Trappa1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.