Okej, så 64cm kan bli lite högt tycker ni? Fläkten kommer att sitta under överskåpen(bygger ner 33mm) och jag vill inte att den kommer för långt ner så den skymmer hällen. Tror också att det kan bli lite luftigare om man ökar avståndet lite.

Sen är vi ganska långa, jag 192 och tjejen 175cm Dvs ca 10 cm längre än "standard" så det kanske blir logiskt att vi sätter dom lite högre. Jobbigt för grabben dock innan han har växt på sig.😉

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Människans_kroppslängd

Men jag kanske tog i lite, 60cm är kanske mer lagom?
 
Redigerat:
60 cm mellan stommarna stämmer om du ska passa ihop högskåp + överskåp. Så byggde jag mitt kök.
 
ja73 skrev:
60 cm mellan stommarna stämmer om du ska passa ihop högskåp + överskåp. Så byggde jag mitt kök.
Vi har dock inga högskåp utan bara skåp över kyl & frys som behöver linjera så är inte låst till några högskåp. Att det blir en liten spalt mellan kyl/frys och skåpen gör oss inte så mycket, där får vi sätta en täckskiva.


Visa bilaga 211939
 
Här går det sakta framåt, elektrikern har fixat elen idag och jag håller på att gipsa på ett till lager på ytterväggarna.

I och med att elektrikern drog fram slag till belysning under överskåpen blev det bestämt att dessa hamnar 60cm över bänkskivan.

Lite nya dosor, och maten står på spisen 😀
Renoveringsarbete i kök med synliga elinstallationer och spis med matpanna på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi ska göra öppningen in till köket bredare, och jag var lite osäker på om jag behövde förstärka ovanför öppningen men en balk. Fick bra hjälp i den här tråden och kom fram till att ett VKR rör med dimensionen 80x40x5 skulle vara lämplig.


Visa bilaga 214741

Här har jag monterat stålbalken. Det ska till ett till stöd till vänster om öppningen. Elektrikern dragit nya slangar och satt nya dosor (ej på bild) så att jag kan öppna upp väggen.

Visa bilaga 215827
 
Redigerat:
Idag har jag satt 15mm plywood på väggen och breddat öppningen, det blev ca 45cm bredare än innan. Vi blev förvånade på hur pass mycket luftigare det blev (y)


Renoverad väggöppning med ny 15mm plywood, nu ca 45cm bredare, i en halvfärdig inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Vägg med ny 15mm plywood och breddad öppning nära en spis i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
SSSS skrev:
Vi har dock inga högskåp utan bara skåp över kyl & frys som behöver linjera så är inte låst till några högskåp. Att det blir en liten spalt mellan kyl/frys och skåpen gör oss inte så mycket, där får vi sätta en täckskiva

Mellan skåp och vitvaror behöver luft cirkulera så täck inte utan sätt ett ventilationsgaller.
 
  • Gilla
SSSS
  • Laddar…
Väggarna är nu färdiggipsade förutom en öppning i hörnet som skymtar fram bakom spisen. Där kommer man åt vatten och avlopp så sätter igen den sist när rören är dragna.

Ett rum under renovering med färdiggipsade väggar och outredd hörnöppning, spis i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har även börjat på med golvet, den gamla platonmattan får ligga kvar, dammsög den noga och skurade den innan den nya spårade cellplasten för golvvärmen lades på.

Renoverat rum med blå spårad cellplast för golvvärme på golvet och ofärdiga gipsväggar, dammsugare i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsrum med gipsskivor på väggarna och spårad cellplast för golvvärme ovanpå blå platonmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Klart för golvvärmeslangen! Funderar lite på hur det ska gå att lägga den, har läst att 20mm slangen kan vara lite bökig att lägga. Ska nog försöka bygga ihop en hemmagjord slangvinda som håller ordning på den.

Golvvärmeslangar utlagda i ett mönster på ett betonggolv i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Igår gick startskottet för tomten/uterummet! Trodde inte att dom skulle köra igång redan men dom kom förbi i måndags och sa att dom skulle komma kl 7 dagen efter så nu är vi i gång iaf :)

Då uterummet kommer att stänga av "gångvägen" till baksidan norr om vårt hus ska dom göra i ordning en mer naturlig gång på andra sidan. Det kommer att bli lite stentrappor, sandstenar och kanske någon mur.

Vår tomt är liten och trång och ligger en halv meter ovanför gatan så dom tog hål i staketet och körde in den vägen med minigrävaren och minidumpern, tror det var ca 2cm till godo på varje sida av hytten mot huset och förrådet när dom körde in till baksidan.(y)


Minigrävare och minidumper på en trång villatomt, mark markerad för anläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Minigrävare som arbetar på en trång byggplats mellan röda trähus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blir ju kanon! härligt att göra kök och uterum samtidigt.! Jag jobbar med mitt uterum valde dock att använda plasttak. Blev enklare och billigare än att hålla på med plåttak och isolera. För att få en lite mer ombonad känsla och lite mindre ljusinsläpp kommer jag att lägga innertak på vissa delar men behåller som ett takfönster i mitten. Känns som om det kommer bli mycket bra när det blir klart!
 
Ikväll har jag byggt ihop en slangvinda till golvvärmeslangen. Den fick bestå av vår gamla bänkskiva och ett roterande underrede från en gammal stol som jag hittade undangömd i ett hörn på jobbet. Jag hoppas att den ska kunna fungera bra, det visar sig inom de närmsta dagarna... 😀

Tanken är att lägga slangen runt det svarta "benet" och det kromade ska fungera som stöd.


Hemmagjord slangvinda med en svart och kromad metallkonstruktion på gammal bänkskiva och stolfot utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Skal ni verkligen ta bort den ursprungliga rostfria diskbänken?

Har haft dåliga erfarenheter från 3 ställen jag hyrt på innan vi köpte huset. Tre olika lösningar med infälda hovar/diskbänkar och det är inget jag vill ha igen.

De infälda hoarna var ett helvete att hålla rent runt om samt att man vid handdisk/sköljning fick ha skor på pga alt vatten som ran ner på golvet då skivan lutade utåt.

De två integerade diskbänkarna var en ikeas ovanliggande, den fungerade bättre men en smuttsalande kant ,men plåten så tunn att det mycket lätt blev märken i bänken. En var en nersänt Jäms med skivan, där reste sig skivan då det inte var riktigt tätt mellan ho och skivan, den var dessutom aldeles för liten så det blev altid blött runt om.

När vi köppte huset var köksrenoveringen första steget och där behöll vi den ursprungliga hela diskbänken. Desutom så ligger ekskivorna på båda sidor lite över diskbänken med en mjukfoc imellan. Nu kan man söla med vatten på bänken och när man torkar av ekskivorna så är det bara att dra smutsen ner på bänken och ner i hon. Jag tycker detta är mycket lättare att hålla rent.
 
Redigerat:
Personligen hade jag kunnat tänka mig en hel rostfri diskbänk men min tjej tyckte annat....

Först tänkte vi köpa ho från Ikea men då vi ska beställa bänkskivan från ett lokalt snickeri köper vi diskhon via dom också. Det blir en dubbelho med avrinningsyta från Nordic Tech som ska planfräsas ner i bänkskivan. Bänkskivan blir som sagt i ek 40mm med helstavar dvs. inga skarvar på längden. Dyr var den dock....

http://www.nordic-tech.se/produkt/Radius-801-AV-Nickel

Rostfri dubbelho med avrinningsyta från Nordic Tech, modell Radius 801 AV, visad på webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inget jag hade gjort, men så är jag uppväxt med en 2,8 lång diskbänk från 74 som ser lika fin ut i dag som när mina föräldrar flyttade in. Skåpen runt är dock bytta. De tre jag hyrt har alla varit av senare datum och de har inte varit lika opåverkade. Och framföralt dörrarna under som dendas varit opåverkade av fuktskador på den hela diskbänkarna.
 
Redigerat:
Åsa Lund
Hur mycket kommer att bli kvar synligt av de långa ekstavarna när ni monterat den stora diskbänken?
Att ni vill ha det utseendet på de andra ytorna är jag helt med på. Bänkskivan där ni ska ha diskbänk däremot...

Se till att få alla ursågade bitar själv så har du världens bästa råvara för fina skärbrädot sedan!!!
 
  • Gilla
Grim Pedersen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.