Det brukar vara olivinsten i moderna kakelugnar. En sten som lagrar värme mycket bra.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Olivinsten i något bruk. Rejält tungt i alla fall. Sedan sammanfogat med lerbruk. Plattorna satta med någon Ardex flexibel fästmassa (kommer inte ihåg produktnamnet).
 
Åsa Lund
Hur länge måste du vänta innan du kan elda i kakelugnen?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hur länge måste du vänta innan du kan elda i kakelugnen?
I första hand en månad tills lerbruket har torkat ordentligt. Då får man börja elda försiktigt. Sedan skall ju hela anläggningen inkl. skorsten ha blivit godkänd av sotaren. För min del saknas öven skorstenen så det dröjer ett tag innan eldning blir aktuellt.:rolleyes:
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
I första hand en månad tills lerbruket har torkat ordentligt. Då får man börja elda försiktigt. Sedan skall ju hela anläggningen inkl. skorsten ha blivit godkänd av sotaren. För min del saknas öven skorstenen så det dröjer ett tag innan eldning blir aktuellt.:rolleyes:
Får man fråga af slutnotan landade på, jag antar att du använde Gabriel själva till montering ? Mvh
 
Jag har nån liknande från Cronspisen.
Öppen spis från Cronspisen med brinnande ved, omgiven av juldekorationer och ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johan Sahlin och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Ju mer jag läser om kakelugnar, desto mer sugen blir jag på att knacka ner och återuppföra den gamla kakelugnen på Torpet.
Hur svårt är det om man är normalt händig?
 
Min verkar vara putsad
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
I första hand en månad tills lerbruket har torkat ordentligt. Då får man börja elda försiktigt. Sedan skall ju hela anläggningen inkl. skorsten ha blivit godkänd av sotaren. För min del saknas öven skorstenen så det dröjer ett tag innan eldning blir aktuellt.:rolleyes:
Hur blev det? Är du nöjd med investeringen?

Vi fick våran uppsatt efter sommaren och nu eldar vi morgon och kväll (y) Vit kakelugn med öppen spis, tänd eld, säkerhetsgrind runt, inomhus med leksaker på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Det man bör tänka på är att det tar innan en sån här ugn blir varm jämför med järnkamin. Däremot är den varm i 24 timmar sen
 
A AnnaAnka skrev:
Får man fråga af slutnotan landade på, jag antar att du använde Gabriel själva till montering ? Mvh
Runt 100.000. Kungälvs Mur sålde och gjorde jobbet. Jag tror inte att Gabriel gör några monteringar.
 
  • Gilla
AnnaAnka
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Runt 100.000. Kungälvs Mur sålde och gjorde jobbet. Jag tror inte att Gabriel gör några monteringar.
Tack för svar , då var jobbet exklusive skorsten vad jag förstår ?
 
Jäklar, har en sådan ugn men hade ingen aning om att de är så dyra
 
R Rolle85 skrev:
Jäklar, har en sådan ugn men hade ingen aning om att de är så dyra
Tja, det är ofta samma pengar i en solcellsinstallation och den levererar ingenting så här dax en Januari eftermiddag.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
A AnnaAnka skrev:
Tack för svar , då var jobbet exklusive skorsten vad jag förstår ?
Dä stämmer dä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.