Jag skulle absolut inte köpa en 1250 alldeles för dyr vp om man ska kombinera med sol då behöver man en tank och kan köpa en billigare modernare vp typ 1245 som dimensioneras för 100% effekt teckning en sån vp kostar ca 55000 kr då har du pengar över till shuntstyrning och tank samt lite solpaneler men det tar en massa år att tjäna in solpanelerna när man väl skaffat vp tänk på att vp ger riktigt bra cop när solpanelerna ger som bäst.
 
pts skrev:
Om man ser till 10 års olje förbrukning a 35000 så är tillgänglig budgeten ca 350 KSEK.
Får man fråga var man köper 3,5m3 olja för 35' kr?
 
Nej, Jag vet inte var man köper. Men priset varierar över tiden och vi lär knappaste se lägre priser på olja eller el. Det är att komma bort från oljan som var tanken inte var jag kan köpa den billigare.

Slacker32: Har du några mera konkreta tips/förslag som rör tråden.

Det som jag vill lyfta fram är det ekonomiska utrymme som man har över tiden och även titta på hur vad små besparing kan göra över tiden. En del är väldigt fokuserade på inköps pris och väljer då bort lösningar som kan ge bra besparingar över tiden.

Olja pannan har en del fördelar som att kunna ta ut mycket energi på kort tid med oförändrad effektfaktor.

Ett borrhål har andra egenskaper som förändras beroende på hur mycket energi som man tar ut per tidsenhet, tar man ut för mycket så kommer effektivitet i värmepumps processen att sjunka, så smarta, styrbara anpassningsbara lösningar kommer att löna sig.
Anpassningsbarheten fodrar kunskap och att man kan mäta och lagra.

Kunskapen runt hur borrhåll och energikollektor fungerar kunde vara betydligt bättre.
Vilket skulle leda till ett bättre utnyttjande, till lägre total kostnad.
 
pts skrev:
Slacker32: Har du några mera konkreta tips/förslag som rör tråden.
För all del. Har du 24 grader i övervåningen redan i mars trots termostater skulle
jag lägga pengar på en bra ventilationsanläggning för att utjämna skillnaderna.
Här låter det som det finns mycket pengar att spara under vår & höst.

Dessutom får jag inte riktigt ihop resonemanget; Du skall skrota din oljepanna
för att du tycker det är svårt att hitta kunnig servicepersonal (en dieselbrännare
är ju inte direkt ett under av högteknologi) men vill bygga en avancerad special
'one-off' värmepumpsanläggning med en massa kringutrustning istället? Jag
misstänker att dina bekymmer med att hitta kompetent servicepersonal snarare
kommer att öka.

I all välmening,
 
Om du är intresserad av att göra den bästa besparingen de närmaste 15 åren ska du nog köpa en enkel vp dimensionerad för ca 80% av toppeffekten borra ett normaldjupt hål skippa tankar och solvärme men hur kul är det att vara max ekonomisk ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.