Jonas Persson
Gummiklubba?

Vad jag kan förstå har vi för dålig ämnesomsättning för att det ska kunna gå rigtigt fort.

Fåglar går mycket snabbare. De sövs med isofluran på någon minut och vaknar upp lika snabbt. Självklart är de lite groggy till en början, men efter en kvart är de mer eller mindre helt återställda.
 
tommib tommib skrev:
Om någon vet vad de använder i alla filmer och spel som man kan injicera i halsen och få effekt på typ fem sekunder så vill jag gärna veta dock. Det skulle vara väldigt användbart på jobbet.
Du får lära dig nåt sånt där ninjagrepp där man paralyserar en nerv eller vad det är, så personen bara faller ihop.
 
  • Haha
kest
  • Laddar…
B b8q skrev:
Du får lära dig nåt sånt där ninjagrepp där man paralyserar en nerv eller vad det är, så personen bara faller ihop.
"Vulcan nerve pinch"? ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
P Psan skrev:
"Vulcan nerve pinch"? ;)
Borde vara obligatorisk i narkosläkarutbildningen.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
tommib
Ledig dag mellan nattpassen = skrotdag.

Stort bergblock med insatta metalkilar och röd hammare omgiven av sprucket berg och lera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tränar lite inför trancheringen av julskinkan.

Bild av ett stenbrott med skrot och delvis trancherad berghäll, borrmärken synliga, lera och stenar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis utgrävd källare med berg och krossad sten, verktyg och borrningsutrustning syns, indikerar pågående arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det tar sig. Det blev en del kvar som egentligen skulle bort. Detta beror på borrhaveriet och att jag därmed inte kom åt de översta hålraderna med långa borret. Jag ska testa om det går att spräcka bort större sjok med kilarna, berget verkar vara gynnsamt skiktat där. Det är lite kvar i nederkant också. Förhoppningsvis spricker det lätt med kilar eller bilmaskin, annars blir det trappstegsmodellen där.

Stor hög med borttagen bergsten i en källare med verktyg och en stege i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dax för bax! Måste bara flytta högen som ligger i trädgården först. Fick med utgången också så man kan se hur "kul" det är att få ut stenarna.
 
  • Gilla
  • Wow
El-Löken66 och 9 till
  • Laddar…
AXS
Köp några begagnade löpband och bygg dig en stentransportör.

Ser bra ut!
 
Rita några ringar runt hålet och anordna en stenkastartävling.
 
  • Haha
kest
  • Laddar…
richardtenggren
Bygg en kross! ;)
 
M Måke skrev:
Är det inte så att om något är byggt utan bygglov, och inget påpekande från kommunen inkommit på tio år så är det grönt? Inga problem att hålla det där gömt i tio år. Nja kanske inte nu då, efter att ha legat på förstasidan på byggahus.

”Om det gått mer än 10 år efter att till exempel ett hus byggts utan bygglov är det för sent för kommunen att besluta om rivningsföreläggande. Preskriptionstiden för olovligt byggande är alltså 10 år”
Stämmer kanske inte riktigt i alla lägen. Om Tommib bygger sin källare men använder den som torpargrund krävs kanske inte bygglov. Men om han efter 11 år böjar använda den som bostadsutrymme eller bara källare så ändrar han användningen till något lovpliktigt, och då får han fan för det eftersom själva åtgärden (ändring av användning) är det bara ett år sedan.
 
tommib tommib skrev:
Ledig dag mellan nattpassen = skrotdag.

[bild]
Tränar lite inför trancheringen av julskinkan.

[bild]
[bild]
Det tar sig. Det blev en del kvar som egentligen skulle bort. Detta beror på borrhaveriet och att jag därmed inte kom åt de översta hålraderna med långa borret. Jag ska testa om det går att spräcka bort större sjok med kilarna, berget verkar vara gynnsamt skiktat där. Det är lite kvar i nederkant också. Förhoppningsvis spricker det lätt med kilar eller bilmaskin, annars blir det trappstegsmodellen där.

[bild]
Dax för bax! Måste bara flytta högen som ligger i trädgården först. Fick med utgången också så man kan se hur "kul" det är att få ut stenarna.
Är det ett slags terapiarbete? Eller botgörning för åratal av ett syndigt liv?
 
  • Gilla
Joachim Johansson
  • Laddar…
Fulkemisten
T Thomas_Blekinge skrev:
Är det ett slags terapiarbete? Eller botgörning för åratal av ett syndigt liv?
Skärselden = covid19, trust me on this one...
 
tommib
Det handlar mest om att jag vill ha en källare. I någon mån är det väl ett terapiarbete också, eller har lite blivit det.

Ang covid-19 så suger det stenhårt och får gärna ta slut nyss.
 
  • Gilla
sir_daniel och 3 till
  • Laddar…
PergolaChristian
Galet imponerad över ditt projekt. Krävs en hel del tålamod både hos dig och din familj för att kunna göra något sånt här. Keep up the good work!
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Altså, även innan du började bör det vart ett ganska rejält utrymme, är den enda vägen in det pyttelilla hålet? Eller map stenbumlingarna... enda vägen ut? Eller finns en till dörr som mynnar inne i huset så du inte vill baxa stenen den vägen? Tycker det vart rimligt att förstora hålet och bygga en trappa om du i en framtid ska förvara nåt vettigt i denna källare... Eller ska du alltid krypa in på alla fyra nedför en stege med slalompjäxor, gräsklippare och trädgårdsmöbler? Iofs, har du vant dig vid att spräcka sten och släpa genom hålet kanske det blir ett mentalt tomrum som måste fyllas med att släpa andra tunga saker ut och in genom hålet?
 
tommib
Det var ett ganska stort utrymme med full ståhöjd i stora delar. Kolla bilderna i början av tråden. Däremot var det fullt med lera, stora sprängstenar och grus efter att föregående ägare tagit upp hålet (det fanns alltså inget från början) och plastat marken samt rensat ut nästan allt gammalt byggskräp och installerat avfuktare. Jag har gjort hålet lite större genom att kapa bort ca en decimeter betongkant som hade lämnats när man gjorde inspektionsluckan till utrymmet. Sen har jag, för att sammanfatta, tagit bort plasten, spräckt de stora sprängstenarna som var där inne, skyfflat ut grus, lera och jord samt nu senaste året gett mig på själva berget.

Utrymmet var alltså inte tillgängligt på något sätt från början. Man hade två hål i valvet som är uppenbart igengjutna uppifrån (finns bilder i tråden). Man hade vid byggnationen dumpat ner allt skräp där så att det fick ligga i vattnet och ruttna i femtio år. Detta gjorde att den som köpte huset innan oss backade pga konstig lukt vid besiktningen. Man tog då ner huset från hemnet och åtgärdade enligt ovan och la upp det igen. Då köpte vi huset.

I dagsläget finns en ytterligare lucka ner till utrymmet som är 70x70 cm stor men den sitter i valvet, i en klädkammare. Ska det upp saker där måste de baxas genom vardagsrummet och över altanen så det är inte ett alternativ. Dessutom är det knappast lättare att lyfta stenarna 2,5 m rakt upp istället för att kasta ut dem genom det där hålet. Tanken är att den luckan, som är svintung, ska användas när det är klart. Då kommer det bli en brant trappa ner där och det kommer bli en lucklyft med motvikt så att luckan blir lättare att få upp.

Gräsklippare och andra trädgårdsgrejer bor i friggeboden längst bort på tomten.
 
  • Gilla
Pin och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.