Fulkemisten
Ska du fylla hela utrymmet med makadam och sedan skyffla ut det igen efter slutbesiktning? :crysmile:
 
Skumpe
tommib tommib skrev:
Bygglov? Jag håller på och dränerar ser du väl
Det var alltså en fråga i all välmening. Det behövs ett bygglov för det du gör och jag undrade bara hur du fått det. Förstår att du inte har ansökt nu om något bygglov. Jag själv hade inte gjort ett så stort projekt utan bygglov just om någon granne en dag snedtänder och ringer kommunen. Är ju rätt mycket arbete för att bara fylla igen. Men man är olika. Det finns många som gör allt möjligt utan bygglov.

Någon skrev om varför ska man behöva bygglov för något som inte syns. Alltså är under mark. Det finns massor av olika anledningar till att kommunen kan bry sig om sådant. Allt från kvarlevor/arkeologiskt intressant jord till grundvatten, handikappanpassning, utrymningsvägar, brandskydd och säkert mycket annat (detaljplanen kan till exempel specificera ett max antal kvm area för ditt hus som du eventuellt överskrider nu). Personligen är jag av den politiska åsikten att din mark borde vara DIN alltså att bygglov egentligen inte borde behövas för någonting (typ). Så i den aspekten kan du tänka dig att jag trivs rätt dåligt i Sverige ;)
 
  • Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Det var alltså en fråga i all välmening. Det behövs ett bygglov för det du gör och jag undrade bara hur du fått det. Förstår att du inte har ansökt nu om något bygglov. Jag själv hade inte gjort ett så stort projekt utan bygglov just om någon granne en dag snedtänder och ringer kommunen. Är ju rätt mycket arbete för att bara fylla igen. Men man är olika. Det finns många som gör allt möjligt utan bygglov.

Någon skrev om varför ska man behöva bygglov för något som inte syns. Alltså är under mark. Det finns massor av olika anledningar till att kommunen kan bry sig om sådant. Allt från kvarlevor/arkeologiskt intressant jord till grundvatten, handikappanpassning, utrymningsvägar, brandskydd och säkert mycket annat (detaljplanen kan till exempel specificera ett max antal kvm area för ditt hus som du eventuellt överskrider nu). Personligen är jag av den politiska åsikten att din mark borde vara DIN alltså att bygglov egentligen inte borde behövas för någonting (typ). Så i den aspekten kan du tänka dig att jag trivs rätt dåligt i Sverige ;)
Vad exakt är det som kräver bygglov i det han gör?

Edit: Va väl trött när jag skrev och missade att du skrev det, men känner ändå inte att nån av dina anledningar kräver bygglov eller är relevanta.. Kan ha fel..
 
Redigerat:
.....dessutom är det väl inte ett bygglov som behövs här utan tillstånd via minerallagen för prospektering inför gruvdrift?
 
  • Haha
  • Gilla
keeej och 6 till
  • Laddar…
tommib
Nej, allvarligt talat så krävs det ett bygglov och jag kommer att söka ett sådant när tiden är inne. Anledningen till att jag inte har gjort det ännu är att sättet det hanteras på inte passar mitt sätt att driva detta projekt. Från givet bygglov har man fem år på sig att färdigställa och det skulle inte fungera för mig. Därför är detta en dräneringsåtgärd än så länge, vilket ärligt talat inte är jättelångt från sanningen.

När det är dags att bygga en riktig trappa ner och ansluta utrymmet till boutrymmet så kommer jag söka.
 
  • Gilla
Purre och 3 till
  • Laddar…
Skumpe
P Psan skrev:
Vad exakt är det som kräver bygglov i det han gör?

Edit: Va väl trött när jag skrev och missade att du skrev det, men känner ändå inte att nån av dina anledningar kräver bygglov eller är relevanta.. Kan ha fel..
Det krävs bygglov. Jag lovar.
 
Matkällare var ju vanligt för tror inte dom skattades
 
Skumpe Skumpe skrev:
Hur fick du bygglov? Lär mig dina knep.
Har du gjort någon beräkning eller liknande av bärigheten? Alltså du är säker på att huset inte rasar ner?
Är det inte så att om något är byggt utan bygglov, och inget påpekande från kommunen inkommit på tio år så är det grönt? Inga problem att hålla det där gömt i tio år. Nja kanske inte nu då, efter att ha legat på förstasidan på byggahus.

”Om det gått mer än 10 år efter att till exempel ett hus byggts utan bygglov är det för sent för kommunen att besluta om rivningsföreläggande. Preskriptionstiden för olovligt byggande är alltså 10 år”
 
M Måke skrev:
Är det inte så att om något är byggt utan bygglov, och inget påpekande från kommunen inkommit på tio år så är det grönt? Inga problem att hålla det där gömt i tio år. Nja kanske inte nu då, efter att ha legat på förstasidan på byggahus.

”Om det gått mer än 10 år efter att till exempel ett hus byggts utan bygglov är det för sent för kommunen att besluta om rivningsföreläggande. Preskriptionstiden för olovligt byggande är alltså 10 år”
Nja, delvis rätt. Preskriptionstiden är tio år, så efter den tiden kommer man inte behöva riva/återställa, det kommer heller inga straffavgifter efter den tiden. Men det räknas fortfarande som ett svartbygge vilket gör det näst intill omöjligt att få bygglov för annat på fastigheten tills svartbygget är åtgärdat.
 
  • Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
Skumpe
M Måke skrev:
Är det inte så att om något är byggt utan bygglov, och inget påpekande från kommunen inkommit på tio år så är det grönt? Inga problem att hålla det där gömt i tio år. Nja kanske inte nu då, efter att ha legat på förstasidan på byggahus.

”Om det gått mer än 10 år efter att till exempel ett hus byggts utan bygglov är det för sent för kommunen att besluta om rivningsföreläggande. Preskriptionstiden för olovligt byggande är alltså 10 år”
Ja om det bara är avsaknaden av bygglov som är problemet med bygget.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Det krävs bygglov. Jag lovar.
Kanske minns fel hur det var från början. Men detta är väl egentligen bara sänkning och iordningställande av "källargolv"/källare? Det kräver ju inget bygglov. Om det räknades som krypgrund innan är det kanske en annan sak.
 
Mikael_L
Utrymmet finns troligen med på bygglovsritningarna. Men inte som bostadsutrymme, så länge det inte görs om till bostad så är det inte i praktiken någon förändrad användning och kräver inte bygglov därför.
Och ändras inget i bärande delar så krävs inte bygglov därför.

Men sätter man in en trappa så börjar det väl åtminstone närma sig förändrad användning såpass mycket att bygglovsansökan kan övervägas.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
TS har ju inte ställt några frågor kring detta så vi kanske kan låta det vara därhän? TS har säkert haft tankar kring detta innan han började.

Vi har dessutom fått svar på hur tanken kring bygglov går.

Mer bilder och mindre paragrafer (y):crysmile::p
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 13 till
  • Laddar…
Mer bilder. Färre paragrafer! Ett bra motto.

Stampe kan ju skapa en egen tråd för att diskutera bygglovsplikt vid utgrävning av källare :)
 
  • Gilla
hertzbo och 2 till
  • Laddar…
tommib
Ont om bilder just nu pga familjelogistiska skäl men hade faktiskt ner min UE idag en kortis. Han jobbar inte så fort och man måste hålla koll på honom hela tiden men det finns hopp om framtiden.

Barn i hörselskydd arbetar med hammare på sten i ett under-construction område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-RB- och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.