Muskel inflammation :(
Tidigare i veckan grävde jag upp bhalva området vid garaget. Förra ägaren hade hallon där som inte hölls efter hallon som ovälkommen börjat ta sig till grannen.
Detta grävdes upp ihop med ogräs och såna där ogräsdukar som verkar finnas nedgrävda på hela garage sidan.
Tror de hade trädgårdsland på hela de området förut.
Jaja nu är hälften uppgrävt och som belöning har jag fått muskel inflammation i axlar och skulderblad :(
Samt ett gott skratt då en granne bekymrat frågade sambon om vi råkat ut för vildsvin :)
Det ser rent ut sagt fördjävligt ut vid garaget.
Hoppas jag hinner riva upp resten samt plana ut de innan kylan kommer.
Två frost nätter änsålånge.
Vill helst inte trakassera förbi passerades ögon med denna synen.
Kanske oroar mig i onödan?
Vad hade ni trott?
Vildsvin?
Att de slöa nyblivna villaägarna gett sig på projektet o tappa lusten?
Att annat dykt upp?
Att vi tänker ta in hjälp?
Tänker fixa de nån dag snart?
Eller något annat?

Vill helst inte få gnäll även om de bara är en av de närmsta som visat såna tendenser så vill jag ju ändå inte marknadsföra oss som mindre nogranna än vad vi är. Trots att vi troligen aldrig kommer sträva efter en perfekt trädgård så vill jag ju ändå ha den skött
 
Inneboende
Som det är ut nu så kommer vi konstigt nog få kalla svärmor för inneboende. Hon har tyvärr inte hittat en egen lägenhet efter sin skilsmässa. Hur ska vi göra detta. Hyra ska klart betalas och kontrakt ska skrivas.
Stora problemet är förvaring. Vi har plats för hennes möbler och att hon packar upp saker i dom och i en av våra hyllor.
Men resten? Varr vågar vi ha hennes dammsugare micro och gardiner böcker och köksartiklar.
I kattvind i klädkammaren som inte beror vara isolerad på vinden i förråd och garage som vi kan värma med direktverkande el. Hur dyrt blir de? magasinera bhar hon inte råd med
 
Hemmakatten
Kontrakt? Med svärmor. Det är väl att ta i lite för mycket. Om hon inte behöver betala för hög hyra har hon säkert råd med en tusenlapp i månaden för ett förråd.
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Kontrakt? Med svärmor. Det är väl att ta i lite för mycket. Om hon inte behöver betala för hög hyra har hon säkert råd med en tusenlapp i månaden för ett förråd.
Kontrakt behövs då hennes stolthet vill ha de så hon slipper känna att vi är för snälla mot henne. Samt att hon har bara pension och ska söka bostadstillägg
 
Hyra ett förråd måste ändå rymmas i hennes budget då? 2000 i hyra till er och 1000(?) För förråd
 
V Vildparti skrev:
Kontrakt behövs då hennes stolthet vill ha de så hon slipper känna att vi är för snälla mot henne. Samt att hon har bara pension och ska söka bostadstillägg
Kan inte hon få jobba med trädgården och annat som betalning för hyra?
 
Men hon vill ju ha kontrakt och betala hyra. Detta är inget vi tjatat på henne om!! Varför dömer ni oss som om vi vore värsta svinen mot en ensam och snart hemlös svärmor ? Vad får er och tro att vi skulle vara haggiga mot henne i hennes försvarslösa läge?!
Svärmor är en stolt kvinna som inte vill vara någon till last vilket hon fått för sig att hon är om vi inte har hyra och kontrakt. Detta är vad hon önskar
Så ge er nu!!! Vi har inte tjatat på henne om detta.
Och min undran i inlägget var vart och hur saker kan förvaras vad som går att ha i tex kattvind
 
Och vad ett förråd kan tänkas kosta och säkert kring de. Men nu mäter vi istället på hur vi ska ordna med nån form av platsbyggd förvaring inne då vi fortfarande inte vet vad som är säkert att förvara på kattvind vind och hyrt förråd eller vårat kalla förråd eller garaget
 
V Vildparti skrev:
Men hon vill ju ha kontrakt och betala hyra. Detta är inget vi tjatat på henne om!! Varför dömer ni oss som om vi vore värsta svinen mot en ensam och snart hemlös svärmor ? Vad får er och tro att vi skulle vara haggiga mot henne i hennes försvarslösa läge?!
Svärmor är en stolt kvinna som inte vill vara någon till last vilket hon fått för sig att hon är om vi inte har hyra och kontrakt. Detta är vad hon önskar
Så ge er nu!!! Vi har inte tjatat på henne om detta.
Och min undran i inlägget var vart och hur saker kan förvaras vad som går att ha i tex kattvind
Dömer inte.
 
  • Gilla
Vildparti
  • Laddar…
V Vildparti skrev:
Och vad ett förråd kan tänkas kosta och säkert kring de. Men nu mäter vi istället på hur vi ska ordna med nån form av platsbyggd förvaring inne då vi fortfarande inte vet vad som är säkert att förvara på kattvind vind och hyrt förråd eller vårat kalla förråd eller garaget
Du kan förvara mycket på en kattvind men elegantare möbler kan må dåligt pga fukt, textilier bör plockas ut och vädras 1-2 ggr/året för att undvika ohyra, böcker i kartonger kan också må dåligt. Dyrbarare ting som tex kristall och tenn skall förvaras i rumstemperatur. Det viktigaste är att se till att det blir någon form av luftväxling. Jag förvarar mycket (nå, det är ju trångt därinne) på min (moderna) kattvind men den är kopplad till FTX-ventilationen. Töms och kollas 1 gg/året.
Det är fint att låta mor/svärmor bo hos er och det är inte heller fel att kontrakt skrivs - framför allt om det finns framtida andra arvingar. Då kan ett sådant förfarande vara mycket vettigt.
 
  • Älska
Vildparti
  • Laddar…
Bra för vi vill ju bara hjälpa henne och se till så de blir bra inväntan på egen lägenhet. Och trängsel blir inte bra för då kommer vi gå varandra på nerverna och det är det sista hon behöver. Hon vill bli självständig nu efter skilsmässan så det är ytterligare ett argument till att hon är noga med

kontrakt.
Är en studenstad hon söker lägenhet i så kan i värsta fall ta två år att hitta en bra. Då hon inte är frisk så är de mycket med läget att ta hänsyn till. Så nu måste vi se till så det finns plats här för både förvaring av hennes saker samt våra saker vi flyttar på så hon kan få inreda sina två rum till sin stil
 
yonna yonna skrev:
Du kan förvara mycket på en kattvind

:) Kan förvara mycket? Kan dammsugare tavlor micro och köksartiklar och ytterkläder klara sig där tro? Kanske kan sätta i en torr boll för att hjälpa iaf lite
 
Trodde jag lärt mig att citera men uppenbarligen inte
 
El element och allt det där.
Huset har direktverkande el och ll pump fasta element varav oljefyllda i vardagsrummen och resten såna där dammluktande jag inte kan namnet på.
Läst på flera sidor men fattar ändå inte vad de olika elementen är och hur de funkar.
Om jag vill ha 20-21 grader närmast llpumpen och 18grader i rummen längst ifrån och som allra lägst 16grader tex under en kall natt.
Hur gör jag då. Vill att ll pumpen står för den mesta värmen men vill ändå att nån form av element hoppar igång när ll pumpen inte orkar tex vid 20-25 minus samt att de inte är på om llpumpen nu skulle orka.
Samt att de då inte ska tutta eld på en spetsgardin eller benen till köksbordet osv och inte heller kräva en jätte stor säkerhets radie som de portabla elementen med fläkt verkar kräva.
Fantiserar jag eller finns det såna elelement jag vill ha?
Jag är bortskämd med vattenburen värme under uppväxten och i lägenhet så detta är helt nytt område för mig
 
Ställ luft-luft värmepumpen på 22-23 grader och elradiatorerna på 20 så ska det nog fungera.

Element är lika som vanliga radiatorer, du behöver inte vara orolig för gardinerna
 
  • Gilla
Vildparti
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.