ottot skrev:
Glidskenan med dom justerbara plasthjulen går att köpa separat, du kanske kan byta ut bara den delen på orginal anhållet?
Det lät intressant! Var finns dom?
 
Hmm jag var kanske lite snabb där, det var den här som jag tänkte på. Nu när jag tittar närmare så verkar det inte vara samma skena som till Mitre 1000. Den till Miter 1000 omnämns som "GlideLOCK Miter Bar" och ska ha sex justerpunkter, medans den här bara ser ut att ha två.

Hursom, den enda stället som jag känner till i sverige som har incra prylar är http://www.woodworking.se (har aldrig handlat från dom så jag vet inte hur dom är att ha och göra med).
 
En rättelse till mitt tidigare inlägg #57 så är den korrekta benämningen på anhållet Miter 2000 by Incra. Skenan är 51,5 cm lång och 19 mm bred. Det finns 6 st justerpunkter, men jag visade bara 2 st på bilden.

DSC03173.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här syns den exakta gradinställningen med hjälp av 2 skruvar. Den övre ställer man in analogt efter behag. Den undre för in en "pigg" i "tandbotten" för aktuell jämn grad man vill ha. Så om den är rätt kalibrerad på 0 grader så kommer övriga grader att stämma klockrent.
 
ottot skrev:
Den till Miter 1000 omnämns som "GlideLOCK Miter Bar" och ska ha sex justerpunkter, medans den här bara ser ut att ha två.
Inte nog med det. Den verkar ha en helt annan konstruktion. Verkar som man ska spänna isär själva skenen. Dvs att en justerpunkt spänner isär på båda sidor. Jämfört med din Miter 1000 så har du separat justering på varje sida om skenan.buildit_miterslider_zoom.jpg
 
Snorunge skrev:
Närmast är för 30 mm fräsar med 3 st remskivor och varven 3000/6000/9000 v/min.
Den övre är spindeln för långhålsborr/pinnfräs och den har 4 st remskivor. Den 4:e (den "lille" som danskarna säger) ger 14000 v/min.

Hur gör ni på era kombimaskiner. Är det samma spindel för båda typerna eller skiftar ni spindlar?
Pinnfräs i maskin? Menar du överhandsmaskinen... :)

Nej jag har bara en spindel med två remskivor. Avis på dig som kan köra högvarvig fräs i stora maskinen. :rolleyes:
 
mattiaswahlberg skrev:
Pinnfräs i maskin? Menar du överhandsmaskinen... :)
Jo jag kan köra 6 mm nyckelhålsfräsar i MF30 monstret (skjuta mygg med kanon). Bara att byta spännhylsa. Sen kan jag ju tilta spindeln -45 till +270 grader. Just det är ju lite knepigt på en bordsmonterad överhandsfräs (om nu inte Festool kommer med en tillsats till deras fräsbord). Det vanliga är att jag kör några stabila 12 mm kopieringpinnfräsar för att komma åt där inte 62 mm kopieringsfräsen kommer in.

Det finns mycket mojs till den här maskinen ska du veta.:)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.