Nymonterade vita hyllplan med lister, snickarverktyg och en röd brandsläckare i hörnet av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gierat och monterat lister. Skarvade också alla hyllplan och fäste dem i konsolerna.

Hörn av ett rum med nymonterade vita hyllplan och lister, en röd brandsläckare upphängd och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satt upp en liten brandsläckare.

Ölburk på en nyligen monterad vit hylla med väggkonsoler och en list synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samt fått två byggöl.

Mkt bra kväll.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
I februari tog vi beslut att bygga pool. Vi gjorde inte världens bredaste undersökning men fastnade ganska snabbt för Folkpool i Upplands Väsby. Fick bra förtroende för dem och anlitade dessutom de entreprenörer som de rekommenderade, grävare, snickare/montör, linersvetsare och elektriker. Rörmokare hade vi egen för vi skulle dessutom installera avhärdare och filter.

Så här såg platsen ut den dagen vi bestämde oss:

Vinterlandskap med snötäckt mark och träd, och blå himmel. Lämplig för en framtida poolplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen har jag dåligt med bilder på bygget (ska skärpa mig) men allt har gått enligt plan.

I maj var det dags att fylla poolen, en sak som jag tyvärr tänkt ganska lite på. Vilket var korkat då vi har egen brunn. Började med slangen från vattenutkastet men efter ett par timmar fick jag ge upp. Då kom det smutsigt vatten i köket och vi hade troligen tömt brunnen. Bara att pausa och låta brunnen vila, som tur var hade jag tappat upp 20 liter vatten på dunk och sparat. Vi skulle ha 15 gäster på middag under kvällen.

När poolen var klar anlitade vi snickarna att bygga altan på två sidor av poolen så den skulle gå att använda. Vi satte ett fast pris och de började arbeta:



Byggplats för pool med trämaterial, grävmaskiner och plaströr, omgivet av gröna ängar och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konstruktion av trädäck nära hus med pågående arbete och träreglar på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggande av en träaltan runtom ett hus med personer som arbetar och kopplar av i solnedgången.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd altan med utsikt över en pooltäckt med presenning och landskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyligen byggd pool med vatten intill ett tvåvåningshus med en stor träaltan på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Summa summarum så är vi nöjda med detta och bygget av pool och däck har gett oss många fantastiska dagar och kvällar.

Två glada barn som flyter på ryggen i en klarblå pool en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Generellt är det en dålig ide att fylla en pool med vatten från egen brunn. Det tar lång tid för "ytvatten" att bli grundvatten . Faktiskt så är det nästan bara under den kalla årstiden som grundvattnet fylls på, under vår och sommar tas det upp av växter eller dunstar. Sen när man kommer med nyborrad brunn i ett äldre villaområde är risken att man har en djupare brunn än grannarna vilket kan medföra att grannarnas brunnar blir torra tidigare än sin egen. Men ni ser ju ut att ligga ganska avskiljt så det kanske inte är någon risk
 
  • Gilla
ByggStålis
  • Laddar…
Det var ogenomtänkt men jag hade tur och klarade både min och grannarnas brunnar. Det var den 2/4 så nu bör risken vara över. :confused:

Hittade en bra kille med tankbil som körde tre vändor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.