Hej.
Här är vår projekttråd för vår tillbyggnad på vårt fritidshus i Härjedalsfjällen, Tänndalen för att vara exakt.
Tanken är att farstukvisten ska bli en inbyggd hall, med sadeltak som kommer ut i vinkel från huvudbyggnaden.
Åtgärden klassificeras som en "attefallare" 15kvm utbyggnad och krävde bara anmälan till kommunen.
Det gick väldigt smidigt att göra anmälan till kommunen via mittbygge.se
Anmälan gick på ca 3500 kr och tog ca 2 veckor att få till
Men då hade vi även en anmälan för Attefallshus 24kvm (ska bli kombinerat skotergarage och vedeldad bastu, men byggs inte iår) och eldstad på samma anmälan, så det var inte alls dyrt egentligen!
Här ser ni en bild på farstukvisten idag:
Jonas tips:
1) Skaffa Sketchup och lär dig verktyget - speciellt alla kortkommandon, spar massor med tid!
2) Planera och skissa till förbannelse - jag tejpade t.om upp hallen på vardagsrumsgolvet för att skaffa mig en känsla av utbyggnaden med fönster, dörrar och en garderob
3) Gör anmälan till kommunen så komplett som möjligt för att minimera frågor och snabba på handläggningstiden (ni kan kolla på min kompletta ansökan, bilderna är gjorda i SketchUp och sammanställt i word, som sen exporterats till PDF).
Här är vår projekttråd för vår tillbyggnad på vårt fritidshus i Härjedalsfjällen, Tänndalen för att vara exakt.
Tanken är att farstukvisten ska bli en inbyggd hall, med sadeltak som kommer ut i vinkel från huvudbyggnaden.
Åtgärden klassificeras som en "attefallare" 15kvm utbyggnad och krävde bara anmälan till kommunen.
Det gick väldigt smidigt att göra anmälan till kommunen via mittbygge.se
Anmälan gick på ca 3500 kr och tog ca 2 veckor att få till
Men då hade vi även en anmälan för Attefallshus 24kvm (ska bli kombinerat skotergarage och vedeldad bastu, men byggs inte iår) och eldstad på samma anmälan, så det var inte alls dyrt egentligen!
Här ser ni en bild på farstukvisten idag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonas tips:
1) Skaffa Sketchup och lär dig verktyget - speciellt alla kortkommandon, spar massor med tid!
2) Planera och skissa till förbannelse - jag tejpade t.om upp hallen på vardagsrumsgolvet för att skaffa mig en känsla av utbyggnaden med fönster, dörrar och en garderob
3) Gör anmälan till kommunen så komplett som möjligt för att minimera frågor och snabba på handläggningstiden (ni kan kolla på min kompletta ansökan, bilderna är gjorda i SketchUp och sammanställt i word, som sen exporterats till PDF).
Redigerat:
Har ritat konstruktionsritningar i SketchUp.
Det hjälper en hel del när jag ska beräkna virkesåtgång.
Men jag kan inte gå helt slaviskt på siffrorna tyvärr för eftersom jag bor i Stockholm och stugan är där uppe så har jag bara några generella mått att gå på
Men det ger en fingervisning om virkesåtgången helt klart.
Från sidan:
Ytterdörr sidan:
Mitten med takbalk liggandes på nockbalk.
Virkesdimensioner jag tänkte använda:
45x220 i bärlinan och golvbjälklag, med trossbottenskiva i fibercement (ville ha ett fuktbeständigt och mögelresistent material, 70kr st på byggmax)
45x195 i väggarna
Eftersom jag ville ha öppet till tak som huvudbyggnaden är så blev det en Limträbalk 56x225 i kombination med 45x220 takbalkar.
Det blev 220 eftersom jag vill ha 195mm isolering + luftspalt, och dimensionen är beräknad att klara kraven.
Jonas tips:
Gjorde en uträkning av dimensionen på limträbalken på denna sida:
http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering
Det hjälper en hel del när jag ska beräkna virkesåtgång.
Men jag kan inte gå helt slaviskt på siffrorna tyvärr för eftersom jag bor i Stockholm och stugan är där uppe så har jag bara några generella mått att gå på
Men det ger en fingervisning om virkesåtgången helt klart.
Från sidan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterdörr sidan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitten med takbalk liggandes på nockbalk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Virkesdimensioner jag tänkte använda:
45x220 i bärlinan och golvbjälklag, med trossbottenskiva i fibercement (ville ha ett fuktbeständigt och mögelresistent material, 70kr st på byggmax)
45x195 i väggarna
Eftersom jag ville ha öppet till tak som huvudbyggnaden är så blev det en Limträbalk 56x225 i kombination med 45x220 takbalkar.
Det blev 220 eftersom jag vill ha 195mm isolering + luftspalt, och dimensionen är beräknad att klara kraven.
Jonas tips:
Gjorde en uträkning av dimensionen på limträbalken på denna sida:
http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering
Redigerat:
I helgen så var vi uppe, åkte upp med släpvagn som hade en del byggnadsmaterial.maah skrev:
Men eftersom det finns XL-Bygg där uppe och köra släpvagn 60mil var helt otroligt segt så blir det att köpa material lokalt, lite dyrare men det är det värt!
Blir förundrade över alla småkostnader som blir stora kostnader, spik, skruv, beslag, etc.
Men jag har inte kommit så långt utan är mest i planerings- och beställningsfasen.
Har beställt virke av en lokal såg, med lokal menar jag en utanför Östersund 15-20 mil där ifrån
Jag har som sagt gjort alla ritningar i SketchUp.
Jag har även använt exempelritningar som mall, det var väldigt nyttigt för hur man skulle göra något sånt här.
Jag har ju ingen erfarenhet av ritningsmakeri eller sånt.
Jag behövde komma in med följande handlingar:
Situationsplan, en övergripande ritning över tomten, där det ska framgå vilken färdig golvhöjd (över havet), vilken byggnadsyta (BYA), och var på tomten byggnationen sker, samt avstånd till tomtgräns. Skala 1:500 räckte för mig.
Fasadritning, min behövde ju bara innehålla från tre väderstreck eftersom vyn från baksidan inte ger någonting extra. Det ska ju framgå på ritningen vad som är tillbyggnaden. Skala 1:100
Planritning, en planritning över tillbyggnaden, väggarna på tillbyggnaden ska vara en annan färg än de existerande så det framgår tydligt vad som är vad. Norr ska vara utmärkt. Snittet som görs i byggnaden för sektionsritningen ska illustreras. Jag har använt A, samt att "pilarna ska visa från vilket håll man tittar.
Sektionsritning, det är egentligen en bild som visar hur byggnaden ser ut i snittet. Takvinkel, takhöjd inomhus och färdiggolvhöjd ska framgå.
Teknisk beskrivning och kontrollplan Man ska beskriva vilket material man tänkt använda och hur man gör med grunden osv. Kontrollplanen är olika eftersom jag inte behöver någon teknisk ansvarig person så kommer jag göra alla kontroller själv.
Jonas tips:
SketchUp:
http://www.sketchup.com/download
Exempelritningar:
Planritning:
http://www.mittbygge.se/Documents/Exempelritningar-bygglov-plan-webb.pdf
Situationsplan:
http://www.mittbygge.se/Documents/Exempelritningar-bygglov-situationsplan-webb.pdf
Sektionsritning:
http://www.mittbygge.se/Documents/Exempelritningar-bygglov-sektion-webb.pdf
Fasadritning:
http://www.mittbygge.se/Documents/Exempelritningar-bygglov-fasad-webb.pdf
Jag har även använt exempelritningar som mall, det var väldigt nyttigt för hur man skulle göra något sånt här.
Jag har ju ingen erfarenhet av ritningsmakeri eller sånt.
Jag behövde komma in med följande handlingar:
Situationsplan, en övergripande ritning över tomten, där det ska framgå vilken färdig golvhöjd (över havet), vilken byggnadsyta (BYA), och var på tomten byggnationen sker, samt avstånd till tomtgräns. Skala 1:500 räckte för mig.
Fasadritning, min behövde ju bara innehålla från tre väderstreck eftersom vyn från baksidan inte ger någonting extra. Det ska ju framgå på ritningen vad som är tillbyggnaden. Skala 1:100
Planritning, en planritning över tillbyggnaden, väggarna på tillbyggnaden ska vara en annan färg än de existerande så det framgår tydligt vad som är vad. Norr ska vara utmärkt. Snittet som görs i byggnaden för sektionsritningen ska illustreras. Jag har använt A, samt att "pilarna ska visa från vilket håll man tittar.
Sektionsritning, det är egentligen en bild som visar hur byggnaden ser ut i snittet. Takvinkel, takhöjd inomhus och färdiggolvhöjd ska framgå.
Teknisk beskrivning och kontrollplan Man ska beskriva vilket material man tänkt använda och hur man gör med grunden osv. Kontrollplanen är olika eftersom jag inte behöver någon teknisk ansvarig person så kommer jag göra alla kontroller själv.
Jonas tips:
SketchUp:
http://www.sketchup.com/download
Exempelritningar:
Planritning:
http://www.mittbygge.se/Documents/Exempelritningar-bygglov-plan-webb.pdf
Situationsplan:
http://www.mittbygge.se/Documents/Exempelritningar-bygglov-situationsplan-webb.pdf
Sektionsritning:
http://www.mittbygge.se/Documents/Exempelritningar-bygglov-sektion-webb.pdf
Fasadritning:
http://www.mittbygge.se/Documents/Exempelritningar-bygglov-fasad-webb.pdf
Härligt att höra!Kretikos skrev:
Om du behöver kontakt för grävning, virke och grus så PM mig när det blir aktuellt. Så slipper du spendera tid att leta efter det billigaste.
Tackar! Vi hade en grävare som renoverade vägen sista biten till vår stuga, kanske var samma men om inte så är alternativ alltid bra att ha i bakfickan.Jonas Kenntoft skrev:
Gillar Fresks. Köpte vår nya kamin genom dom och det går säkert att deala virkespriser så man kommer ner lite i kostnad.
Om ni inte redan har installerat Kamin/bastupanna så hade vi en fantastik kille från Hede som hjälpte oss. Men det kanske du gör själv?
Bastupannan blir nästa år, vi får se om man gör det själv eller inte, vad kostade han ni anlitade?Kretikos skrev:Tackar! Vi hade en grävare som renoverade vägen sista biten till vår stuga, kanske var samma men om inte så är alternativ alltid bra att ha i bakfickan.
Gillar Fresks. Köpte vår nya kamin genom dom och det går säkert att deala virkespriser så man kommer ner lite i kostnad.
Om ni inte redan har installerat Kamin/bastupanna så hade vi en fantastik kille från Hede som hjälpte oss. Men det kanske du gör själv?
Jag hittade en såg som kunde leverera virke till dörren och typ 20-30% billigare än fresks. Men jag gillar Fresks! Blir att köpa allt annat där!
Jag rotar fram fakturan i helgen och skickar PM.Jonas Kenntoft skrev:
Tänkte mig följande plintgrund:
Den yttre delen om ca 1,4m är trappan, dom plintarna blir inte lika hardcore som dom andra sex. Köper nog färdiga 700mm långa o ställer på trädgårdssten 400x400mm
Har ritat ihop två typer av plintar.
Har frågat lite folk där uppe hur dom skulle göra, och detta blev slutresultatet.
Man börjar med att gräva ur för plintar sen så fyller man på med 20cm makadam, grus 0,20.
Gruset packar man med en padda i 5 min - eller vad rekommenderas?
Ovanpå tänkte jag lägga 600x600x70 cellplast av XPS typ (tål tryck). Det är bra för det isolerar samt att det är bra mot fukt.
Ovanpå den tänkte jag bygga en ram av formvirke 22x95, den ska vara lite mindre än cellplasten, får för mig att det är bra att ha en "läpp" - eller??
Jag lägger i några armeringsjärn i plintbotten och gjuter. Hur djupt måste det vara? Måste jag fylla upp 95mm? Då blir det det ju 0,0342m3 (0,6x0,6x0,095m) det blir ca 2,5 säck (en säck ca 0,013m3). - eller tänker jag fel?
Räknade att 1m3 betong väger 2400kg, så och plintbotten kan väga typ 80kg, är det over-kill?:wow:
Eller så gör jag som på andra bilden, där jag istället för gjutrör använder mig av betonghålsten.
Problemet med betonghålsten för mig är att den är 200mm hög, och det är inte säkert att man hamnar på ett jämnt antal upp till bärlinan... men det går ju att justera några centimeter med stolpskon som jag tänkte fästa ovanpå plintarna för att skruva i bärlinan.
Vad tror ni är bäst?
Frågor:
1. Hur länge ska jag köra med paddan över 200mm makadam?
2. Hur tjock borde plintbotten vara?
3. Ska jag ha "läpp" eller inte?
4. Betonghålsten som muras upp eller gjutrör?
5. Hur tjock armeringsjärn behöver jag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den yttre delen om ca 1,4m är trappan, dom plintarna blir inte lika hardcore som dom andra sex. Köper nog färdiga 700mm långa o ställer på trädgårdssten 400x400mm
Har ritat ihop två typer av plintar.
Har frågat lite folk där uppe hur dom skulle göra, och detta blev slutresultatet.
Man börjar med att gräva ur för plintar sen så fyller man på med 20cm makadam, grus 0,20.
Gruset packar man med en padda i 5 min - eller vad rekommenderas?
Ovanpå tänkte jag lägga 600x600x70 cellplast av XPS typ (tål tryck). Det är bra för det isolerar samt att det är bra mot fukt.
Ovanpå den tänkte jag bygga en ram av formvirke 22x95, den ska vara lite mindre än cellplasten, får för mig att det är bra att ha en "läpp" - eller??
Jag lägger i några armeringsjärn i plintbotten och gjuter. Hur djupt måste det vara? Måste jag fylla upp 95mm? Då blir det det ju 0,0342m3 (0,6x0,6x0,095m) det blir ca 2,5 säck (en säck ca 0,013m3). - eller tänker jag fel?
Räknade att 1m3 betong väger 2400kg, så och plintbotten kan väga typ 80kg, är det over-kill?:wow:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller så gör jag som på andra bilden, där jag istället för gjutrör använder mig av betonghålsten.
Problemet med betonghålsten för mig är att den är 200mm hög, och det är inte säkert att man hamnar på ett jämnt antal upp till bärlinan... men det går ju att justera några centimeter med stolpskon som jag tänkte fästa ovanpå plintarna för att skruva i bärlinan.
Vad tror ni är bäst?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågor:
1. Hur länge ska jag köra med paddan över 200mm makadam?
2. Hur tjock borde plintbotten vara?
3. Ska jag ha "läpp" eller inte?
4. Betonghålsten som muras upp eller gjutrör?
5. Hur tjock armeringsjärn behöver jag?
Redigerat:
Jag har nu beställt lite virke!
Leverans 20/6 !
15 000 kr för allt, transport och färdigmålad stockpanel med Beckers täcklasyr.
Bärlina/takbjälkar/bjälklag, 45x220, 50m
Trall till trapp 28x120 Imp, 100m (beställde lite extra så man har till trädäcket)
Bärlina trappen, 45x145 Imp, 20m
Väggregel 45x195, 106m
Väggregel 45x120, 25m
Råspont 22x120, 18m2
Stockpanel 28x145, 144m
Ströläkt (vertikal) 25x25, 34m
Bärläkt (horizontal) 25x38, 41m
Har även beställt en ytterdörr från XL Bygg, 4000kr.
Har inte löst mitt problem med plintarna, men det lutar åt att använda gjutrör!
Men säckar med betong köper jag på plats där uppe.
Leverans 20/6 !
15 000 kr för allt, transport och färdigmålad stockpanel med Beckers täcklasyr.
Bärlina/takbjälkar/bjälklag, 45x220, 50m
Trall till trapp 28x120 Imp, 100m (beställde lite extra så man har till trädäcket)
Bärlina trappen, 45x145 Imp, 20m
Väggregel 45x195, 106m
Väggregel 45x120, 25m
Råspont 22x120, 18m2
Stockpanel 28x145, 144m
Ströläkt (vertikal) 25x25, 34m
Bärläkt (horizontal) 25x38, 41m
Har även beställt en ytterdörr från XL Bygg, 4000kr.
Har inte löst mitt problem med plintarna, men det lutar åt att använda gjutrör!
Men säckar med betong köper jag på plats där uppe.
Har fått svar på de flesta!Jonas Kenntoft skrev:
1. 6-8 vändor enligt paddningstråden här, borde gå fort när varje hål blir typ 1x1m.
2. Minst 70mm tjock ska foten vara, så om jag använder 2,5 säck till varje fot så får jag en fot på ca 90mm.
Givet att foten är 600x600mm. Har köpt 40-50mm distanser att lägga armeringsnätet på, 4,5kr st på XL Bygg.
3. Det får bli med läpp, men läppen får bli 22mm, tjockleken på formvirket.
4. Har resonerat så att det är lättare att få ett gjutrör rakt än ett gäng betonghålstenar, så det blir gjutrör!
5. Fortfarande osäker på vad jag ska ha i gjutrören, 10mm kanske om ingen annan har något bättre förslag.
Redigerat:
Har uppdaterat konstruktionsritningen för grunden och bjälklaget.
Bärlina som tidigare av 45x220mm virke, med sex plintar, och sen tre st plintar för farstukvisten
Golvbjälklag även 45x220, sen ska bjälklaget för farstukvisten vara i 45x145 impregnerade reglar med 28x120 trall på.
Så här kommer grundenläggningen se ut med plintarna och bjälklag på 3 st bärlinor.
Längden på plintarna beror på var jag sätter dom, tomten lutar lite så längden kommer variera.
Staketet på farstukvisten kommer se ut ungefär så här, med stående spjälor (det är säkrast, med tanke på alla små glin som kommer vara där uppe så känns det bra, höjden över mark kommer nog vara ca 1,4m + staket höjden 1,1m)
Blev inspirerad av den här när jag var i Norrtälje, den var snygg tycker jag!
Jag tråkar ut er med skisser och ritningar, hang in there det kommer annat när jag väl sätter igång vecka 25 :wow:
Vill ju ta med allt från början liksom!
Bärlina som tidigare av 45x220mm virke, med sex plintar, och sen tre st plintar för farstukvisten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvbjälklag även 45x220, sen ska bjälklaget för farstukvisten vara i 45x145 impregnerade reglar med 28x120 trall på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här kommer grundenläggningen se ut med plintarna och bjälklag på 3 st bärlinor.
Längden på plintarna beror på var jag sätter dom, tomten lutar lite så längden kommer variera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Staketet på farstukvisten kommer se ut ungefär så här, med stående spjälor (det är säkrast, med tanke på alla små glin som kommer vara där uppe så känns det bra, höjden över mark kommer nog vara ca 1,4m + staket höjden 1,1m)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blev inspirerad av den här när jag var i Norrtälje, den var snygg tycker jag!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tråkar ut er med skisser och ritningar, hang in there det kommer annat när jag väl sätter igång vecka 25 :wow:
Vill ju ta med allt från början liksom!
En snäll moderator har hjälpt mig flytta tråden till "Socialt & Projekt" istället för att ha den i kategorin "tillbyggnad" vill ju inte begränsa mig!
Under förra året så gjorde vi en del invändiga arbeten som jag tänkte gå igenom lite nu.
"Före" bilderna kommer från mäklaren och det är en del prylar i rummen som inte är kvar....
Under förra året så gjorde vi en del invändiga arbeten som jag tänkte gå igenom lite nu.
"Före" bilderna kommer från mäklaren och det är en del prylar i rummen som inte är kvar....
Redigerat: