h02sld skrev:
Hej på er!

Resultatet blev att de två sidor av kåken där det inte finns någon altan har blivit dränerade, och de två där det finns altan har inte blivit dränerade och det skulle då innebära handskottning eller rivning av altanen.. :thumbdown:
Jag tyckte mycket om min altan så jag valde alternativet handskottning. Fast skottning är inte rätt ord. Det var återfyllt med pinnmo så förutom spaden så var det korp, kobra och spräckkilar som gällde. Dessutom var det 3m djupt så det gick åt mycket stämp. Visst var det jobbigt men jag har aldrig varit så vältränad och mått så bra fysiskt som då.
 
Pen skrev:
Jag tyckte mycket om min altan så jag valde alternativet handskottning. Fast skottning är inte rätt ord. Det var återfyllt med pinnmo så förutom spaden så var det korp, kobra och spräckkilar som gällde. Dessutom var det 3m djupt så det gick åt mycket stämp. Visst var det jobbigt men jag har aldrig varit så vältränad och mått så bra fysiskt som då.
Samma gäller här då altanen är i väldigt gott skick och väldigt fin så den kommer inte att rivas, jag kommer få handjaga helt enkelt :p Dock är det inte första gången :D

Hahah det låter som att du kan sätta dig in i vad jag står inför iallafall (y) Bra jobbat!
 
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
Titta på Pax Calima, den kan man styra med en app i mobilen 😃
 
S
h02sld skrev:
Ja precis, slippa damm och spån med en dammsugare vore optimalt.
Har inte frånluft just nu, har enbart självdrag med öppna ytterventiler så jag ska se om det först och främst räcker med att få upp värmen och ha god ventilation. Räcker det inte så tänkte jag på mekanisk frånluft.

Dock måste jag blästra väggen och måla den med silikatfärg innan jag börjar med något annat.

Jag är ute efter att kunna torka tvätt och hålla fukten bort på minst energikrävande sätt :)
Jag tänkte på en frånluftsventil i murstocken driven av självdrag. Eftersom du har ett äldre hus med pannrum bla så borde det finnas något sånt.
 
sinuslinus skrev:
Jag tänkte på en frånluftsventil i murstocken driven av självdrag. Eftersom du har ett äldre hus med pannrum bla så borde det finnas något sånt.
Jodå det finns i tvättstugan. Sorry att jag missade vad du menade :)
Totalt finns det 4 frånluftsventiler i källaren.
 
S
Vi har bara en i frånluftsventil i vår källare och den sitter i tvättstugan och tillsammans med en avfuktare med fuktstyrning funkar det bra att torka tvätten där.
 
Kolla ordentligt hur ventilationen fungerar. Ventiler i källarens ytterväggar är troligen tilluft och från luften sitter i murstocken och/eller går upp en våning och ut.

Kommer att bli spännande att följa denna tråden.
 
h02sld skrev:
Tack för tipset, men av erfarenhet så vet jag att det går 3 dåliga maskiner på en bra så jag är lite försiktigt inställd till CoTech, Ryobi och DeWalt bl.a.. Men det är nog som du säger ett bra budgetalternativ :)
Vill bara lägga in ett ord för Ryobi, min far har renoverat större delar av sitt hus med ryobis grejer och allting fungerar fortfarande prima även fast maskinerna har jobbat rejält nu. Tror dem kan vara en bra balansgång om man tex inte vill köpa blå bosch för 3 gånger priset.

Sen rekommenderar jag en kap och ger såg som kan längd såga också
 
Om du skall renovera så mycket då är det bra maskiner som gäller. Skulle verkligen rekommendera dessa paket. Litem kostnad i det stora hela. Då klarar du dig långt och kan sälja dessa i delar för minst 50% av ny priset när du är klar. Finns ingen som köper Ryobi, CoTech och Meec begagnad.

http://www.bauhaus.se/bosch-bla-gcm-8-sjl-utdragsag-arbetsbord-gta-2500.html
Alternativt 10:an istället för 8:an

http://www.bauhaus.se/multiverktyg-...ier.html?nosto=nosto-productpage-right-column

http://www.bauhaus.se/kombokit-6-pack-inkl-3x-3-0ah.html?nosto=nosto-searchpage-1
 
Redigerat:
B
Mattias_Jo1 skrev:
Om du skall renovera så mycket då är det bra maskiner som gäller. Skulle verkligen rekommendera dessa paket. Litem kostnad i det stora hela. Då klarar du dig långt och kan sälja dessa i delar för minst 50% av ny priset när du är klar. Finns ingen som köper Ryobi, CoTech och Meec begagnad.

[länk]
Alternativt 10:an istället för 8:an

[länk]

[länk]
Jag skulle absolut välja gta-3800 istället för gta-2500...
 
Kök.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D skiss på köket, ej färdigt men såhär ungefär är det tänkt :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi var runt och kikade lite tapeter och kakel idag, dock vet jag inte om det blir bra med såna här mönster i kök eller om man ska köra någpt enkelfärgat? :confused:

Risken med mönster är att man tröttnar på det och att man kanske blir mer illamående av det om man mår dåligt :p

20160116_131449.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20160116_131421.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag personligen hade nog kört på ett neutralt kakel och tagit ut svängarna när det gäller tapeterna istället:) som du säger så finns det en risk att man tröttnar och jag personligen tapetserarspindeln hellre om för att förändra än kaklar om :)
 
Jag är också lite feg när det gäller kakel så jag väljer också hellre ett neutralt kakel som håller under många år och varierar hellre på material som är lättare och billigare att byta ut när man tröttnar.
 
Med neutralt kakel blir friheten att variera tillbehören stor. Motsatsen med ta-ut-svängarnafärger och former.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.