Ett tips är måttbeställd plåt. Vanligtvis finns det upp till 6 m längder att beställa, om man nu inte vill använda typ Bygg Max plåttak.

Jag beställde från Ekonomistål.se i tre olika längder (5700 mm, 4700 mm och 4400 mm). Det var riktigt smidigt med utkörning till port och snabb leverans. Mått och hur mycket det bygger inklusive överlapp (i sidled) finns på deras hemsida. Kanske kan vara något?
 
Bowman
kamilenski skrev:
Om man köper plåt, måste man köpa mer pga överlappningen!

Japp ok, jag förstår, det hade jag med i beräkningarna på ett ungefär.
Samma gäller ju pappen osv.

Bödde skrev:
Ett tips är måttbeställd plåt. Vanligtvis finns det upp till 6 m längder att beställa, om man nu inte vill använda typ Bygg Max plåttak.

Jag beställde från Ekonomistål.se i tre olika längder (5700 mm, 4700 mm och 4400 mm). Det var riktigt smidigt med utkörning till port och snabb leverans. Mått och hur mycket det bygger inklusive överlapp (i sidled) finns på deras hemsida. Kanske kan vara något?
Ja det kanske är en vettig sak att göra. Jag skall kolla deras hemsida.
Grejen är att dt är så lite jag behöver så frakter osv springer iväg så mycket.




En sak är dock säker... Inget verkar gå smidigt än så länge.
Idag hade jag ordnat kärra osv. drog till bygg max med min inköpslapp. Står på plats och inser att jag inte räknat ut våder, kollat exakt vilken papp jag behöver, försäljaren menade ett tag att jag behövde två lager osv osv.. insåg då att min projekt får ha ett delmål. att ens lyckas få på pappen...

Jag hade tänkt köpa allt idag. Men det blev bara för mycket för att få det bra. Man kan ju inte höfta heller. Då blir det lite väl dyrt. Måste sätta mig på kammaren och gå igenom alla mått och grejer igen..

Så det blev att åka hem tomhänt och hoppas på att det inte regnar mer innan jag kan åka iväg i morgon och köpa papp i alla fall.

Jag låter ju som papphammar.. (papp, haha..)
Men det är banne mej inte lätt om man inte har erfarenheten..
Jag hoppas jag får tag på en bra säljare på den lokala bygghandeln i morgon som kan få tag i rätt grejer till mig.. Annars sitter jag mer eller mindre i skiten.. Känns det som i alla fall :)
Tack för hjälpen i alla fall !
 
Vi vet alla hur det är, i alla fall vi som inte är proffsbyggare...
Pappen brukar finnas i olika utföranden beroende på vad du ska ha den till. Jag har plåttak och till den la jag yap 2500-papp, vilket kanske var i överkant, men jag vet att det aldrig kommer läcka igenom den!

Hör dig för och tänk på vilket skydd du behöver, och man måste ju kunna lita på bygghandeln...

Lycka till!
 
Bowman
Bödde skrev:
Vi vet alla hur det är, i alla fall vi som inte är proffsbyggare...
Pappen brukar finnas i olika utföranden beroende på vad du ska ha den till. Jag har plåttak och till den la jag yap 2500-papp, vilket kanske var i överkant, men jag vet att det aldrig kommer läcka igenom den!

Hör dig för och tänk på vilket skydd du behöver, och man måste ju kunna lita på bygghandeln...

Lycka till!
Skönt, då är det inte bara jag.. :)
Det var bra att ha som jämförelse det med din papp. Tar med mig det i morgon.
Nu skall jag funda vidare på läkt osv.
 
Det finns plåttak där du inte behöver läkt, ex det jag la. De till och med rekommenderar att lägga direkt på pappen. Hör med bygghandeln vad som gäller med den plåten du ska ha.

Kan vara bra å veta innan du handlar!
 
I princip all plåttak som kan skruvas i punkterna som ligger i direkt kontakt med taket kan skruvas direkt mot pappen. Så gjorde jag på ett förråd och en stuga för kanske 25 år sen. Och det är tätt fortfarande.
 
Färdigkapad plåt brukar man kunna få från en "riktig" byggmarkand. Dvs inte bauhaus, byggmax osv.
Beställde såpass korta plåtar som 265 cm och det var inget som helst problem.
Iom att jag inte betalde för nått spill så vart det samma pengar för 2.65 X0,5 mm som att köpa byggmax 3 meters 0.4 plåtar.
 
Bowman
Bödde skrev:
Det finns plåttak där du inte behöver läkt, ex det jag la. De till och med rekommenderar att lägga direkt på pappen. Hör med bygghandeln vad som gäller med den plåten du ska ha.

Kan vara bra å veta innan du handlar!
Nu är det kört endå, ströläkten är lagt, och bärläkten (heter det så?) ligger i garaget :)

kamilenski skrev:
I princip all plåttak som kan skruvas i punkterna som ligger i direkt kontakt med taket kan skruvas direkt mot pappen. Så gjorde jag på ett förråd och en stuga för kanske 25 år sen. Och det är tätt fortfarande.
Där ser man, jaja, nu är det gjort på sättet med bärläkt osv. Jag får se det som lite snickarträning inför andra jobb :)

mats_o skrev:
Färdigkapad plåt brukar man kunna få från en "riktig" byggmarkand. Dvs inte bauhaus, byggmax osv.
Beställde såpass korta plåtar som 265 cm och det var inget som helst problem.
Iom att jag inte betalde för nått spill så vart det samma pengar för 2.65 X0,5 mm som att köpa byggmax 3 meters 0.4 plåtar.
Ja ok.
Jag har 280mm sidor, så 3m skivor kanske passar ok.. jag får funda lite på det..
Min lokala byggmarknad ("riktig") hade inte grejerna hemma och tog ganska bra betalt för att ta hem det tyvärr. Vet inte riktigt vad för byggmarnad jag kan dra till i gbg området. Gärna åt härryda iofs.
 
Bowman
Ja då var det en bra bit på vägen, mycket tack var en granne som kom förbi och erbjöd sig hjälpa mig.
Tack o lov...

Så här ser det ut nu på slutet, hann inte ta så mycket bilder under arbete.!
 
  • 1 (2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1 (3).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1 (5).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ska du kapa plåt så sticksåg, tigersåg, nibler osv men inte rondell eller nått annat som blir varmt. Rostskyddet mår inte bra av det
 
Bowman
mats_o skrev:
ska du kapa plåt så sticksåg, tigersåg, nibler osv men inte rondell eller nått annat som blir varmt. Rostskyddet mår inte bra av det
Japp det har jag snappat upp innan. Tack för tipset dock!
 
Bödde skrev:
Ett tips är måttbeställd plåt. Vanligtvis finns det upp till 6 m längder att beställa, om man nu inte vill använda typ Bygg Max plåttak.

Jag beställde från Ekonomistål.se i tre olika längder (5700 mm, 4700 mm och 4400 mm). Det var riktigt smidigt med utkörning till port och snabb leverans. Mått och hur mycket det bygger inklusive överlapp (i sidled) finns på deras hemsida. Kanske kan vara något?
Jag håller på med samma sak som trådskaparen just nu och funderar på plåt eller tegel, jag håller på och pappar just nu så det får till ett beslut om hur jag ska gå vidare. Hur ligger Ekonomistål prismässigt? Jag kikade på Decra hos Bauhaus (rys) och det kostade 179:- per kvadratmeter plus nockplåt och skruv. Jag tycker den granulerade Decraplåten är rätt snygg men gillade även Ekonomiståls modell även om den förmodligen "smattrar" en del när det regnar !?
 
Redigerat:
Vi valde Ekonomiståls pannplåtmodell pga av att det är den modell som närmast påminner om den ursprungliga första valsade plåten som kom på 1800-talet, och givetvis för att vi tycker det är den absolut snyggaste plåttakmodellen. Enligt vår smak alltså...

Vi hade också tankar på tegeltak, men vårt hus är en före detta lada från 1895, så vi vågade helt enkelt inte chansa på att kontruktionen skulle hålla.

Plåten är 6 mm tjock så den är ganska rejäl, men plåtarna är endast 90 cm breda så de är hanterabara ändå. Vi betalde ca 70.000 för ca 460 m2 tak, inklusive nock, vindskiveplåtar och skruv (extra långa). Ganska bra pris tycker jag. Frakten gick på typ 1500, och då skickades plåtarna från Norrland ända fram till dörren i Småland.

Vad jag kan bedömma låter de inte mer än andra plåttak när de regnar, jag skulle nog snarare säga att de låter mindre. I alla fall om man jämför med det gamla taket vi hade.
 
6 mm? ska det inte vara 0.6 mm
annars lär de ju väga bly
 
Hagel säker? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.