Hej!

Jag försöker hitta en profilmall som är lite större än den de har på Clas Ohlson, men jag får få vettiga träffar när jag googlar. Hittade en 300mm men den går på drygt 800 vilken känns rätt dyrt.
Kallas de något annat än profilmall?
Vad heter en dylik på engelska?

mvh Jesper
 
Hej och välkommen till forumet!

Det du söker är en så kallad "profile gauge".

För min egen del är det en pryl som verkade smart när jag köpte den, men som jag inte riktigt känner att jag har haft någon riktig användning för än. Hur mycket och när använder ni andra era profilmallar?
 
Snabbt svar!
Tack.

Det är klart att användningsområdet kanse inte är så stort.

Vad jag gör är att jag försöker få till en list utmed min gamla fina trappa; där inte en vinkel är rät, inte ett steg är plant och framdelen på varje steg är svängd och grann.
Till detta tänkte jag att en profilmall skulle vara ett bra hjälpmedel, andra tips är hjärtligt välkomna.
 
Det finns många olika varianter. Jag har en äldre modell. 150mm eg. 6". De moderna jag sett på tex CO, Luna etc. har tjocka, runda pinnar. Min har tunna mässingsplåtar ca 0,1mm tjocka.

Jag använder den till att kopiera och dokumentera ffa äldre profiler som sitter i byggnader.

Kom in med en bild Jesper så får vi nog idéer.
 
Mr Handyman skrev:
Det finns många olika varianter. Jag har en äldre modell. 150mm eg. 6". De moderna jag sett på tex CO, Luna etc. har tjocka, runda pinnar. Min har tunna mässingsplåtar ca 0,1mm tjocka.

Jag använder den till att kopiera och dokumentera ffa äldre profiler som sitter i byggnader.

Kom in med en bild Jesper så får vi nog idéer.
Kanske kan typen av profilmall ha betydelse också....jag har en variant från biltema (tror jag) med runda, tjocka pinnar. Den har i princip aldrig känts riktigt rätt...
 
jag köpte en i plast !?! på golvpoolen i malmö för 99:- men jag har inte testat den . kommer inte ihåg hur lång den är men den var öcer 200 mm lång
 
Jag har prövat de grövre varianterna, och de ger ju en fingervisning om hur det ser ut, men det går knappast att tillverka en ny list med samma profil efter dem, i alla fall inte om det är en något mer komplicerad profil. Faktum är att jag skulle vilja ha en ännu mer fintandad historia, men problemet är redan med den jag har att bladen vill vika sig. Nån hade tappat den i golvet (typ) innan jag köpte den, och det gör den lite svårare att hantera, även om resultatet blir detsamma.
 
Jag använder tre billiga rackare som är ihopkopplade. Stiften är väl ungefär 1,5mm i diam. Ingen hejdundrande precision men duger till det jag använt eländet till hittills.

20091010098.jpg
 
Tack för alla svar.

Ska se om jag kan få till en foto på trappan innan jag somnar bredvid barnen.

Att sätta ihop några kanske kan vara nåt, ska in på CO efter jobbet idag och kolla på deras mall.
 
mattiasp skrev:
Här finns en modell som kan byggas ut i all oändlighet:
[länk]
Man blir ju lite skrämd av att bilden nedanför profilmallen är den som mattiasp "varnar" för i Onödigaste verktygsinköpet
tråden;)

mattiasp skrev:
OK, här kommer mitt bidrag.

En Veritas Log Scriber:
[bild]

Som de flesta Veritas verktyg är den mycket välgjort och en fröjd att pillra med. Däremot är den lite för klumpig för att använda som passare när man skall passa in småsaker, t.ex. golvsocklar. Därför blir den mest liggande. Dessutom har jag inte längre några bra pennor som passar. Den är säkert jättebra när man timrar hus, men hur ofta gör man det? Jag kommer aldrig att göra det.

Vad kostar då en sådan skapelse? Jo, drygt tusen spänn!!

Det värsta är att om någon kom och bjöd mig tusen spänn för den, så skulle nog välja att behålla den. Den är ju så trevlig att pillra med. Och vem vet, man kanske skall timra ett hus någon gång?
 
softarn skrev:
Jag använder tre billiga rackare som är ihopkopplade. Stiften är väl ungefär 1,5mm i diam. Ingen hejdundrande precision men duger till det jag använt eländet till hittills.
]
Ahh, äntligen fattar jag vad den lilla plåten som följde med är till för; att koppla ihop flera stycken!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.