Finndjävel skrev:
Beteckningen är den kortsiktiga tryckhållfastheten för båda sorterna. XPS 300 är ungefär dubbelt dyrare än EPS 100 i Finland, antagligen nått liknande i Sverige. Vad 200 kostar vet jag inte eftersom den brukar vara beställningsvara medan 300 brukar finnas i lager i byggvaruhusen. XPS har lite bättre isoleringsvärde än EPS så lite kan man räkna hem eftersom man inte behöver lägga lika tjock lager XPS. Är ingen stor skillnad dock, 100mm XPS motsvarar ungefär 120mm EPS.
Okej, om tryckhållfastheten är densamma, t ex eps 300 mot xps 300, varför marknadsförs då xps som den som bör användas vid stora laster? Ser att värdekonduktiviteten dessutom är något högre (sämre?) än höga värden eps. Vad jag har svårt att greppa är vad just den praktiska skillnaden mellan eps och xps är? De finns ju i samma s-värden...

"XPS Isoleringsskiva är en skiva med hög tryck* hållfasthet, väldigt låg vattenabsorption och kapillär* brytande egenskaper. XPS Isoleringsskiva finns i olika kvaliteter och är särskilt framtagen för tunga förhållan*den, såsom stor belastning under lång tid" (citat från leverantörs broschyr)

Sant, att man kanske kan bespara ett par skivor ifall xps har samma värde vid mindre grovlek, dock blir ju det extra utrymme att fylla ut med dräneringsmaterial likaväl så den sparade summan blir ju inte summan av skivorna...
 
"Extruderad cellplast eller XPS som den förkortas har högre hållfasthet än en EPS skiva och lämpar sig därför bättre till konstruktioner som har högre krav på just tryckhåll-fastheten. Med andra ord är den här typen av skiva att föredra till de delar som kommer punktbelastas i exempelvis grunden eller öppna spisar." (citat från återförsäljare)

Men vad i hela friden blir den praktiska skillnaden i tryckhållfasthet mellan xps300 och eps300?
 
Voh skrev:
Men vad i hela friden blir den praktiska skillnaden i tryckhållfasthet mellan xps300 och eps300?
Intressant, jag hade aldrig hört talas om att det fanns EPS enda upp till 300. Antagligen är den ganska ny och obeprövad eller så är priset högre än XPS? Långsiktig verkar XPS ändå tåla lite högre laster 130kPa för XPS300 gentemot 90kPa för EPS300.
 
Finndjävel skrev:
Intressant, jag hade aldrig hört talas om att det fanns EPS enda upp till 300. Antagligen är den ganska ny och obeprövad eller så är priset högre än XPS? Långsiktig verkar XPS ändå tåla lite högre laster 130kPa för XPS300 gentemot 90kPa för EPS300.
Såg faktiskt någonstans eps 400 men minns inte hos vilken återförsäljare och vet inte hur "korrekt" det var.

Ah! Där har vi nog skillnaden då! För husbygge är ju egentligen enbart den långsiktiga styrkan intressant nör det kommer till själva lasten. Läste också något om att xps är bättre i fuktiga miljöer, knappast en nackdel oavsett markförhållanden.

Antar jag rätt att man enbart behöver använda xps300 till kantelement och till skivorna som hamnar vid bärande mellanväggar (och eldstäder etc)? Vid golvytor som ej kommer bära någon direktlast borde det funka med de lägsta hållfasthetsvärdena? Eller är det dumt att blanda?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.