Vad har du för skorsten? Har du någon uppfattning om hur draget är?

Är fläkten varvtalsreglerad? Jag tänker om denna inte går på optimalt varvtal av någon anledning?
 
8.5m hög skorsten insatsrör 150mm
Har inte mätt draget i skorstenen men det är bra drag och de 15pa som föreskrivs är absolut inget problem.
Tänker snarare tvärt om att draget är för bra och en dragbegränsare kanske skulle till.

Fläkten är inte varvtalsstyrd och nyligen bortplockad och rengjord.

Jag har ju då en ackumulatorvolym på 802+802+734 samt 320 liter vvb i tankarna samt pannvolymen som jag värmer från 60-40-40 till 85-80-80
På ett inlägg dvs ca 100liter ved - luft mellan klabbar.

Snabbt och enkelt räknat då ett delta på ca 40grader.
Vilket ger oss
2800x4.2x40/3600=130kWh på en laddning.
Samt viss förbrukning till huset gällande värme och varmvatten Under laddförloppet.

Räknar jag åt andra hållet på veden
130kwh/1,4x0.90 = ca 85 liter ved

Och räknar Jag effektmässigt
35kw x 3.8 timmar = ca 133kWh

Så verkar de onekligen som att pannan gör vad han ska men just regleringen av primär / sekundär är åt helvete fel för en som växt upp med calmar panna.

Kanske är så att jag behöver lära om helt enkelt :)
 
E Eloso skrev:
Hej,

Har försökt läsa igenom alla trådar på forumet gällande de som har problem vid laddning men önskar lite input i just mitt case.

Har en nyinstallerad anläggning som jag håller på att försöka få optimal drift på.
Värmebaronen Vedolux 350 med parallellkopplade 2st Aqualux 1000 Teknik + 1st Aqualux 750 UB.
Hetvattenkretsen är dragen i 35mm.
Till detta har jag en LK 810 ThermMat 2,0 G (+60) till laddpaket.

Detta är en tämligen modern panna med lambdastyrning etc, finns inte speciellt många trådar gällande just Vedolux X50 serien.

Fungerar förvånande nog väldigt bra och de är nog en av de enklaste pannor man kan ha gällande injustering av eldningen med primär/sekundärluft etc.

Problematiken jag har just nu är då att vid laddning av tankarna går allt hur fint som helst till 85-70-65.
Om jag i detta skede kör en laddning till så börjar gå få problem med övertemperatur på panna dvs rökgasfläkten reglerar till och från.
Börvärde för panntemperatur sköts via den elektroniska styrutrustningen och är ställbar mellan 75-85 och övertempraturskyddet slår ifrån vid +90. (Möjligen någon som vet hur man kan lattja med denna temp?)

När jag vid detta driftstillestånd ser temperaturerna på laddpaketet så ser det ut som om jag har inblandning från bypassen till returen på pannan och håller därför en tämligen hög temperatur in.

Min grundtanke är ju att inbladningen via bypassen borde vara stängd iom att botten på tankarna håller över 60 vilken termostaten i laddpaktet är märkt med.

Läst lite om att stypning etc på bypassen kan vara en lösning.

Någon som haft samma typ av problem, förslag på åtgärd?

Får du upp samma värme i båda acctankarna? Pannan ska väl stänga ner själv när värmen gått upp i båda tankarna om du inte av någon anledning har en stängd, sällsynt på vinter. Cirkulationspumpar funka o går åt rätt håll? Du ska få kallt vatten tillbaka i cirkulationeni pannan
 
E Eloso skrev:
8.5m hög skorsten insatsrör 150mm
Har inte mätt draget i skorstenen men det är bra drag och de 15pa som föreskrivs är absolut inget problem.
Tänker snarare tvärt om att draget är för bra och en dragbegränsare kanske skulle till.

Fläkten är inte varvtalsstyrd och nyligen bortplockad och rengjord.

Jag har ju då en ackumulatorvolym på 802+802+734 samt 320 liter vvb i tankarna samt pannvolymen som jag värmer från 60-40-40 till 85-80-80
På ett inlägg dvs ca 100liter ved - luft mellan klabbar.

Snabbt och enkelt räknat då ett delta på ca 40grader.
Vilket ger oss
2800x4.2x40/3600=130kWh på en laddning.
Samt viss förbrukning till huset gällande värme och varmvatten Under laddförloppet.

Räknar jag åt andra hållet på veden
130kwh/1,4x0.90 = ca 85 liter ved

Och räknar Jag effektmässigt
35kw x 3.8 timmar = ca 133kWh

Så verkar de onekligen som att pannan gör vad han ska men just regleringen av primär / sekundär är åt helvete fel för en som växt upp med calmar panna.

Kanske är så att jag behöver lära om helt enkelt :)

Bor pannan i källaren? Enplanshus? 11/2-plans hus? 1m övertaket och ibland mer beroende på hur högt dina grannar bor över dig, då ska skorstenen upp så röken inte stör grannarna.
 
E Eloso skrev:
Tänker snarare tvärt om att draget är för bra och en dragbegränsare kanske skulle till.

Så verkar de onekligen som att pannan gör vad han ska men just regleringen av primär / sekundär är åt helvete fel för en som växt upp med calmar panna.
Ja, dragbegränsare är alltid bra att ha. Är man orolig för att den ska förbruka för mycket uppvärmd inomhusluft så finns det en modell med extern tilluft.

https://www.kutzner-weber.de/gb/products/draught-regulators/draught-regulator-z-130-rlu.html



Det kan ju vara så att konstruktionen på primärspjället är tänkt att reglera ikring maximal öppning vid genomsnittlig förbränning. Detta borde då vara begränsande i vissa fall till exempel upptändning och i slutfas.
 
Hur går det för dig? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.