Hej,

Har försökt läsa igenom alla trådar på forumet gällande de som har problem vid laddning men önskar lite input i just mitt case.

Har en nyinstallerad anläggning som jag håller på att försöka få optimal drift på.
Värmebaronen Vedolux 350 med parallellkopplade 2st Aqualux 1000 Teknik + 1st Aqualux 750 UB.
Hetvattenkretsen är dragen i 35mm.
Till detta har jag en LK 810 ThermMat 2,0 G (+60) till laddpaket.

Detta är en tämligen modern panna med lambdastyrning etc, finns inte speciellt många trådar gällande just Vedolux X50 serien.

Fungerar förvånande nog väldigt bra och de är nog en av de enklaste pannor man kan ha gällande injustering av eldningen med primär/sekundärluft etc.

Problematiken jag har just nu är då att vid laddning av tankarna går allt hur fint som helst till 85-70-65.
Om jag i detta skede kör en laddning till så börjar gå få problem med övertemperatur på panna dvs rökgasfläkten reglerar till och från.
Börvärde för panntemperatur sköts via den elektroniska styrutrustningen och är ställbar mellan 75-85 och övertempraturskyddet slår ifrån vid +90. (Möjligen någon som vet hur man kan lattja med denna temp?)

När jag vid detta driftstillestånd ser temperaturerna på laddpaketet så ser det ut som om jag har inblandning från bypassen till returen på pannan och håller därför en tämligen hög temperatur in.

Min grundtanke är ju att inbladningen via bypassen borde vara stängd iom att botten på tankarna håller över 60 vilken termostaten i laddpaktet är märkt med.

Läst lite om att stypning etc på bypassen kan vara en lösning.

Någon som haft samma typ av problem, förslag på åtgärd?
 
H
Troligtvis för litet flöde över pannan inget som håller tempen nere , då blir det hög temp och fläkten svajar för att stänga av/på.
Då börjar nog tempen i pannan svaja och givaren är känslig och följer med i styrningen, värmen åker jojo i pannan.
Kan du öka farten på laddpumpen och prova, det gäller att pannan är jämnvarm hela tiden
 
Jag tackar för tankeställaren, borde jag ju ha tänkt på själv.

Har en ny (ialf för mig) typ av Grundfos pump på denna "laddomat" så är inte längre den klassiska I/II/III regleringen på pumpen som gäller.
Att pumpen dessutom heter Grundfos UPM3 Auto L och att indikeringarna lyser till fullo lyckades lura mig om att den gick för fullt spett.

Visade sig att modell L inte alls har någon autoadapt funktion och att pumpen i själva verket var inställd på proportionellt tryck och dessutom inte på hösta tryck.

Lyckades nu ställa om till konstanttryck samt maxhastighet, lät som de blev bättre flås i pumpen.
Nu har jag så pass med värme i tankarna att jag inte vill göra ett ilägg till men provar imorgon om jag lyckas få en bättre jämnare temperatur i tankarna innan pannan löser ut på hög panntemp.
 
H
Har du termostat för att starta laddpumpen så ställ den på ca 50C så att du får cirk i pannan innan den blir för varm, och vänta tills det börjar att ladda då kan du ställa upp tillca 70C ,var är det för termostat i ladden, brukar vara 72C som standard.
Kan du hålla igen på brasan under tiden som pannan värms tills det laddar får du inte ångsmällar i den
 
Funktionen på denna panna styrs via dess elektroniska styrsystem som sköter laddpumpen.
Iom att de är en lambda panna så sätter den igång laddpumpen direkt när jag aktiverar eldningsprogrammet.
Då cirkulerar vattnet endast över pannan till den uppnått 60 grader därefter börjar den ladda tankarna.
Först när returtempen från tankarna överskrider 60grader så börjar panntemperaruren att klättra uppåt.

Tycker detta är lite märkligt då börvärdet på pannan endast kan ställas mellan 75 -85.
Hade de vart en vanlig panna så skulle nog patronerna för laddomaten legat på 73 eller 78.

Rätt eller fel vet jag inte, men värmebaronen har levererat både pannan och laddomaten med en 60 patron. Kanske de som är optimalt när man ska få ut rätt verkningsgrad?
 
H
Vilken temp får du från tank i förhållande till laddning, 60 C på patron ger nog vid blandning i starten bara 55C in i pannan, såg i manualen att en lägsta temp på pannan är 50 C . Det med övertemp blir när returen börjar komma upp 70 - 80 C och pannan är 35Kw , då måste det vara full fart i genom pannan så den kyls av mn det kanske inte räcker utan att kraften i den måste strypas ner Det står inte vilket flöde den måste ha för att inte bli för varm och på gränsen till kok blir, finns det möjlighet att strypa lite efter fläkten innan skorstenen med ett spjäll, tänker mera på att tempen på gaser kommer då att gå en del.
Min panna kan jag inte strypa mer än jag gör, då slocknar den, i o f en självdragspanna
 
Lite beroende på hur långt de är mellan eldningarna så är väl lägsta jag observerat typ 48 grader.

Finns inga möjligheter att strypa på rökgassidan via spjäll eller liknande. Man kan ju hoppas att den är så pass smart att den reglerar primär / sekundär när den märker att rökgaserna drar iväg pga högre panntemperarur. Så förhoppningsvis med bättre flöde genom pannan och om jag sänker börvärdet på rökgaserna lite så är vi kanske hemma med funktionen.

Verkar dock vara oerhört känsligt att lägga i för mycket ved.
 
Nej Nej! Inte strypa rökgaserna! Pannan reglerar primär- och sekundärspjäll och eventuellt fläkthastighet själv.

60°C termostat i laddpumpen låter lågt?
 
H
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Nej Nej! Inte strypa rökgaserna! Pannan reglerar primär-
Ja vad säger man om all den teknik som ska styra oss på jorden i alla lägen och bli klart slavar under den , skit är det med et mesta . vad i herrans namn är det med alla tekniska Ved-pannor, folk har eldat i tusentals år och överlevt utan tekniken.
Varför ska vi nu fastna i något och bli beroende av till 100% med tvång , vilka är det som tror att vi inte kan elda själva,
Det är en massa folk som tror sig veta bättre med allsköns regler och lagar som ska styra det s.k. småfolket.
Det år utmärkt att elda miljövänligt utan en massa teknik som ska ta över och inte går att styra upp på något sätt, det är låst i något datoraktigt.
Så till slut VART TAR STRöMMEN VÄGEN NÄR PROPPEN GÅTT den stannar tillsammans med all annan elektronik, men jag bryr mig inte , jag eldar på och värmer huset ändå
 
Jag tycker inte det är passande att i detta fallet beklaga sig över modern förbränningsteknik som reducerar hälsoskadliga utsläpp. Småskalig vedeldning står för en betydande stor del av föroreningarna i bebyggda områden.
Vi ska vara tacksamma att sådana människor som TS finns, som drar sitt strå till stacken genom att inte köpa en billig gjutjärnspanna från valfritt öststatsland.

Beträffande eventuellt strömavbrott så löser ett elverk det problemet.
 
Jag har möjligheten att ställa börvärde utifrån vilken rökgastemperatur pannan skall reglera utifrån. Enligt VB så ska värdet vara inställt på uppmätt max temperatur vid full kapacitet +10 grader så dagens inställning är 165. Sen om börvärdet faktiskt har någon reglermässig funktion eller bara talar om när det är dags att sota förteller inte dokumentationen.

Gällande sidospåret om nya avancerade pannor så förordar jag dessa pga hög verkningsgrad men även för enkel automatiserad eldning.

Sen hade jag hoppats att fler som har denna panna kunde komma med lite tips ifrån deras erfarenheter om hur reglersekvenserna för pannan faktiskt fungerar.
 
Trevligt!
RGT verkar rimlig. Vilket börvärde har du på restsyret?

Du får gärna lägga upp lite bilder på din anläggning och pannan! Nyfiken :)
 
H
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Jag tycker inte det är passande att i detta fallet beklaga sig över modern förbränningsteknik
Det med passande får stå för dig och har inte beklagat mig
Har inte sagt något om förbränningsteknik och föraktar inte tekniken, använd den på ett bra sätt, men bli inte slav och till 100% beroende av den. Det är den vägen det verkar gå med all teknik som tillverkas idag
 
Gjorde ett mindre inlägg innan jag åkte till jobbet så inte haft möjligheten till att utvärdera efter att pumpen vart ställd på konstant tryck och högsta hastighet.

Var ialf 70-60-60 i tankarna nu, så tänkte försöka dra igång och se om de går bättre att försöka nå 90-90-80.

Bifogar lite bilder men är total misär i pannrummet observera även att jag har lite kvar innan de är klart :)

Syreprocenten ligger 6 % för tillfället kan dock gå ner till 4%.
 
  • Oorganiserat pannrum med värmepannor, kopparledningar och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre cirkulära mätare på ett pannrumspanel som visar olika temperaturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
Uppdaterar pågående process ligger nu på 80-80-80 värden enligt bilderna

Får en betydligt jämnare fyllnads grad i tankarna nu än tidigare då de skilde upp 30grader mellan topp/botten
 
  • Display på värmesystem som visar verkningsgraden på 93,1 procent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar värden "Lambda 1.6" på en svart kontrollpanel med kontrollknappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display som visar rök gastemperatur på 143.5 grader Celsius på en värmesystempanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar pannans temperatur på 84,8 grader Celsius med kontrollknappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre termometrar visar 80 grader Celsius vardera, indikerar jämn temperatur i byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saabdea och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.